mitt internet funkar inte
hej
jag köpte en data, och en d-link switch för att vi ska kunna dela internet anslutning. men det funkade inte, jag rinde till supporten och de sa att det var inställningar på switchen som måste ändras, men det går inte att ändra. det står att jag är uppkopplad men det går inte att gå ut på någon annan sida,man kan bara se internet leverantörens sida. vet någon vad som är felet svara då gärna
m.v.h tobias

Vilken D-link är det?
Pratar vi om en switch eller en router med brandvägg?
Om det är en inbyggd brandvägg måste du konfa den så att den släpper igenom din trafik ut mot nätet.
Du måste tillåta trafik på minst port 80 och http. Sedan kan du naturligtvis spärra så att inte felaktiga program och trafik kommer igenom. Allt detta kräver lite förståelse om hur brandväggar skall sättas upp. Gäller naturligtvis bara om det är en router med brandvägg vi talar om.
Detta gör du normalt via inställningarna på routern/brandväggen.
Har även hört flera som har problem med D-link och vissa datorer. Antar att det nog går att få fart på dem men har hört folk säga att de inte är lika intuitiva som t ex Netgear och andra. Men det är bara vad jag hört.
Om du kan komma till Internetleverantörens sida så har du ju uppenbarligen kontakt ut på Internet. Det verkar ju snarare som att du inte kommer vidare än så.
Ofta brukar man behöva aktivera sin anslutning och det görs lättare utan routern.
Mvh // Johan

#2 väldigt ofta är routrarna inställda så att du kommer till din internet leverantör. Detta för att du då har "rätt ip nummer" till dem. Det är ju därifrån routern hämtar sin grunddata vad gäller dns etc. Men visst det låter ändå konstigt. Frågan är om Superboy kan surfa omkring på alla sidor från sin internet operatör eller om det bara går från någon eller några sidor. Men om det är som du tror att han behöver aktivera sin anslutning så är det sant om han just anslutit till en ny leverantör. Annars borde han kunna surfa på vanligt sätt förutsatt att alla inställningar är OK
Däremot skiver superboy att det inte går att ändra i "switchen" (jag antar fortfarande att det nog är en router/brandvägg). Då borde han kunna ändra på inställningarna via att surfa till den interna adressen som borde vara något i stil med http://192.168.1.1 (troligast för D-Link) kan även vara något i stil med http://192.168.0.1 och möjligen http://192.168.0.2 det beror på olika routerar och leverantör. -( Det står i manualen för routern vilken adress som går till routern). Allt igen beroende på att det verkligen är en router och inte en switch.
Om det är så borde username=admin och password=admin. Sedan bör man komma in i konfigurering och inställningar.
Men när man först installerar en router så finns det alltid en Wizard att följa som sätter upp alla default värden som gör att du kan surfa och där man sedan själv får gå in och bromsa det som man inte vill skall passera i form av trafik.
switchen är en d-link des 1005D. jag prövade att koppla modemet direkt till datorn men det funkade inte heller, man kommer bara ut på internätleverantörens sida. jag har kollat ip addresen o den funkar och resten av inställningarna stämmer också. så jag vet inte vae felet är för det ska ju funka
m.v.h tobias
För det första så har du en Switch och det kan du INTE ha om du inte har en router….iallafall inte om du vill kunna surfa med alla datorerna samtidigt. Eftersom att du antagligen bara får en IP-adress från din leverantör så kommer ju datorerna att slåss om denna adressen. En router tar hand om IP-adressen du får från din levernatör och delar sedan ut andra adresser internt till de datorerna du har. Detta borde ju din leverantör veta tycker jag.
Att du kommer in till din leverantörs hemsida kan bero på att det är en portal som du måste logga in på för att komma vidare.
Många stadsnät har det på det viset…..vilket är ren idioti.
Routrar står alltid aktiverade att släppa igenom all trafik på port 80, 25 och 110 oavsett vilken tillverkare det är.
Routrar brukar inte vara konfade att komma till leverantörens hemsida. Alla routrar jag vet står på att få automatiska inställningar dock.
Däremot kan modem komma färdigkonfade men det är väldigt ovanligt.