Datorn iFokus

Datorn

Etiketthårdvara
Läst 736 ggr
Andreas76
0

För mycket RAM-minne?

Jag upptäckte nyligen att mitt arbetsminne på min Asus A6R behövde uppgraderas rejält. Så jag drog iväg till lokala datorhandlaren och införskaffade 2x1GB nytt RAM-minne. 

När jag tryckte in de båda minnen i datorn, och skulle starta upp den, märkte jag att datorn inte ville starta upp alls. 

Efter att ha tagit bort den ena minnet, och provade igen, så gick det bra att starta upp. 

Enligt Asus hemsida, och produktbeskrivningen, så skall det vara möjligt att uppgradera till 2GB. 

Vad är fel på min dator? Ps. Båda minnena fungerar då jag provat individuellt…

Oscar
0

Kan det vara så att du måste ställa in BIOS på att använda båda kanalerna?

Andreas76
0

Det kan det säkert vara! Men jag är ganska hjärndöd på allt som har med BIOS att göra, och känner mig lite osäker på att fiffla med sånt :) Men BIOS-inställning kan vara lösningen, eftersom jag inte tror datorn någonsin har använt dubbla DDR2 minnen förut.

Har du någon aning om hur man löser detta med BIOS?

Zpookey
0

Bruksanvisningen är din bästa vän ;)

Det finns nämligen olika versioner av BIOS så lättast är att kolla manualen du fick med datorn.

Kaj
0

Hade du kvar det gamla minnet när du petade in de nya?

Oftast går det inte att blanda minnen hur som helst utan de måste sättas i rätt slott och vara kompatibla (komma i par om samma minnesstorlek). Två stycken minnes slott om en gig vardera brukar fungera men då skall du antagligen inte ha kvar det gamla minnet.