Datorn iFokus

Datorn

Etikettköp-och-sälj
Läst 1613 ggr
Imasy
0

okej, jag behöver hjälp :)

Om vi börjar med att berätta att jag är inget teknik-under, så ni får gärna förklara detta för mig som om jag vore 3 år ;)

Till problemet:

Jag köpte en skrivare igår, och utskrifterna är megafula med massa svarta tjocka streck hit och dit.

Jag har bytt sån där färgpatrons grunkamoj med pulver, men inte blir det nått bärrte av det.

Help pliiis :)

Inkanyezi
0

Om skrivaren som du säger har pulver, så är det mycket viktigt att den inte vänds under transporten, då kan vad som helst hända, till exempel det du beskriver.

Det finns en sak till som man emellanåt behöver byta i en sån skrivare, och i synnerhet om man har råkat smutsa ner den genom att vända den; det är något som brukar kallas trumma eller cylinder. Den ser ut nästan som en skrivmaskinsvals, men den ska vara ren. Om den har blivit smutsig behöver man en ny, och man får aldrig peta på den, för allting som hamnar på den kommer på papperet som skrivs ut. Den ska föra över färgpulvret till papperet med hjälp av statisk elektricitet, en ganska klurig uppfinning egentligen; svårt att förstå att den överhuvudtaget funkar.

En sak som möjligen kan hjälpa om en sån här skrivare har börjat lägga på allt möjligt så som du beskriver, är att dammsuga den. Fortfarande får du inte nudda trumman, inte med dammsugaren, inte med fingrarna. Men om du kan dammsuga försiktigt, utan att ha pulverpatronen i skrivaren och sedan laddar om den, då kan den ha repat sig lite grann när du skriver ut igen.

Krycke
0

Är den ny så fråga butiken annars reklamera.

Kaj
0

Vissa skrivare kräver kallibrering efter att man bytt patroner.

Denna funktion brukar man nå genom att högerklicka på skrivaren och välja egenskaper. Om det finns en flik som heter typ kallibrering eller liknande är det den du skall köra.

Imasy
0

Jag köpte den för en hundring på loppis, av en kille som hade eget företag. Han sa att ev trumbyte kunde behövas. Är den kaputt så kan jag leva med att ha förlorat en hundring ;)

Vart hittar man en ny trumma då? Vad är trumman för nåt? Är det den där prylen som färg patronen sitter i?

Är det ens värt att köpa en ny trumma? Vad kostar de på ett ungefär?

Vad är kallibrering, och vad fyller det för funktion?

Inkanyezi
0

Kalibrering gör man med färgskrivare för att de tre eller fler färgerna som den skriver ut med ska hamna på rätt ställen. Det gäller framför allt bläckstråleskrivare som man använder för att skriva ut fotografier.

Skrivaren du har är en laserskrivare, och felet du beskriver är som jag nämnde förut, troligen trumman. Den är mycket känslig för smuts och får inte utsättas för stänk av vätska eller fingeravtryck eller något annat kladd.

Beroende på vad det är för skrivare kan det eventuellt löna sig att byta trumman, men om det är dyrt kan det vara bättre att glömma hundringen…

Titta lite på vad nya laserskrivare kostar, och hör efter vad en ny trumma kostar till din.

Imasy
0

Denna skrivare är nog ganska gammal.

Det är en av märket Brother, och har skrivare/fax/kopiator/scanner i en och samma låda ;) Kanske kan jag hitta ett årtal om jag kollar igenom alla papper igen.

Imasy
0

En annan tanke spm slog mig, att om det sitter pulver inne i trumman, går det att "städa" den genom att göra en sisådär en miljon utskrifter? ;)

Inkanyezi
0

Nä, det hjälper inte att göra en massa utskrifter. Om trumman är slut så är den. Vanligare är att det inte kommer någon färg när det ska, så det kan faktiskt hjälpa att dammsuga. Du ser om det förutom allt svart som inte ska vara där, faktiskt har kommit text som det ska. Det är oftast inget större hopp om förbättring på en gammal laserskrivare utom just att byta trumman.

Om skrivaren har fler fel, man kan ju räkna med att den är sliten, då kanske det inte är någon större idé att kosta på den nya grejer.

Imasy
0

jag ringde en återförsäljare för att få ett ungefärligt pris, och det landade på ca 2000 kr, så det känns inte som någon vidare ide att kosta på den de summorna.

Men en dubbelkoll här nu så att vi pratar om rätt pryl, trumman, visst är det den som man lätt kan ta ut och sätta in färgpatronen i? Den är ju dessutom kolsvart, så det är ju lite svårt att se vart "dammet" sitter ;)

Inkanyezi
0

Jag vet inte precis hur Brother har gjort sina skrivare, men trumman är inte det man sätter patronen i. Den tar emot pulvret på utsidan, och patronen sitter med en öppning emot den; inte i kontakt, utan tätt intill. Den är oftast inte alldeles lätt att byta.

Och pulvret ska nog hålla sig i patronen. Det brukar finnas en öppning som öppnas när man har stoppat i patronen, men annars ska den vara stängd. Inget pulver ska spridas var som helst i skrivaren om den är i gott skick; ett litet överskott av pulver brukar ramla ner, men det ska inte vara fullt med pulver där det inte hör hemma.