Vista-fråga
så fort jag ska göra ngt (väldigt ofta iaf), radera fil, starta program etc kommer det upp nån bekräftelseruta, går det att av aktivera det?
det är nån säkerhets/kontogrej jag tycker är mkt störande
Kontrollpanelen->Användarkonton->Aktivera eller inaktivera kontroll av användarkonto (UAC)
Den finns där av en anledning och det är för att skydda ditt system mot skadlig kod. Trycker du alltid acceptera utan att bry dig om att läsa vad den säger kan du lika gärna stänga av den för då förloras allt syfte med den.
Om du varit ute på en porrsida eller cracksida och surfat omkring och denna bekräftelseruta dyker upp rekommenderar jag dig att trycka nej. Detsamma om du trycker på en konstig länk från en av dina kontakter på MSN och du får upp bekräftelserutan.

tackar!!

Tycker inte heller att man skall avvaktivera UACn eftersom den förhindrar att program installeras på din dator, program körs i admin läge utan att du bekräftar med ett admin lösenord. Om du själv installerar något är det bara att bekräfta. Om du däremot får upp denna ruta utan att du själv dragit igång något eller vet med dig att det är ett program du kör som vill installera något och att du känner att du litar på prgrammet kan du bekräfta. Alla andra gånger skall du trycka NEJ.
Detta hindrar som sagt spionprogram, adwares virus och annat som hamnat på din dator att installera saker eller köra kod i adminläge. Om du avvaktiverar UAC är det fritt fram för sådana skadliga program att göra saker på din dator utan att du vet om det.
UACn aktiveras varje gång NÅGOT försöker göra något på din dator som förändrar datorns konfiguration. Då har du möjlighet att neka denna händelse.
En fråga; Om man som jag enbart surfar på seriösa sidor, läser mail, sköter vardagsekonomin. Kort sagt datan är ett informations och kommunikations verktyg. Skypar med vänner världen över. Ingen nerladdning, inga dirty sajter. Kan man då inte ta bort det, jag upplever det oxå irriterande.
#5 Du klickar aldrig på länkar från dina msn-kontakter eller laddar ned musik?

Man kan man ju även få in skräp i datorn via skype och även seriösa siter kan ju hackas och smittas (även om det är sällan men det har ju hänt).
Om det är så att du idag får upp en massa förfrågningar från UAC:n betyder ju det att något vill göra något på din dator.
Du bör då först reda ut varför - Det kan ju vara så att det är OK.
Jag får t ex alltid upp en fråga om jag vill tillåta min Bittorent klient att starta och det vet jag ju att det är jag själv som begärt så där bekräftar jag bara. Men som sagt kolla först igenom meddelandena och om du tycker att allt ser OK ut bör du kunna ta bort UAC:n även om jag som jag skiver i början här ändå avråder för detta.
Att enbart ta bort filer skall inte aktivera UAC:n utan bara sådana åtgärder som kräver administratörsrättigheter på datorn eller där ändringar kommer att göras i din konfiguration
Om du bara gör det som du skriver att du gör så får du antagligen inte upp UAC:n…och då behöver du ju inte stänga av den.
UAC:n dyker bara upp när det gäller administra åtgärder…dvs om något vill skriva till registret eller göra ändringar som kan skada datorn.
#8 Tyvärr finns där program som ständigt behöver godkännas. Som tur är för mig är det enbart Ccleaner och Web page maker. Som tur är använder jag dem inte så ofta.

I Windows 7 (se johans tråd i detta forum) kommer man ha mer kontroll över UAC:n och vad som skall tillåtas respektive när UAC:n skall ge dig en pop-up varning.
UAC:n kommer upp på alla program ändringar. Det vore smutt bara det utifrån omfrågades. Men som #5 är det inte så ofta den kommer upp.Dock blir en ominstallation aningen enerverande.

nu gör ni mej skraj .. jag kanske ska aktivera den ändå =)