Datorn iFokus

Datorn

Etikettinternet
Läst 3976 ggr
Hjortronsylt
0

Kan ej se amerikansk web-TV

Hej!

Cbs.com finns massor av godsaker att se för såpaälskare (som jag…Cool) MEN det går inte att se full episodes. "This content is currently unavailable". Skrev och frågade varför och fick svar att det inte går att se utanför USA. 

Finns det något man kan göra för att "komma runt" det eller är det kört?

pentsium
0

kör en VPN-tunnel till nån stans i usa så ska det funka. googla så får du svar hur du gör

Kaj
0

Du kan även söka upp en gratis webproxy som sitter i USA och konfa din webläsare att gå via den. Då förståss endast när du vill se på deras TV sändningar. ta bort proxy inställningen när du skall surfa som vanligt eftersom dessa proxys slöar ner din hastighet då det är många som delar på dem.
Om du använder en gratis proxyserver som finns i USA så kommer det att se ut som om du kommer från den servern och inte från sverige

Googla på "free proxy servers" så hittar du länkar till många som är öppna och gratis.

När du hittat en proxy server ändrar du bara inställningen i din webläsare under inställningar och avancerat och fyller i den  proxyservern adress under proxy inställningen.
När du sedan vill surfa normalt tar du bara bort inställningen genom att säga att du inte skall använda dig av en proxy server så är du uppe mot din egen bredbandsleverantör igen.

Hjortronsylt
0

Tack det där lät himla bra och spännande. Och eftersom det är en free proxy server så antar jag att det är lagligt att göra så? Det alternativet verkade lättare dessutom än VPN tunnel-experimentet.

Ska ta och testa! Kan ju inte bli värre än att jag inte kommer ut mer på internet över huvud taget efter ändrade inställningar…. *skratt*

Kaj
0

Jodå det är helt lagligt. Det finns till och med annonyma proxys som många använder för att inte lämna spår efter sig. Dvs så det inte skall gå att se att det är just du som varit ute och surfat. Det behöver ju inte du använda dig av utan en vanlig proxy är bäst. Men testa dig fram för som jag sa så är många av de fria flitigt använda så prestandan kan vara ett problem. När du googlar och kommit in på en sida brukar de även ange hur "bra" servern mår. Dvs vilken svarstid den har. Välj den bästa. men räkna med att du får pröva ett par innan du hittar en som du tycker är snabb nog.

Det skall inte vara något problem med att din internetkoppling slutar fungera. om en proxy inte funkar testar du bara nästa osv. Du kan alltid bocka ur att inte använda proxy när du vill så är du inne som vanligt på din egen internet leverantörs lina igen. Egentligen är det så att du alltid använder din internetleverantörs lina men trafiken styrs om att gå via proxyn som då ger dig ett nytt ipnummer (i detta fall ett USA ipnummer) och att all trafik därefter går genom denna proxy server. Ditt vanliga ipnummer syns alltså aldrig ut mot internet utan det är det ipnummer som proxyn ger dig som syns. Därför bör det funka att titta på CBS TV eftersom de tror att du är från USA då ditt "nya" ipnummer pekar på det.

Hjortronsylt
0

#4   Kaj, du är toppen på att förklara sakligt och bra. *ler stort*

Min korkade fråga blir dock ; har du lust att förklara lite närmre vart jag ska för att konfigurera min webläsare och proxy-inställningen? Hittar det inte!  Tack på förhand.

pentsium
0

vilken webläsare har du?

Hjortronsylt
0

Internet Explorer och / Windows XP

pentsium
0

i IE måste du först skapa en ny anslutning och konfigurera den så den ansluter via en proxy, vet ej exakt hur man gör det ingående men testa dig fram.

I firefox e det mycket enklare fast jag har ingen aning om hur det e i IE7

Kaj
0

Gå in på Verktyg, Internet alternativ, Anslutningar och Inställningar för lokalt nätverk. Där kan man ange proxyns IP adress

Hjortronsylt
0

Tack!   Det står att det är gratis på dom flesta men är man säker på att det ändå inte dimper ner en räkning för använd Mb eller någon dold avgift?  Vilken proxy server kan ni rekommendera själva?

