Datorn iFokus

Datorn

Etikettprogramvara
Läst 1481 ggr
Inkanyezi
0

Sur på buggigt Microsoft Office (Word)

Jag har en tid jobbat med att göra arbetsbeskrivningar för produkter som tidigare har tillverkats på företaget där jag jobbar, men som nu har lagts ut - "outsourcing"…

För att kunna hantera och uppdatera de rutinerna tänkte jag att det skulle vara bra att bygga anvisningarna modulärt, som ett antal filer som länkas ihop och där man bara behöver ändra i en fil om man gör en mindre ändring, och i synnerhet om den gäller flera modeller, i stället för att ändra i alla filerna.

Länkning verkade ju bra - ända tills…

För det första står det fel i "hjälpen"; och jag tänkte nog att länkade filer inte skulle behöva sparas i filen med länkarna, men oj vad jag bedrog mig. Det står i hjälpfilen att det tar mindre plats, eftersom de länkade filerna bara behöver sparas en gång. Det är ljug. När man länkar in filer så sparas de öckså i filen man länkar in dem i, och den dateras inte upp om man inte öppnar källfilerna inifrån filen med länkarna. Så i stället för att ta mindre plats tar det större plats, eftersom alla data sparas två gånger. Dessutom uppdateras inte filen med länkarna om man inte uppdaterar när man startar om man har ändrat i källfilerna.

Men det värsta är inte det; inte heller att det blir otroligt segt redan när man har länkat in en fil, för att inte tala om när man har länkat in fyra. Det är när man försöker länka in den femte filen som det skiter sig. Word klarar helt enkelt inte att man länkar in en fil till, då kommer inte hela med, och det blir oändligt slött.

Så det där med OLE är skit; det funkar inte. Vad jag kunde göra i Ventura Publisher för femton år sedan med en 286 och 2 MB minne klarar inte Word att göra med en P4 och 2 GB minne. Det tycker jag är dåligt, mycket dåligt. Vad tänkte programmerarna på då de gjorde den oanvändbara OLE-rutinen? Inte nog med att den inte gör det som de påstår att den ska göra, den klarar inte heller att länka in fler objekt än några stycken, sedan är det stopp. Första sidan på den femte filen kom med, sedan sket det sig helt och hållet. Jag har Word 2003, och jag kommer inte att skaffa något mer Microsoft-program. De är helt enkelt, för att låna ett uttryck från charlie, inte mogna för affärskritiska tillämpningar.

Nu finns inte den funktionen i OpenOffice heller efter vad jag kan se, eller i Abiword. Lotus (Domino) är ju annorlunda uppbyggt och finns för flera operativsystem, så kanske det är ett bättre program för att göra vad jag vill göra; det är ju uppbyggt kring ett databassystem.

Men det som alltså retar mig mest är att Microsoft påstår en sak om produkten som visar sig inte hålla när man provar den i verkligheten. Det gör mig skitsur. Jag har inte fått några sådana löften från OpenOfficegänget, och alltså är jag inte särskilt störd av att inte hitta funktionen där; det som retar mig med Word är att funktionen påstås finnas, men att den inte går att använda.

Så om det är någon som vet ett bra program som kan göra layout med bilder och tabeller och som kan göra punktlistor och numrerade listor i flera nivåer, och som också kan placera objekt precis som man vill ha dem på sidorna, och som dessutom har funktionen att kunna länka in objekt så att man kan bygga upp sina filer med moduler, med layout för utskrift på papper, då skulle jag gärna vilja veta det. Jag vet att det funkar med html-dokument, men jag behöver göra sidlayout för utskrift, och det är inte den starka sidan hos webbdokument.

guraknugen
0

Har själv varit med om många roliga buggar i Word…

Vad gäller just ditt fall, är jag inte riktigt säker på vad du försöker göra, jag är ju inte så avancerad när jag använder Office-program. Skriver lite makron på sin höjd och pillar med hyfsat avancerade cellfunktioner i Calc, vilket knapapst är relevant i ditt fall.

