Datorn iFokus

Datorn

Etiketthårdvara
Läst 816 ggr
mans
0

Tyst dator?

Jag har en kompis som just står i begrepp att göra som jag och skaffa en liten PC som står under teven och agerar HTPC - dvs spelar in teveprogram och spelar upp dem igen. Denna fantastiska maskin ersätter videon och DVD-spelaren, och kan dessutom en massa annat.

Men för att denna idé ska passera "fru-filtret" krävs att datorn som ställs under teven är liten och nätt, men allra viktigast, tyst!

Jag vet inte om det finns några hårdvarukunniga här på iFokus, men ifall nån orkar skriva en rad om hur man gör för att köpa/bygga en riktigt tyst dator skulle det vara mycket uppskattat.

Än så länge har jag tittat lite på Shuttles lösningar med extern, fläktlös PSU. Är det en tyst och bra lösning eller finns det andra som kanske är billigare och/eller bättre?

/Måns

AktieTrader
0

Zahlman har några helt fläktlösa chassin, där värmen transporteras via heat-pipes till chassiplåten, men om dessa passerar "fru-filtret" vet jag inte.

Ang fru-filtret är det mycket hårda krav som ställs, ofta helt i motsats till vad som är praktiskt. Snyggt, tyst och inte stå och damma är vanliga krav. Fräckt, coolt och dö-häftigt är inga argument alls.

mans
0

De verkar rätt dyra och så, det där Zahlmanlösningarna.

Ingen här som kört en Shuttle med extern PSU?