Kaj
0

Står dert att det är en free proxy så är den gratis.

Hjortronsylt
0

Så här har det gått ;  Gick via en free Web Proxy och det gick fint, men när jag kommer in på sidan cbs.com så kräver den att man installerar FlashPlayer.

Jag har dock redan uppdaterad FlashPlayer installerad men ok, trycker på Download igen. Men där tar det stopp och får info om att "websidan kan inte visas".  Kommer inte vidare alls efter det.

Kaj
0

Hmm det verkar underligt. Det är ju det som finns på din dator som är det som gäller. Ända skillnaden är att du nu har ett annat IP nummer än ditt normala som CBS ser. Inget annat faktiskt..

Du kan ju pröva några andra fria proxys så det inte är som så att den du nu använder blockerat flash formatet men det verkar isf konstigt att de skulle göra. men som sagt pröva några till

Hjortronsylt
0

Visst är det mysko! Det fungerar alldeles utmärkt att komma in på cbs.com och få upp sidan jag vill se. Där talar den dock om att sidan ej kan visas pga den inte visas utanför USA (utan proxy).

Med proxy :   Jag har testat flera olika free proxy och anonymous free proxy på 3 olika datorer (alla med senaste FlashPlayer) - men nix sidan cbs.com vill att man ska installera FlashPlayer när man går genom Proxyn. Utan den visas inte web-tv (testade klicka vidare ändå).

Hmmmmmmmmm…….?  (tänker så det knakar)  Hur kommer man runt det tro? Har ni lust att testa och se hur det funkar för er vore det jättebra!? Cbs.com och sen Full Episodes

Kaj
0

vet inte om de kräver flashplayer 9. Den kan du i så fall först ladda ner från adobes hemsida (ifall du inte har den redan). Detta bör du isf göra innan du konfar din proxy.
Hemsidan till falsh hos adobe kanske kan ge dig tips om vad du saknar

Sedan kan det vara så att cbs kräver en flashplayer plugin

För det kan väl inte vara så att de kräver Microsoft Silverlight? = Microsofts svar på adobes flash

Hjortronsylt
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#15     Bra tänkt, så jag testade och installerade även flashplayer 9, men sidan (cbs.com) kräver ändå Download Flashplayer via Proxy.  Har testat ca 10 olika Proxy servrar, samma resultat.

Bifogar en screendump på hur sidan ser ut. 

När jag kör utan Proxy fungerar Flashplayer perfekt, bara det att innehållet då ej får visas utanför USA och därför inte fungerar.

Kaj
0

Det tyder på att falsh spelaren måste klara HD kvalitet.

Pröva att gå till adobes sida (utan proxy) för att kolla om du kan titta på HD i din flash spelare då.

denna sida hos Adobe kan du under rubriken News (HD Gallery) välja att kolla på HD i flash spelaren. Direkt sida till detta hittar du även här

Om du kan titta på tex Beowulf så klarar din flashspelare HD och då kan jag inte förstå varför det inte funkar

Du kan även kolla denna sida för hur du får HD att fungera i Flash

Hjortronsylt
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tack så mycket Kaj för länkarna!  Så här gick det ;

Testade UTAN proxy att se full HD (Beowulf) och det gick perfekt på alla sätt.

Sedan testade jag MED Proxy (samma länk, samma dator) men fick då åter igen felmeddelande om att jag måste installera Javascript och Flashplayer. Testade med 3 olika Proxy.

Något verkar blocka när jag går via Proxy och inte känna av att allt det dom frågar efter redan finns installerat. 

Vad **** kan det vara som gör att det inte går?!  (tänker så det knakar…)

Kaj
0

Pröva att sätt in http://cbs.com och din proxy adress i tillförlitliga platser i din webbläsare.

