Virusprogram
Utbudet av gratis virusprogram är ju enormt. Svårt att sätta sig in i allt och välja.
Vad händer om man har tex 2 program…..slår det ena ut det andra eller har jag dubbelt skydd ?
Sorg är kärlek som blivit hemlös

Att ha två virus program igång samtidigt är inte att rekomendera. De kan nämligen störa ut varandra då de i många fall konkurerar om samma resurser som båda behöver unik tillgång till. Du kan således få till följd att inget av programmen fungerar fullt ut och att du då inte är fullt skyddad.
Skall du pröva olika varianter bör du avinstallera det ena programmet först innan du installerar och testar det andra. De flesta "bra" anitvirus program känner själv av detta vid installationen och varnar dig samt rekomenderar dig avinstallera det andra programmet innan du går vidare med installationen.
oftast kan man dock ha flera Antispyware program samtidigt - men det är inte säkert att det alltid fungerar, beror lite på vilka av dessa du valt att installera.
lånar tråden lite.. hur vet man om ett gratis antivirus är bra eller rent av är ett virus själv?
Jag blir ju iaf lite misstänksam när det plötsligt poppar upp ett ''windowsliknande'' fönster som erbjuder en gratis scan av datorn.. >_>
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
#2 Det bör ju finnas med här:
XP antivirus är en trojan om det är den du syftar på. I så fall dödar man den genom att ladda ned Malwarebytes antimalware. Hindrar trojenen en från att ladda ned den får man använda en annan dator eller starta upp sin egen i felsäkert läge med internet.
Zabbio…..du har så rätt. Det har hänt mig i början då jag inte var så datorvan. Inkräktaren dök upp med Microsoft-huvud i meddelandet…..ja Microsoft kan man ju lita på tänkte jag…..hmmm…men med goda vänners hjälp löste det sig.
#0: Virusprogram tar ofta mycket resurser av datorn så förutom att det inte gör någon nytta kan det göra datorn onödigt långsam.
Vänliga hälsningar
Niklas
Jag har panda och tycker att det fungerar bra, men jag betalar för det :)
Gratis virusprogram? Jo, för vem vill betala för att få ett virusprogram (=virus) i datorn?
Men okej, jag fattar att det var ANTI-virusprogram som åsyftades. Man tycker ju ändå att det borde bli skillnad på vad som helst som man sätter anti framför, det är ju det som är själva poängen med nuvarande tolkning av ”anti”.
Själv har jag inget antivirusprogram igång. Jag har ett installerat (ClamAV) som jag kör då och då för att skanna igenom hårddiskarna, men den hittar bara virus på min lilla fjuttpartition med Windows XP och den använder jag aldrig ändå. Dessutom är det då frågan om virus som ligger i någon mappa som heter något med ”karantän” så jag antar att det är något som mitt antivirusprogram i Windows kanske fångat upp på den tiden när jag bara hade Windows i burken.
Sen har jag aldrig förstått det där med att sätta virus i karantän. Varför gör man det? Varför inte bara radera skiten? Fördelar och nackdelar med detta? Fast då kanske man skulle skapat en annan tråd först…
Citerat av Niklas
0: Virusprogram tar ofta mycket resurser av datorn så förutom att det inte gör någon nytta kan det göra datorn onödigt långsam.
Vänliga hälsningar
Niklas
Nu förstår jag inte….inget virusprogram ?
Vad ska jag då ha….frågar sig Novisen.
Detta är en ogenomtränglig djungel för mig.
#7 Det tror jag har att göra med att om viruspogrammet skulle uppfatta en viktig fil som virus så kan du manuellt återställa den om den är lagd i karantän. Klart jobbigare om den är raderad.
# Inlägget / Förslagsvis kan du ha ett huvudprogram igång (ex.vis AVG, Panda, Nod32, F-secure eller vad du nu väljer) och även ha Windows Defender igång samtidigt, det räcker en bra bit på vägen.
Själv kör jag sedan både CCleaner, Spybot Search & Destroy och Hijack några gånger om dagen bara för säkerhets skull, men ingen av dom ligger på autostart och ingen av dom "krockar" med mitt internet security-program.
#9 Du menar om viruset redan gjort skada och smittat en av mina egna filer? Fast jag förstår ju inte riktigt vad som skulle kunna få viruset att köras över huvud taget om inte jag själv är klantig. Och är jag det så tycker jag nog att jag får skylla mig själv.
#7 (jag själv): Det heter inte ”mappa”, pucko!
#11 Jag vet, jag stavar som en kratta… men det beror bara på att jag skriver fortare än jag egentligen kan…
#12 Jag vet, ville bara retas lite med någon som jag vet tål det…
Åter till ämnet…
Och för låt för att jag inte kunde låta bli att tramsa…

