Ad blocker i firefox
Jag använder vanligtvis opera men tänkte prova firefox. Men hur 17 gör jag för att få bort annonserna med ad block.
I opera högerklickar jag nånstans på sajten och väljer blockera innehåll sen klickar på det jag vill blockera och då är det borta oavsett vilka trådar och/eller sidor jag är in på.
Med firefox så får jag klicka på annonserna i varje sajt/tråd jag är in på. Nånstans gör jag fel, men vart. För nog ska det väl räcka med att klicka på en annons en gång på en sida för att den sen ska vara borta på alla andra sajter jag är in på.
Visst unnar jag killarna pengarna från reklamen, men jag är ingen vän av reklam speciellt inte rörlig. Den går dessutom inte att låsa med esc (IE) som man kan göra dom enstaka gånger jag stör mig på rörlig Avatar. Den rörliga reklamen rör sig oavsett vad jag gör. Och reklamen finns där hela tiden i högra sidan så länge inte trådarna blivit tillräckligt långa.
Sen beror det ju på hur dom får in pengar på reklamen. Är det genom att den bara finns där så får dom in pengar oavsett om den är blockerad eller inte. För då baseras det på hur många medlemmar man har, trafik på sajten och ev hur många som kör med en viss webläsare.
Eller får dom in pengar genom att folk klickar på reklamen som finns på iFokus. Ja då lär dom inte få in pengar inte från mig i alla fall oavsett om jag ser den eller inte för jag klickar aldrig på reklam.
Inställningar + filterprenumeration. Välj valfri. Annars kan du importera min som jag fixat till.
#2 Att ta bort reklamen helt är detsamma som att inte unna dem intäkten. De får betalt för visningar och/eller klick, så är det i 99,9% av fallen med affilliateprogram.
Det kostar ju inte dig något att ha reklamen där och det kostar lika lite att klicka någon gång ibland bara för att tjuvkika lite vad reklamen handlar om. Ett lågt pris att betala för ett bra forum. Vissa sidor man kommer till är faktiskt ganska roliga och man måste inte köpa något. :)

För det mesta måste man redigera filtret man sätter upp med AdBlock.
Om du högerklickar på en bild kommer endast det filnamnet från den sajten att blockeras och inget annat. Om en sajt till exempel börjar med ad. kan man helt enkelt sätta filtret till att blockera allt som börjar på ad. genom att radera allting som står efter ad.
Och när dom börjar betala mig för att titta på reklamen kanske jag ska fundera på att släppa fram den, men det är inte någon rättighet att slänga upp reklam på min skärm, och om dom inte vill vara på nätet, så inte mig emot.
PeterWem och Inkanyezi Tack för info. Har satt in ett filter nu. Valde ett från deras lista först får se hur det funkar.
-
Oscar om dom även får betalt för visning så borde det då baseras på trafiken på iFokus. Och baseras det på trafiken så är det ju mera att komma på lösningar så att iFokus hamnar högt upp när folk söker på google så att det kommer in ännu mera trafik.
Annonsören borde inte kunna veta om jag har blockerat eller inte. För i alla webläsare (mig veterligt) inkl IE så finns det möjlighet att blockera tredjepartscockies. Så annonsören ska inte via iFokus kunna få nån info om min dator så den vet inte om jag ser reklamen eller inte.
Hur man väljer bort reklamen är lite olika. I opera och firefox går det att blockera. Men även dom med IE kan undvika den. Endera genom att ha skärmupplösning på 800x600 då försvinner höger sida automatikst eller bara dra in högersidan så att fönstret blir mindre. Så då ser dom den inte och då per automatik inte heller kommer klicka på den.
Jag tror inte det kommer dröja så länge innan även IE gör att man kan blockera reklam i deras webläsare för det är nåt som efterfrågas mer och mer på grund av att det blir så mycket reklam överallt på nätet och människor börjar bli bra trött på det. Och vill inte IE bli helt ifrånsprunget så är det nåt dom måste sätta in i sin.
Sen blir det ju så att annonsörena kommer på ett sätt att kringgå så att det inte går att blockera och då i sin tur så utvecklas webläsarna till att kunna blockera även det.
Och nej jag tänker inte klicka på reklam bara för att klicka på den. Är inte intresserad av det som finns i den. Är det nåt jag är ute efter så letar jag upp det själv.
#6 Det finns många sätt att kolla hur många gånger en annons visats, det behöver absolut inte bygga på några cookies. Till exempel kan man låta annonsen hämta en bild från en server och räkna hur många gånger den blivit hämtad, därefter får man betalt för det antalet gånger bilden hämtats till just den sidan. Hämtar du inte bilden får iFokus inte betalt.
Drar du in sidan på webbläsaren så har ju bilden ändå hämtats bara att du inte ser den, det är skillnad mot att blockera den helt. Blockerar du den så hämtas inte bilden alls.
Ok gör en kompromiss. Öppnar IE och låter den vara i bakgrunden men använder opera/firefox. För jag tänker inte hålla på att ändra storlek när jag går från/till iFokus.
Förutom att jag inte är vän av reklam så faktum är att jag störs av den rörliga reklamen som ligger till höger.
