Hjälp
Jag har länge klurat på det här men inte lyckats komma fram till hur jag ska göra…
Jag försöker skicka små filmer till min mamma på hennes barnbarn via hotmailen men det går inte för att jag endast får skicka 10 (gb eller mb) :)
Det får alltså knappt plats 5-6 kort att skicka på en gång, så jag måste alltid skicka många mail med några kort i varje.
Kan man få mera plats på något sätt?

MB var det nog, och det är en ganska rimlig gräns, och jag misstänker att din mor inte kan ta emot mer än så heller.
Man kan dela upp en fil på flera och skicka dem var för sig, med rar eller zip, men det förutsätter ju att den som tar emot har tillräcklig kunskap för att sätta ihop bitarna igen.
Det kanske enklaste alternativet är att bränna på CD-ROM eller DVD och skicka med snigelpost.
Kan du inte ladda upp dom filmer du vill visa din mamma på en hemsida, och att du sätter ett password för just den sidan, ex.vis "barnbarn.html" som bara hon kan logga in på?
I alla fall funkade det att ha det för oss via One.com tidigare vet jag. Via script sätter man sedan ett password och bara ger till dom som man vill ska ha access till sidan.
Nä det där med rar skulle min kära mor inte förstå hur det funkar…. Knappt så jag fattar nått.
Men att lägga upp på en sida kanske skulle funka?
Ska göra ett försök!
Tack för hjälpen! :)

Menar du filmer eller bilder egentligen?
Du har väl Microsoft Picture Manager på din dator, eftersom det ingår i Office-paketet?. Öppna programmet och titta på de bilder du vill skicka. Passa på att beskära och snygga till dem på olika sätt.
Öppna "Redigera" och välj "komprimera". Välj själv hur mycket du vill komprimera bilderna. Spara och stäng. Sedan går det mycket bättre att bifoga flera bilder i ett mail. Det här är lämpligt att göra innan man lägger in bilderna på en hemsida också - om man inte vill sitta och vänta jättelänge på att varje bild laddas in dit.
MB är det helt klart. Dels finns inget som heter gb och mb betyder millibits och är därmed en helt meningslös förkortning, dels finns väl en gräns på 5 GB totalt innehåll i Hotmail, om jag inte är felinformerad och då skulle det ju ändå inte gå att skicka eller ta emot epost på 10 GB.
När det gäller bildstorlekar (inte i antalet pixlar, utan i antalet bytes) kan man ju som sagt påverka den genom datareduktion (jpeg exempelvis), vilekt är en förstörande form av komprimering. Låter aöllvarligare än vad det är, dock. Det går ut på att man kan få filerna att bli mindre i utbyte mot mer eller mindre försämring av bildkvaliteten. Använder man exempelvis GIMP (eller annat bildredigeringsprogram, vad vet jag?) kan man se dels hur den färdiga bilden kommer att se ut vid olika komprimeringsnivåer, dels hur stor filen kommer att bli, samtidigt som man rör på ett reglage eller knappar in ett tal (0=kass bild men få bytes, 100=bästa möjliga bild, men många bytes, antalet pixlar blir samma hur man än väljer, i alla fall i princip). På så vis kan man se var smärtgränsen ligger för att hitta en bra kompromiss mellan bildkvalitet och filstorlek. Man upptäcker då oftast att det händer väldigt mycket med bildkvaliteten mellan kanske 0 och 80 ungefär, men upp till 100 händer det inte så mycket mer. När det gäller storleken på filen däremot, händer en hel del mellan 80 och 100, särskilt över 95. Det innebär att bilden faktiskt blir ganska lika vid 95 som vid 100 medan det skiljer en hel del i filstorlek. Bara att testa sig fram. Alla andra bildredigeringsprogram har säkert också denna finess, men jag aldrig haft någon anledning att ha fler än ett program för detta…