#7 Skälen till att man placerar "virus" i karantän är två; det ena är att det kanske inte är ett virus, utan bara liknar ett, men är någonting som behövs och ska tillbaka. Det andra skälet är att virus ibland gör så att hårddisken inte kan läsas om viruset inte körs, så att man inte kan kopiera ut sina filer om man inte sätter tillbaka viruset.
För det är naturligtvis bra att bli av med virus, men om man samtidigt blir av mad alla sina filer så blir man kanske inte jätteglad…
#14 Borde inte total ominstallation och återställning av backup lösa det problemet? Förutsatt att inte viruset finns i backupen förstås.

Jo, återställning från backup. Men alla har inte backup…
Och nu när hårddiskar är så billiga och jättestora och det är struntenkelt att göra backup.
#16 Fast gör man inte backup får man ju skylla sig själv. Det är ju inget som är särskilt svårt heller. Och fort går det också, om man exempelvis använder en extern hårddisk. Fast gör man backup på DVD och liknande kan jag förstå att man inte ”orkar”. Bara en sådan sak som att leta upp en lämplig skiva kan ju göra att man avstår.
#8: I #0 frågade du: "Vad händer om man har tex 2 program". Det försökte jag svara på i #5.
Vänliga hälsningar
Niklas
Jag har Nortons antivirusprogram nu. Nu vill det att jag ska förlänga pren. och betala dyra pengar igen. Jag vill hellre ha ett gratisprogram, kort sagt.
Norton verkar göra datorn seg också.
Har jag fattat rätt att jag FÖRST måste avinstallera Norton?
Och hur gör man det, är det bara att ta bort??
Och sedan välja ett gratisprogram? Och vilket är bäst?
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
#19 Avinstallera genom att gå in i kontrollpanelen lägg till/ta bort program.
Jag kör Avira som gratisprogram. Hög detektering men realtidsskyddet är inte det bästa. Kanske därför det tar så litet minne med. Jag använder det endast som scanningsprogram då jag vet hur jag ska undvika virusen och har stängt av allt realtidsskydd på den.
Avast är ett annat gratis antivirus. Har dock ingen koll på den.
Ett bra och gratis komplemet var förr Ad-aware. Nu har både Superantispyware och Malwarebytes antimalware sprungit förbi ad-aware. Ha ett av dem installerat tillsammans med antiviruset och scanna två ggr i månaden med någon av dem.
Skall man skippa Defender helt och hållet? Och går det att göra det i Vista?
#21 Defender ger ett realtidsskydd. Det gör inte superantispyware eller malwarebytes som enbart erbjuder scanning i gratisvarianterna. Däremot är jag inte särskilt imponerad av defender.
Går att stänga av det, men inte att ta bort om man inte gör det i installationsskivan.
det verkar alltså inte vara helt självklart vilket som är bäst?
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Jag drog ner Malwarebytes det verkar ok, bara namnet på den andra lukta oseriöst. 
#24 Det är långt ifrån oseriöst. Däremot har Malwarebytes en bra sida att skicka in misstänkta trojaner till smidigt och på så vis få dem analyserade fort.
Tror jag säkert det var bara Super… jag inte gillade. Jag är för mycket svensk kanske. 

AVG Free Edition 8.0.175
är ett i mitt tycke ett mycket bra Antivirusprogram har använt det i flera år
http://www.filehippo.com/
är en sida där man kan hitta de flesta program man kan tänkas behöva i sin PC
#27 Du tycker inte du överdriver -liiite- när du postar/spammar samma inlägg fyra ggr i tre trådar direkt på varandra?
Sen har AVG klart sina brister.

#28 Jo alla program har väl sina fördelar och nackdelar men jag är nöjd med AVG som grundläggande antirusprogram.
Vilka klara brister har AVG?
Och att mitt inlägg blev dubbelt i en tråd var ett klantigt misstag från min sida.
Utöver antivirusprogram behöver man ju fler skydd och där tycker jag att MS Defender ger ett bra grundskydd, det bygger ju på ett Giant antispywareprogram som Microsoft köpte upp för något år sen.