Döda USB-uttag?!
Jag har 6 USB-uttag på datorn jag jobbar på nu (stationär). "Mousetrappern" funkar suveränt, sitter i ett uttag bakpå. Min ena externa hårddisk funkar också, men det är allt. USB-minnen är tvärkörda. En annan extern hårddisk vi försökte med funkade inte. Nu försökte jag stoppa in telefonsladden och det händer nada. Har provat ALLA uttag. Den som mousetrappern sitter i funkar bara för den, i övrigt är uttaget lika dött. Vad i helskotta kan det vara för fel då? Klart superirriterande!!

Låter konstigt. Om uttaget funkar för en mus borde det funka för annat också.
Annars är det ofta så, att moderkortet bara har fyra uttag, så att om man använder det frampå kan man inte samtidigt ha något bakpå som sitter i samma.
På några moderkort är det kontakterna närmast tangentbord och mus som är ihop med de på framsidan och alltså inte kan användas samtidigt, på andra moderkort är det de två på andra sidan. När jag bygger ihop en dator som har på det viset brukar jag blockera kontakterna på baksidan genom att klistra på en liten plastbit så att de inte syns. Då kan man bara använda dem frampå och de två bak som inte vållar konflikt.
Så det är inte säkert att du har sex, det kanske bara är fyra, det beror på moderkortet (jag har ett kort med hela åtta, men vanligast är att det bara finns fyra).
Kolla gärna vilket moderkort du har och hur många USB som det har och om det är USB1 eller USB2 (nyare datorer med P4 eller bättre brukar ha USB2, men USB1 förekommer även på relativt nya datorer).
Om det handlar om konflikter för att det bara finns fyra så kan du lösa dem genom att skaffa en USB-hub.
Du behöver inte öppna skalet för att kolla vilket moderkort du har, du kan köra SIW och titta på allt som finns i datorn.

Men alltså, det funkade inte även om jag tog ur så alla var tomma och använde det som uppenbarligen funkar för mousetrappern. Då borde det väl inte vara någon konflikt? Eller blir det så för att man byter "pryl"?
Ska kika i morgon, det är jobbdatorn.

Har du tänkt på att du måste stänga av datorn först, sedan byta instick till USB-uttagen, därefter sätta på datorn och kolla om det blev någon skillnad. Man brukar inte kunna byta tillbehören medan datorn är påslagen, eftersom den redan har känt av var varje grej sitter och inrättat sig efter det.

Själva grejen med USB är ju att det ska kunna skiftas när datorn går. Man ska inte behöva stänga av, allt som går på USB går att plocka i och ur medan datorn går. Det finns visserligen saker att tänka på, som "säker borttagning av maskinvara", men om datorn har USB ska systemet också klara att man plockar i och ur.

Har aldrig behövt stänga av någon annan dator, men jag ska prova det iaf på måndag!
Säger som Inka, en av de största poängerna med USB (och även IEEE 1394, för övrigt) jämfört med dess föregångare, är ju just möjligheten till ”hot plugging”, alltså att kunna koppla i och ur i princip hur som helst, när som helst och till och med varför som helst…

I praktiken har det också fungerat för mig på samtliga datorer jag provat detta med, till och med på den tiden när jag använde Windows 98…!
Men visst kan man testa att stänga av och se om det blir någon skillnad i rent felsökningssyfte, även om jag är lite osäker på hur man ska tolka resultatet…

Tack Inkanyezi för tillrättaläggandet! Jag hade inte förstått att man lugnt kan flytta omkring sin utrustning mellan olika USB-uttag under drift. Däremot har jag hört att det kan finnas fler uttag på datorn än vad man faktiskt har stöd för. Måste man byta kort eller sätta i fler kort för att få tillgång till alla uttag?

I de fall där ett par av uttagen ligger parallellt på baksidan med två på framsidan kan man inte få "tillgång till alla" eftersom de som sitter bak och de som sitter fram är samma; om det finns fyra så har man inte mer än fyra. Man kan ha betydligt fler, så där etthundratjugosju stycken… Om man stoppar i ett kort med fler USB-kanaler så får man fler. Separata USB-kanaler kan användas "samtidigt"; dvs de kommer inte i konflikt med varandra om delning av resurserna. Så det är därför jag brukar plugga igen de parallellkopplade uttagen bak när jag har kopplat in uttag fram på samma kanal.
Enklare, och möjligen billigare än att sätta in ännu ett kort är att använda USB-hub, men då använder man samma USB-kanal till allt som är kopplat på hubben och eftersom resurserna då delas får man inte lika hög fart, till exempel då man kopierar från en hårddisk som sitter på hubben till en annan som sitter på samma hub.
De flesta moderna moderkort har minst fyra USB2, men det förekommer också sex och åtta på moderkortet. De som inte syns bakpå finns på kontakter inne på moderkortet, och de kontakterna följer en standard. Det är nio stycken stift som sitter fem plus fyra, och intill står det exempelvis USB 7+8. Det finns också vanligen liknande text invid dem på baksidan, exempelvis USB 1+2 och USB 3+4. Om ännu en niostiftskontakt på moderkortet dessutom har texten USB 3+4 så är den parallell med den på baksidan och det blir konflikt om man petar in saker i båda.
Kontakterna för USB är ofta omgivna av en gul plastbit och det finns ibland en liknande kontakt där de fem stiften av nio sitter spegelvänt mot USB; den är i så fall en vanlig seriekontakt (RS232). Man får kolla texten invid kontakten och manualen till moderkortet för att veta vad man har. Man kan också använda SIW för att se hur många USB som moderkortet har.
Lite OT kanske, så läs inte vidare om det ser lite ointressant ut:
#8 En följdfråga bara, då SIW verkar vara en Windows-only-pryl: I en virtuell terminal (BASH) på min laptop skriver jag lsusb och får då följande svar:
Bus 005 Device 003: ID 0402:5602 ALi Corp. Video Camera Controller
Bus 005 Device 001: ID 0000:0000
Bus 004 Device 001: ID 0000:0000
Bus 003 Device 001: ID 0000:0000
Bus 002 Device 003: ID 046d:c517 Logitech, Inc. LX710 Cordless Desktop Laser
Bus 002 Device 001: ID 0000:0000
Bus 001 Device 001: ID 0000:0000
Vad säger detta om mina USB-portar? Har jag fem eller tre portar? Jag har ju tre fysiska USB-portar i alla fall. Har fått för mig att du kan en del om världen utanför Windows också, annars hade jag nog ställt frågan någon annanstans.