guraknuger har inte uppdaterat sig på länge verkar det som. Ninjisen berättade att man får skicka upp till 10 MB i Hotmail och det är helt korrekt. Grundförutsättningen i hennes fråga gäller alltså.
Med tanke på att man kan ta foton på exempelvis 1500 kB eller 2500 kB fastän motivet kanske blir fullt tillfredsställande att betrakta i storleken 200 kB, så är en komprimering inte att "förstöra". Har man lyckats ta ett fantastiskt foto, som man inte vill komprimera, finns alternativet att kopiera bilden. Sedan kan man komprimera kopian och skicka den. Det ursprungliga fotot blir alltså inte förstört.
#6 Jisses vad folk läser dåligt på det hjär stället. 10 MB var exakt vad jag skrev, läs första meningen, här kommer den igen: ”MB är det helt klart.” ”10” framgick ju redan i själva frågan, så det tyckte jag inte att jag behövde nämna igen.
Jag har inte haft hotmail själv på flera år, eftersom jag bojkottar Microsoft, men av andra inlägg har det framkommit att hotmail numera tillåter att man sparar 5 GB och att man kan skicka 10 MB samtidigt (om man inte betalar för ytterligare kapacitet). Innan GMail intog marknaden låg hotmail på några enstaka MB bara, när jag hade det var det ynka 2 MB. GMail tillät i början 1 GB och då hängde Yahoo och Hotmail raskt på med i alla fall 100 MB eller så. Sedan dess har det ökat på alla håll och vad jag förstår är det fortfarande GMail som har mest med sina 7,2 och ständigt ökande antal GB (just i denna stund lite drygt 7,251 GB).
Och jo, JPEG är förstörande. Klart att man kan spara originalet, men kopian är lik förbaskat en förstörd version av originalet.
I många kameror är redan originalbilden ”förstörd” av JPEG-komprimering. Lite dyrare kameror kan dock spara i ”raw-format”, eller ”rå-format”, beroende på hur svengelsk man vill vara. Varje kameramodell, eller i alla fall de flesta, har sitt eget rå-format. Dessa filer är dock oerhört stora, i min frus kamera lite drygt 20 MB eller så. Detta beror givetvis på vilken kamera man har, framför allt dess upplösning, men även på andra faktorer.
Så fort man fipplar med en JPEG och sparar filen, får man en viss ”förstöring”, vilket alltså innebär att den fil du just sparat har en något sämre bildkvalitet än originalet, även om man väljer högsta kvalitetsläget Även om man inte kan se försämringen med blotta ögat, så ÄR det en försämring, utom möjligtvis i undantagsfall om bilden ifråga innehåller väldigt få detaljer.
Man brukar ofta skilja på föstörande och icke förstörande komprimering genom att använda ordet ”datareducering” istället, när det gäller förstörande komprimering. Exempel på datareducerande, och därmed förstörande, format är mp3, jpeg, mpeg, wma och wmv. Exempel på ren datakomprimering, alltså icke förstörande komprimering, är zip, bz, rar, arj och bkh. Det finns väldigt många fler, både förstörande och icke förstörande komprimeringsmetoder.
Detta är inga konstigheter, utan man kan enkelt hitta information om detta nästan var som helst. Prova gärna denna sida till att börja med. På sidan nämner de ”destruktiv komprimering”, och det är samma sak som den ”förstörande komprimering” som jag pratar om. Jag försökte bara vara lite mer alldaglig i mitt språk.
Det finns många sajter dit man kan ladda upp sina bilder och sedan skicka länken till sin mor. Har inte provat själv, men de vanligaste är väl http://www.flickr.com/ och http://picasa.google.com/.
Ett sätt att skicka stora filer är annars att använda http://www.skickafilen.se/. Du laddar upp en fil och anger mottagarens adress. Mottagaren får en länk till filen och kan ladda ner den från sajten. Jag är i och för sig skeptisk mot att lämna ut andras e-postadresser. Man vet ju inte om de säljer dem vidare till spammare. Men jag har använt tjänsten och inte märkt något än.

Eftersom hon har hotmail så kan hon använda sig av Windows Live
Där kan hon skapa ett konto som då även synkas med hennes hotmail. På Windows live kan hon sedan skapa egna mappar under fliken Spaces och sedan under fliken SkyDrive. Om hon lägger upp en mapp där och delar ut den till ditt epostkonto kan du gå in där och lägga in filmerna och hon kan plocka upp dem. Hon måste dock ge dig adressen till denna mapp. Det finns en länk när man är i mappen som heter skicka länk. Alternativt får hon den om hon klickar på mappalternativ så dyker den adressen upp till höger.
Om detta är för krångligt för din mamma kan ju du skapa ett windows live konto och gå in under Spaces och Skydrive och sedan skapa en mapp och dela ut den till hennes hotmail konto. När du sedan lägger upp filmerna där så får du en direktlänk skicka länk (alternativt se under mappalternativ). Denna länk kan du klibba in i ett mail till henne så kommer hon direkt till denna mapp som du och hon delar. Därifrån kan hon sedan plocka ner filmerna.