Att infoga OLE-objekt har jag i alla fall själv gjort i Writer och jag har allt för mig att det fungerade bra, men det är kanske inte riktigt det du menar. Om det skulle gå att göra, det du är ute efter, är jag lite rädd att det skulle bli ännu segare än i Word, då OpenOffice.org helt enkelt är segt i grunden. På min gamla dator på 450 MHz, 384 MB, var OpenOffice.org 2.0 bara att glömma, det var outhärdligt, 1.1.5 var dock bara halvsegt. Nu har jag ju nyare grejer (dock inte imponerande snabba) och då lider jag inte så där jättemycket av segheten längre, men det vore ju skönt om det var typ 100 gånger så snabbt.

Inkanyezi
0

Jag har med hjälp av hackarsonen hittat funktionen i OpenOffice.

Microsoft Word kan slänga sig i väggen, det går blixtsnabbt i OpenOffice, och det funkar.

guraknugen
0

#2 Att det funkar förvånar mig inte, däremot att det är ”blixtsnabbt”. Låter ju lovande.

Det mesta som finns i Word finns också i OpenOffice.org (de är ju tvungna att inkludera allt om de ska få folk att byta officepaket) och några saker har jag också hittat som jag inte kunde få exempelvis Word att göra snyggt. Det kan bara vara lite svårt ibland att hitta motsvarigheterna, då de ibland kan ha lite andra namn och vara lite annorlunda uppbyggda.

Inkanyezi
0

jo, det här är annorlunda, och jag vet inte om det finns en liknande funktion i Word. Man skapar via arkivmenyn ett masterdokument, och i det länkar man in i stort sett hur många filer som helst och får automagiskt en innehållsförteckning och alla filerna man lägger in (även Word-filer) kommer med i sin helhet och kan enkelt skiftas ut eller byta plats etc. Masterdokumentet innehåller inte några av filernas data utan bara länkarna. När man öppnar dokumentet laddar det innehållet i de andra filerna, och man kan öppna de ingående filerna via innehållsförteckningen. I masterdokumentet kan man inte göra några ändringar av innehållet i de inlänkade objekten.

Det går att spara masterdokumentet med data om man vill, men för mitt ändamål har jag inte nytta av det.

Som sagt, annorlunda, och det var inte helt självklart var det fanns, men det är enkelt att använda när man känner till det. Och så är det oberoende av plattform.

guraknugen
0

#4 Tack för den informationen. Har sett på OpenOffice.orgs maillista för användare att en del ställer frågor om masterdokument och jag har ibland funderat på vad man har det till. Har tänkt att testa det någon gång när jag ska skriva ihop något större, men det har inte dykt upp något behov än. Nu vet jag i alla fall lite om vad det handlar om. Tror att jag någon gång hört termen ”masterdokument” i samma mening som ”word” också, så jag antar att det finns något liknande där, men det har jag ingen möjlighet att kolla såvida det inte plötsligt dyker upp en gratisversion av Word för Linux… vilket ju inte lär händai första taget… Tungan ute

Inkanyezi
0

Att det är plattformsoberoende betyder en hel del för mig, eftersom jag kan använda Linux när jag jobbar, vilket i allmänhet funkar bättre på flera sätt. Det är till exempel inte lika segt som Windows. Jag gillar när saker händer på en gång och jag slipper vänta. Man ser direkt om det blir det resultat man vill ha, och exempelvis när man sitter och skriver så kan man hela tiden ha ögonen på skärmen och ser eventuella felslag direkt och kan ändra. När jag kör Word i Windows på samma burk tar det ibland en halv evighet (eller en sekund eller två, vilket är lika illa om man slår ner några hundra i minuten) innan en tangent som jag har tryckt ner ger ett resultat på skärmen.

Jag brukar aldrig använda Windows hemma för något annat än bildredigering, eftersom jag har Photoshop och den inte finns för Linux och jag tycker bättre om den än Gimp. Det kanske beror på att jag inte har lärt mig använda Gimp, men jag har ett visst motstånd mot att lära om; jag behåller hellre en grej som funkar än börjar med en ny som jag inte vet något om. Jag har ett annat program också som bara funkar i Windows, ett ritprogram, men det använder jag bara på jobbet, och där är det ju Windows i burken.

