Återställnings - HP desktop?
min dator börjar bete sig mer o mer konstigt har därför börjat fundera över om man ska ta o installera om den.
då det är en bärbar HP gissar jag att det inte är samma sak som vid en stationär, där kör man bara in windows en gång till, partionerar om så har man en helt ren installation?
gissar att man ska göra 'återställning' mha återställningsskivor man skapar själv?
jag har precis börjat skapa dessa skivor och undrar om datorn kommer återställas till sitt skick när den levererades eller om den blir som den är nu? (vilket vore meningslöst men jag vill vara säker)
så frågan är alltså, PC-återställning på en bärbar HP (dv9xxx) är det samma sak som en formatering?

någon som vet?

Det är ingen principiell skillnad mellan en bärbar och en stationär dator. Det som skiljer är vilka bitar som sitter i den.
Att skapa återställningsskivorna när man har börjat få problem är väl inte riktigt rätt väg att gå; jag skulle gissa att om problemen hänger ihop med malware av något slag så kan det följa med till återställningsskivorna. Meningen är ju att man ska skapa de där skivorna ungefär det första man gör. Det är ju inte säkert att filerna som man skriver till återställningsskivorna är hela…
Men lycka till; om du misslyckas kan du ju alltid ladda in Ubuntu i stället.

tänker främst på alla småprylar. pekplatta, batterigrejs, skärm. är det inte specialdriveare o sånt för det som man får fixat om man kör återställningsprogram?
noterade att det är avsatt lite på en särskild partition jag kanske kan använda?
ubuntu vågar jag mej inte på =)
tackar för ditt svar!

Det där med Ubuntu var delvis ett skämt; men om du verkligen misslyckas med ominstallationen är det en av de bättre sakerna du kan göra med datorn.
Om du är road av att pröva så går det jättebra att provköra Ubuntu utan att någonting ändras i datorn. Om allting funkar kan man bestämma sig för att installera, men det går att köra direkt ifrån CD-ROM utan att ladda in någonting alls på hårddisken. Detsamma gäller nästan alla Linux-distributioner. Skillnaden mot andra system, Windows eller MacIntosh, är ganska liten för användaren.
Det beror naturligtvis lite på hur man använder datorn om en distro som Ubuntu innehåller allt man vill ha, eller om man på något sätt är fäst vid Windows, exempelvis om man verkligen vill ha ett program som inte har någon bra motsvarighet för Linux. Jag kör själv Windows för att använda Adobe Photoshop som är lättare att handskas med än Gimp och för Autosketch version 2 som jag inte vill byta ut eftersom jag kan det.
Om man mest använder datorn för att komma åt nätet och e-post och kontorsgöromål, då finns redan allt man behöver i Ubuntu. Den har ett bra bildbehandlingsprogram också, men gränssnittet är inte riktigt lika snällt som Photoshop.
Det går att köra Windows-program också, via "wine", ett abstraktionslager mot hårdvaran som låter Windows-program köra under Linux, men det finns lite kompatibilitetsproblem, och ofta behöver man dll-filer från en Windows-installation för att allting ska fungera. Själv använder jag wine för att kunna köra Irfanview, som jag tycker bättre om för bildkonvertering än de program som kommer med Ubuntu eller som man kan ladda ner via programförråden.
Man kan också installera Linux, exempelvis Ubuntu, på en egen partition och behålla Windows i datorn, men då får man ju lite mindre hårddisk att lagra på.
Så lycka till med ominstallationen; jag hoppas inte på något sätt att du verkligen ska misslyckas, tvärtom.
Angående skillnaden på formatering och återställning, så är väl snarare frågan vad som är likheten.
Jag kan dock tänka mig att formatering möjligen ingår som en liten del i en återställning, men jag kan också tänka mig att man kan återställa en dator utan formatering, så jag vet inte hur man generellt brukar gå till väga.
Återställning innebär i alla fall att datorn återställs till det skick den var när du köpte den.
Att formatera en hårddisk innebär däremot att man skapar ett filsystem på hårddisken, vilket bestämmerman själv. Efter formatering är hårddisken till synes tom. Med lite tricks kan man KANSKE få tillbaka en och annan fil som fanns på hårddisken innan formatering, men då har man nog rätt bra med tur…
Jag tror att man även kan formatera hårddisken så att den blir helt tom ”på riktigt”, så att säga, men det tar nog ett antal timmar då varje bit ska skrivas över med en nolla (eller etta?).
Det finns också program som verkligen tömmer hårddisken på riktigt i flera omgångar. Det gör man av säkerhetsskäl, när man vill vara helt säker på att det som en gång fanns på disken aldrig ska kunna återskapas av någon. Man skriver då över informationen på hårddisken ett antal gånger i följd på olika sätt: Ibland bara nollor, ibland bara ettor, ibland slumpmässigt och så vidare. Efter några dygn, beroende på hur stor hårddisken är, kan man sedan vara GANSKA säker på att ingen kan få fram ens snuskfiler igen…
Men jag antar att detta inte är vad du vill göra, så det är väl återställnming som gäller för din del. Det fungera lite olika på olika maskiner. På min, exempelvis, finns en dold partition (som dock syns tydligt i Linux…) som används vid återställning. Den dolda partitionen fungerar ungefär som en installationsskiva och efter att ha installerat allting kommer datorns hårddisk att ha samma innehåll som när man köpte datorn, i mitt fall med tråkiga Windows XP och diverse andra dårprogram ingen någonsin har frågat efter…
Vi som kör Ubuntu eller andra Linuxdistributioner behöver ju egentligen ingen sådan partition, för det finns ju alltid en gratis CD att tillgå om man vill börja om från början. Har man ingen sådan kan man gå in på ICA Maxi och köpa tidningen Linux Format. De har alltid en DVD med ett antal Linux-distributioner på. Installera vilken som helst, gå sedan in på Internet och hämta den distribution du egentligen vill ha, bränn den, tuta och kör…
Ni som kör Windows, ja, inte vet jag hur ni brukar göra, men det finns nog gott om folk här som kan fylla i den luckan om det skulle behövas.

tackar för era svar!
ubuntu/linux vågar jag mej inte på som sagt :)
Fegis… ;P
Själv vågar jag mig inte på Windows igen. ”Bränt barn skyr elden” stämmer rätt bra på mig… ;P