Skillnad i support på Mac och Pc?
Kan jag som Pc användare förstå mig på Mac utan större problem eller är skillnaden himmelsvid?
Medarbetare på HBT ifokus

Jag gissar att det är lika svårt, eller lätt, att "förstå sig på" en Mac som en Pc; skillnaderna är mest kosmetiska, som det där att man kanske ska stoppa sitt USB-minne i papperskorgen på skärmen innan man tar ut det… För en normal användare är det ingen större skillnad, man gör det mesta på samma sätt.
Men det har inget med support att göra; support är en tjänst som man endera använder eller inte, och olika säljare har olika policy vad gäller support. Det finns en viss support på operativsystemet från Microsoft, men om du har något problem får du vända dig till stället där du köper burken. Det är ungefär samma med en Mac, med skillnaden att du inte stöter på lika många problem och att du troligen lättare får dem lösta.
Användningsmässigt är det nästan sak samma om du har en Pc med Linux eller Windows eller om du har en Mac. Skillnaderna ligger delvis i vilken programvara som finns att få tag på. Om man jobbar mycket med layout (DTP) är det bättre att köra med Mac, eftersom man då kan ha samma grejer som tryckeriet, vilket ger smidigare utbyte av filer och större chans att träffa rätt med placering på sidan och teckensnitt och färger. Om man vill kunna köra mycket spel så finns det lite större urval och det är lättare att få tag på till Pc. En del spel kör direkt på hårdvaran, och i de fallen har det ju betydelse vilken burk man har.

Jag skulle saga att den stora skillnaden ar i hur man navigerar Windows och pa Macen.
De flesta anvandare pa Windows anvander oftast Startknappen, skrivbordet samt sin Explorer for att hitta till program och dokument.
Pa Macen sa ar beteendet lite annorlunda, man anvander sin "Dock". En rad med program och dokument som ligger langst ner pa skarmen. Eller sa anvander man den inbyggda sokmotorn Spotlight for att finna det man letar efter.
En annan skillnad ar att det finns EN meny langst upp pa skarmen. Denna innehaller menyerna for det aktuella programmet. Byter man program sa byts denna ut.
---

Okej & Tack 
Men då verkar det ju inte vara så svårt. Vågar nog ge mig på det då.
Tack för hjälpen.
Jag kan tala från egen erfarenhet att efter över 20 år med PC så var det en baggis att sätta sig vid MAC….så lätt att min MAC upptar 99% av datortiden hemma nu. Jag ångrar inte mitt köp en sekund….den är grym. Och detta trots att jag köpte den billigaste iMacen för 9995:- Min PC som jag säkert lagt 30000-40000:- på känns segare att jobba med….och mycket tråkigare.

Jag vet ju inte varför det blir "roligare" för en del, men om man ser till problem med omställningen, så är det mindre problem att ställa om från "PC" (Windows) till Mac än att "gradera upp" till nästa version av Windows.

Vad bra då verkar det ju inte bli några problem att hjälpa till.