Eftersom jag nu kommer att använda Open Office för arbetsbeskrivningarna kan jag ha Linux på en pinne och köra den när jag ska göra de filerna. Puppy är ju helt suveränt när man har tillräckligt minne i burken; man får hålla i hatten…

Och sedan kan man ju använda Windows när man ska öppna filerna, och OO kan ju spara som PDF, som är det format jag brukar presentera dem i.

dudute
0

Prova http://www.sumopaint.com/app/. Ritprogram online. Jag har inte använt det själv men har hört mycket gott om det.

Inkanyezi
0

Nja, ritprogrammet är ett ganska proffsigt sådant som jag gör ritningar med, och det finns fullgoda alternativ för Linux, men jag har ingen lust att lära om när jag nu kan ett som funkar. Att göra något "online" med Shockwave är inte aktuellt…

Sidan som du länkar till har en massa fula skript.

guraknugen
0

Dessutom finns inte Shockwave till Linux… bara Adobe än så länge. Verkar inte som att någon har för avsikt att göra en Linuxversion heller och jag har heller inte sett något Open Source-projekt typ Gnash fast för Shockwave, så det lär vi nog aldrig se. Fast ibland är det angenämt att ha fel, även om jag själv inte saknar Shockwave.

Inkanyezi
0

Nej, jag kan inte heller säga att jag saknar Shockwave, inte mer än en finne i röven…

Men jag stötte på ett annat litet problem när jag ville göra om alla mina tidigare filer till .odt-format från .doc; när jag öppnar dem i OpenOffice hoppar bilder och annat jox omkring och sätter sig på andra platser än jag ville ha dem.

Nu har jag hittat en konversionstjänst på nätet som ger mycket bra resultat,
Zamzar, som gör om mina Word-filer till OpenOffices format utan att flytta objekten till andra platser än där de hör hemma. Det enda som sket sig lite var en formel för datum och klockslag som jag hade använt för att ha koll på om jag hade gjort några ändringar sedan jag skrev ut senast.

Om det är någon som känner till ett program som gör samma sak; alltså tar en Word-fil och gör om den till .odt på snyggt sätt, så är jag intresserad.

guraknugen
0

Ville bara skjuta in att ODF (odt, ods, odg och så vidare) INTE är OpenOffice.orgs format. Visserligen har man utgått lite från OpenOffice.orgs gamla format (sxw, sxc och så vidare), men det är många intressenter som ligger bakom ODF och som har fått vara med och säga sitt. Det är alltså inte riktigt som OOXML, där Microsoft och endast Microsoft har bestämt vad resten av världen behöver.

Nu kan man kanske alltid diskutera hur mycket man kan lita på Wiki-sidor, men här är ett utsnitt om ODF från denna sida:

The OpenDocument standard was developed by a Technical Committee (TC) under the OASIS industry consortium. The ODF-TC has members from a diverse set of companies and individuals. Active TC members have voting rights. Currently this means that Sun and IBM have a voting majority.[4] The standardization process involved the developers of many office suites or related document systems.

Inkanyezi
0

Jag tror att jag har nämnt det någon gång, att det är en standard; det är väl ett av de starkaste skälen till att välja det formatet.

Och just i det som jag drog upp här har jag ju ett av de starkaste skälen till att lämna det undermåliga Microsoft Office; det uppfyller ju inte elementära anspråk på att kunna utföra vad som utlovas. Det går bra att skriva enklare dokument med Microsoft Office, men när man vill göra strukturerade dokument uppbuggda med sammanlänkade objekt, då faller MSOffice som ett korthus.

Intressant att IBM/Lotus Symphony också stöder den öppna standarden ODF.

guraknugen
0

#12 Jo, jag tror att de (IBM/Lotus Symphony) börjat med det (ODF-stöd) på senare tid.

Wikin kan man läsa följande:

It is based on Eclipse Rich Client Platform from IBM Lotus Expeditor for its shell and OpenOffice.org 1.1.4 for the core office suite code.”