Jag blir faktiskt förvirrad av lsusb. Hos dig visar den ju fem, men det kan ju vara ett par interna, eventuellt inte anslutna. Möjligen kan en inbyggd kamera ha USB-gränssnitt också? Min skrivbordsdator redovisar fyra, men alla fyra på baksidan hör till Bus 004 och de två på framsidan Bus 003 och så har jag ju 001 och 002 som inte hänger ihop med något fysiskt uttag. När jag flyttar runt diverse saker mellan uttagen hamnar ingen på Bus 001 eller 002, alla på 004 på baksidan och 003 på framsidan med olika Device-nummer. Med parametern -v på lsusb får jag följdriktigt "unused" för bDeviceSubClass och bInterfaceSubClass på 001 och 002. Slutsatsen jag kan dra är att alla mina fyra uttag på baksidan är Bus 004, och att ettan och tvåan kan jag inte komma åt, de verkar helt virtuella…
Så, vad händer om du kopplar in någonting som kan identifieras på alla de uttag som du kan se? Min gissning är att de alla kan hamna på samma Bus, men att de får olika Device-nummer.
Vissa USB-enheter kräver extern strömmatning. Antingen genom att ens USB-hub har en en strömadapter och sedan har strömmatning via USB-porten eller att man har strömmatning på enheten som kopplats in…kan det vara något sådant som spökar?
Hm… något verkar ha hänt med denna skitsidan, för nu kan jag inte klistra in saker här längre: ”Some lines are too long (maybe a font issue)”
Nåja, skit samma, eftersom jag skriver så fruktansvärt fort, kan jag ju lika gärna skriva in skiten manuellt. Men fattar inte varför jag kunde klistra in igår och inte idag…
Så här blir det i alla fall när jag kopplat in saker på samtliga USB-portar (4 stycken fysiska sådana):
Bus 005 Device 026: ID 0e21:0600 Cowon Systems, Inc. Bus 005 Device 025: ID 0dbf:021b Quik Tech Solutions USB-2.0 IDE Adapter Bus 005 Device 004: ID 0402:5602 ALi Corp. Video Camera Controller Bus 005 Device 001: ID 0000:0000 Bus 004 Device 001: ID 0000:0000 Bus 003 Device 001: ID 0000:0000 Bus 002 Device 017: ID 046d:c517 Logitech, Inc. LX710 Cordless Desktop Laser Bus 002 Device 004: ID 067b:2305 Prolific Technology, Inc. PL2305 Parallel Port Bus 002 Device 001: ID 0000:0000 Bus 001 Device 001: ID 0000:0000
Har varit med om att usb-portarna sitter i en hub internt i datorn och därför ger för lite ström. Prylar som använder strömmen från usb-porten funkar då inte.
Man har sett mycket märkligt när det gäller datorer…
Även om lsusb ger lite kryptisk information, så är jag i alla fall så pass lyckligt lottad att allt jag kopplar till mina USB-portar fungerar samtidigt. Ja, om jag inte kopplar in något skumt som jag inte har drivrutiner till, förstås.

Specifikationen för USB säger att den ska kunna mata 500 mA till anslutna enheter. En del saker, exempelvis hårddiskar, behöver mer ström än så och har egen strömförsörjning. Även om inte standarden kräver det, förekommer det att ett USB-uttag kan mata mer ström. Strömbegränsningen är inte alltid separat för alla uttagen, så om man har fyra och bara en sak inkopplad kanske man kan få ut 2A. Många äldre 2,5" hårddiskar behöver mer än 500 mA. Inga större hårddiskar kan matas direkt från USB; alla 3,5" hårddiskar behöver egen strömförsörjning.
Gränsen på 500 mA är skälet till att hubbar har en strömadapter. Om man har fyra uttag på hubben ska den ju kunna mata ut 4x500mA, alltså totalt 2A, och då behövs mer ström än man får ta ut på USB.

#11 - Det är en mobiltelefon jag försöker koppla in. Kan det ha något med saken att göra?
Fick inte med mig sladden idag så jag kan inte testa.

Det kanske krävs ett speciellt program för att ansluta din telefon. Många telefoner dyker inte upp som en enhet i datorn, utan man måste installera någon slags program som ger tillgång till telefonens alla funktioner och register.
Det brukar då finnas med en cd med telefonen när man köper den, och programmet kan också laddas ner från tillverkarens hemsida.

Det programmet är installerat och jag har en symbol nere i "minimojänghörnet" vid klockan där det står "ingen telefon ansluten".