Virus program!
Jag har beställt en bärbar dator från internett. Men man måste väll instralera virusskydd och så, hur gör man det? är det gratis?
Måste man instralera något mer än virus skydd?
http://www.virus.gr/portal/en/content/2008-06%2C-1-21-june
Kör själv Avira som är gratis.
Viktigast är en brandvägg. Något som finns i XP och Vista.
Bara för att man har antivirus är man inte skyddad eftersom antivirusföretagen måste få in virusrapporterna först.
Så här har jag min dator konfigurerad:
Ett inaktivt antivirus som jag scannar med en gång i veckan. Jag satsar på att inte få in några virus och slipper helt enkelt ha igång ett antivirus som tar kraft från datorn.
Vistas brandvägg i standardläge. Ja, jag vet att jag ska förbjuda utgående trafik med, men jag är lat av mig.
Vistas UAC som slår larm vid varje installation, virus som legalt program.
För att slippa virus ska man låta bli att installera dem. Exempelvis okända filer som slutar på .exe, .com, .bat, .pif, .scr och så vidare. I mail kan man t.ex. få en fil som heter word.exe. Tror man då att det är ett worddokument som egentligen slutar på .doc, alltså word.doc och väljer att öppna word.exe är man rökt om inte någon har rapporterat in viruset till just ditt antivirusbolag.
I dagsläget är msn-viruset vanligt. Anledningen är att alla tror att en länk från en kompis via msn är ofarlig. Läs vad som står i adressen. Står det youtube.com/jag/är/en/film är länken ofarlig. Huvuddomänen är Youtube som är en känd sajt. Heter länken film.youtube.com/jag/ är länken även den samma kända sajt, fast med film som underdomän.
youtube.hoxis.com/jag/är/film är hoxis.com huvuddomänen. Kanske inte en lika känd sajt? Farlig? Alltså läs vad som står precis före .se .com. nu .eu .org för det är den som är huvuddomänen.
Brukar höra att man kan få virus bara man surfar på en sida. Något som stämmer. Oftast är det porrsajter eller cracksajter. Då brukar det röra sig om en sårbarhet i webbläsaren eller en applikation till webbläsaren, så som Java och Adobe flash. Uppdatera för senaste version. Själv har jag även Firefox med tillägget No Script. Tillägget gör att Java flash och annat skojigt inte fungerar om jag inte tillåter varje sida. Så om jag går ut på en cracksida behöver jag inte se rörlig reklam och annat mög. Alltså tillåter jag aldrig cracksidor men kan ändå surfa på dem och se.
jag kan ingenting om datorer, men har jag fattat rätt, att man ska ha en brandväg + virusprogram? :P hur instralerar man brandvägg då?
Har du XP eller Vista finns där redan en. Finns inne i kontrollpanelen som allt annat.
men om man har hp då? har dom brandvägg?

HP är själva datorn; brandväggen är ett program som hindrar åtkomst av datorn utifrån när man har kopplat den till ett nätverk, som Internet. Det finns också brandväggar inbyggda i en del hårdvara som man kopplar mellan datorn och bredbandet, exempelvis om man har en router. Vissa modem har också brandväggsinställningar.
Det brandväggen gör är att den inte tillåter vissa anrop till datorn eller även från datorn. Den kan till exempel hålla koll på vilka program som får tillgång till nätet och slänga upp en fråga varje gång ett program gör ett nätanrop och så ser man om det var något man själv ville göra eller om programmet håller på med något bus alldeles för sig själv.
Antivirusprogrammet kontrollerar systemet och filer som kommer in, till exempel om e-posten innehåller virus eller maskar och om sådana filer som man laddar ner innehåller virus. Antivirusprogram är inte helt säkra, man bör också vara på sin vakt och inte klicka på alla länkar man ser och framför allt inte köra alla möjliga program. Skärmsläckare och spel är vanligt att gömma virus i. Om man installerar program som innehåller virus på datorn har antivirusprogrammet ingen betydelse; virus kan komma in i alla fall.