Datorn iFokus

Datorn

Etikettwindows
Läst 2282 ggr
ANNIA
0

Se defragmenteringen i vista

I XP så kommer det ju upp ett fönster med staplar i som visa hur mycket som behövs defragmenteras. Likaså finns det en liten arbetsstapel (eller vad jag ska kalla den) som visa i procent hur mycket den arbetar. Så då kan man räkna ut på ett ungefär hur lång tid det ska ta.

Går det att få fram sånt i vista så det går att se hur lång tid en defragmentering tar.

ANNIA
0

Tack för svar. Var in på länken och kolla.

Vad är "kommandoradstolk (cmd.exe)." och vart hittar jag det nånstans.

Kaj
0

Klicka på start knappen till vänster och leta upp funktionen Kör (tror den finns under administrationsvertyg eller liknanade.

I prompten på Kör skriver du bara cmd eller cmd.exe - då startas commando tolken.
Där skriver du sedan defrag -v -a C:

PS - Vista defragmenterar dina diskar automatiskt i bakgrunden så egentligen behöver du aldrig köra en manuell defragmentering. Detta är en av nyheterna i Vista. Defragmenteringen går hela tiden och utnyttjar bara så mcyket resurser som för tillfället finns ledigt (CPU, DISK I-O …)

ANNIA
0

Tack för svaret. Ska kolla i vista sen. Sitter vid XP:n nu.

Det med automatiskt upptäckte jag när jag satte igång defragen. Men min var satt på schema att köra defrag en gång i veckan. Jag är dock en sån person som emellanåt installerar mycket på en gång och provar dom olika programmen och ser om det är nåt för mig. Om det inte är det så avinstallerar jag det omgående. Blir det då mycket så kör jag defragen efteråt.

Kaj
0

Du kan ändra schemat att köras varje dag.

men jag tror faktiskt att defragen ändå går kontinuerligt i Vista när den upptäcker att behovet finns men jag är lite osäker om det faktiskt är så

ANNIA
0

Får se om jag ställer om det. Antar att det minskar risken för att datorn ska bli lite seg just vid defragen om man låter den jobba lite varje dag istället för längre stund en gång i veckan.