Sen var det ju ett visst rabalder för ett tag sen om rörliga avatarer och dom störs jag inte av eftersom det oftast bara är nån enstaka (kan bli störd om det kommer många direkt efter varandra) och man kommer förbi dom ganska fort. Men reklamen ligger där hela tiden om inte tråden hunnit bli så lång att man kommit nedanför den.
Det framkom i rabaldret att det finns dom med koncentrationssvårigheter som stördes av rörliga avatarer, (medans vissa med synfel har nytta av dom). Kan bara tänka mig hur det är för dom med koncentrationssvårigheter att ständigt att ha rörlig reklam i ögonvrån när det stör mig som inte har koncentrationssvårigheter.
Dessutom som jag skrev förut rörlig Avatar går att låsa med esc i IE, vet inte hur det är med de andra webläsarna, det går inte att låsa reklamen inte vad jag hittat än utan den bara fortsätter.
Det är så dynamisk (rörlig) reklam fungerar oavsett om du har koncentrationssvårigheter synfel eller normal, ögat lägger märke till saker som rör sig och dras automatiskt dit oavsett om du vill eller inte.
Om du läser en lång text kommer dit öga hoppa tillräckligt många ggr till reklamannonsen för att du dels skall bli okoncentrerad och ta längre tid att läsa saker. Man kan jämnföra det med hur många ggr man läser om samma ord i en rad (omedvetet) så om det handlar om en medeltjcok bok på 300 sidor så blir det ca 6 timmar extra för att man gör omedvetna "hopp".
Sedan pratet om att iFokus tappar pengar så tycker jag dom får in tillräckligt mycket med 50kr/kvartalet för att få en större Avatar etc. Så att behöva se reklam som bara slöar ner browsern och är störande är ingen skyldighet utan nåt man väljer själv som #5 sa så bra.
De gånger jag surfar med IE håller jag på att förgås av all reklam. Så även datorn då processorn varvar upp ordentligt, se aftonbladet. Med Firefox slipper jag alla underliga statistikprogram och elaka koder med mitt tillägg No Script. Det är ju inte heller särskilt ovanligt med viruslänkar i reklam nuförtiden.
#10 Samma här. Var först inte alls pigg på att byta till Firefox men efter att ha lagt till tillägget No Script så blev det en dröm. Datorn varvar inte upp sej längre och segar ner varesej på iFokus eller nyhetssidor.
OT: däremot är det alltför många sidor där inte Firefox tillåts användas utan dom kräver IE, bl.a på CDON bredbandsfilm, så man måste just därför ha kvar IE också.
"Internet Explorer 6 eller senare
Testet misslyckades
_Vår tjänst är tyvärr inte kompatibel med din webbläsare, troligtvis använder du Firefox eller Opera.
CDON.COM Bredbandsfilm är byggd för Internet Explorer 6 eller senare. Detta program finns troligen redan installerat på din dator och i så fall hittar du det när du klickar på startknappen nere till vänster."_

Utöver att man slipper se skräpet är det ju en uppenbar vinst att man får sidan fortare laddad. Då sparar man ju bandbredd på webben också, vilket gagnar alla.
Annonsörerna kan ta sig någonstans där solen inte lyser; de betalar inte för min bandbredd och har därför ingen självklar rätt att utnyttja den. När jag vill läsa en tidning så vill jag inte ha visuellt brus i form av en massa rörliga bilder, och jag är också rätt glad att slippa en hel del andra annonser. Om jag vore intresserad av annonser hade jag väl gått till en sida som erbjuder annonser. När jag väljer en sida med nyheter och artilkar är det för att jag vill läsa innehållet. Annonserna är oönskat brus som stjäl bandbredd och inte tillför mig något. Därför väljer jag bort det, i samma anda som jag har valt bort teveapparaten.
Jag har inte min dator som reklamplats för en massa skräp som jag inte vill ha. Annonsörerna har redan tillräckligt mycket plats på gator och torg och allmänna kommunikationsmedel och i tryckta media. I media där man kan välja, där väljer man. Om inte galoscherna passar och om det är någon som tror att det är annonsörerna som betalar, då får vi väl se om webben dör av att vi väljer bort reklamen. Jag tror knappast det; det är nog snarare så att våra verktyg för att hindra annonsörer att stjäla bandbredd kommer att förfinas, och de som kan kommer att slippa reklamen.
En annan sak när det gäller IE åtminstone i 7:an, numera så finns det ju ett nätfiskefilter och ibland så tar det lång tid för IE att ladda fram sidan för att det står och tuggar och jag kan bara gissa att det beror på reklamen. Och när den står och tuggar så blir jag än mer irriterad och låter den sidan, oavsett om det är iFokus eller annan sida, vara ett tag så att reklamen hinner bytas ut innan jag provar igen.
När det gäller rörliga reklamen jag vet att deras syfte är att få uppmärksamhet bara det att så många blir irriterade istället.
Nåt jag kommit på mig på senare tid att jag gör och det helt omedvetet. Att finns det rörlig reklam på en sida så skyndar jag mig att läsa bara det som ser intressant ut. Och sen drar där ifrån. Finns det reklam men som är stilla så stannar jag längre och kan slöläsa. Och det är nåt jag kommit på mig själv för inte så länge sen. Kanske finns flera som gör samma sak omedvetet. Och i så fall skulle det kunna förklara varför vissa sajter numera verkar gått ner på lågvarv.