Datorn iFokus

Datorn

Etikettmicrosoft-office
Läst 520 ggr
Oskar
0

Bilder i Excel

Någon som vet hur man lägger in en bild i en cell i Excel?

mvh
Oskar

johan
0

Du kan inte lägga en bild i en cell, men du kan lägga in bilder som ligger och flyter ovanpå cellerna. Sedan kan du förstås anpassa storleken på bilden så det ser ut som den ligger i cellen. Du kan också se till att bilden hakar fast på samma position som cellen.

Lägg till bilden via Infoga, Bild, Från fil.

Sätt storlek och egenskaper för bilden genom att dubbelklicka på den.

Mvh // Johan

Oskar
0

Ah, ok. Lite synd att den funktionen inte finns. Kan väl inte bara vara jag som vill kunna lägga in bilder i celler? Men tack ändå. Inte det fel att det inte funkar. :)

Oskar

Erik
0

Det går inte att lösa med filnamn eller dyl. istället då? Vad ska du använda det till?

Oskar
0

#3 Ska vara ett typ av register där varje post är kopplad till en bild. Och tanken var att bilden ska synas, inte bara en sökväg eller liknande. Men jag får leta efter en annan lösning…

OOOskar

johan
0

Access är nog lättast för ett sådant register. Där kan du visa bilder i rapporten.

Jag rekommenderar dock att lagra sökvägen till bilden i databasen och själva bilden på disk, för Access konverterar annars bilderna till okomprimerade BMP-filer vilket tar upp vansinnigt mycket plats och databasen blir slö.

Mvh // Johan

Oskar
0

#5 Hmm…får se hur mycket tid jag orkar lägga ned för att lösa problemet. Access är ju en tänkbar lösning. Problemet är dock att registret ska spridas via mail och dylikt och därför praktiskt att använda just Excel med infogade bilder.

mvh
Oskar

johan
0

Isf låter det ju som att en webblösning är det allra bästa.

Med en webblösning slipper du ju problem med att flera personer uppdaterar samma fil och så sitter man där med fem versioner utan att veta vilken som är mest korrekt.

Sånt där är ju sådant som alla webbutvecklare gjort tusen gånger, så det behöver knappast bli dyrt även om du tar hjälp utifrån. Jag hjälper dig gärna antingen med utveckling eller bara kolla om du verkar ha fått en vettig offert från någon annan.

Mvh // Johan

Oskar
0

#7 Ok, tack! Fast det är en så löjligt liten grej jag ska göra egentligen så det vore nästan pinsamt att fråga dig. :)

OOOskar