Gå till IE välj Verktyg, välj Internet alternativ, välj fliken säkerhet och klicka på tillförlitliga platser. Välj därefter att lägga till adresserna till cbs och proxy leverantören (fram till.com räcker). Funkar det ändå inte kan du pröva med att sänka säkerheten för dessa platser genom att dra i slidebaren i säkerhetsnivå för Zonen till Låg

Pust om inte detta heller fungerar vet jag inte riktigt hur man kan komma runt problemet faktiskt

Hjortronsylt
0

You must have the FlashPlayer installed. Click here to Download".

* gnisslar tänder *  …… det vill inte gå. Har lagt till båda adresserna i tillförlitliga zonen och satt säkerhetsnivån på Låg. Gjort omstart och testat - men neeeej det går inte!

Tack snälla Kaj för du tar dej så mycket tid för att hjälpa, uppskattar det verkligen även om det verkar vara som att jag kört fast helt. Men jag ska testa vidare (ger aldrig upp! Glad )och tar gärna emot fler tips, kanske någon annan också råkat ut för det och delar med sej av hur han löste problemet.

Hjortronsylt
0

Intelligent JavaScript rewriting

Not Available on the basic service

Macromedia Flash / ActiveScript

Not Available on the basic service

Kanske kan detta vara en anledning!  Det stod på en free proxy-sida jag hittade, inte på dom andra jag sett.  Kan man tolka det som att för att få Javascript att funka måste man betala, fast det står free?

Kaj
0

Det är absolut min tolkning åxå. Trodde att det skulle räcka med att sätta Zonen till LÅG eftersom din webläsare då stödjer Active Script mer än om den är satt på en högre nivå.

En anledning är nog att proxyn inte vill att användare skall transportera så mycket data som en flash film med HD gör.
Då är det bara att försöka hitta en free proxy server som tillåter det (om det nu finns någon).

Pröva att googla på "free proxys macromdeia active scripts" för att se om du får någon träff. Alternativt att slänga upp en slant och betala för tjänsten om den inte är för dyr. Men då bör du kolla med proxy leverantören först att det kommer att fungera med cbs.com så du inte slänger ut pengar i onödan. Ett mail till deras support bör i så fall räcka.

Kaj
0

Hittade en sida på nätet som beskriver hur man skall gå runt för att kunna se cbs.com abc.com etc.

Flera bra tips du kan kolla

Hur kan jag se cbs, nbc, abc TV streams utanför USA?

Hjortronsylt
0

Varmaste tack för den tid och energi du lägger ner på att hjälpa, Kaj!

Artikeln i den länk du gav, förklarar direkt orsaken till varför det inte går att komma runt Java-problemet på annat sätt än att testa ex. HotSpot eller AnchorFree och se om det fungerar just för Sverige. Användarvänligheten gav blandat resultat bland dom som recenserade, men det är ju bara att testa.

Lämnar helt försöket att gå via en webfree proxy mer oavsett, fick in ett virus som helt slog ut mitt antivirusprogram i går och det talade om att felorsaken var Webproxy.exe.  Virussökning och ominstallation löste dock problemet.

Kaj
0

Aj Aj det var illa. ja det kan nog förekomma att vissa fria proxys inte är seriösa. men det är första gången jag hört att någon fått ett virus på detta sätt men en varning för alla är alltså på plats.

Hjortronsylt
0

Kanske något tjatigt det här (sorry..) men jag & tjejkompisarna vill såååå gärna få det att fungera!!!!

Äntligen en artikel om hur man ska kunna kika på amerikansk TV. Synd bara att det inte alls fungerar…

Installerade Hotspot Shield men trots det går det inte att se Full Episodes (som dom skriver i artikeln att man ska kunna) på varken Cbs.com, BBC.com.

Tidningen Metro.se (pdf - sidan 18 den 30 oktober).

Dom hänvisar till Amazon.com också, men det är ju bara en köp-sajt för saker??!

Har någon av er lyckats se några Full Episodes via vpn-tunneln och fått det att fungera?  Är det pga att det tilldelade ip numret kanske inte tillhör USA, kan det vara därför?

charlie
0

Tyvarr kommer nog de flesta webproxies forsvinna iom att bade Verizon och Comcast har satt upp max  granser for trafik 400 Gb/manad. :(

---