Ubuntu 8.10 ute nu
Ubuntu 8.10 har kommit ut, och det finns flera intressanta nyheter, bland annat stöd för 3G. Jag ska provköra på min bärbara och se om jag kan skrota Vista för gott.
Antar att du provkört nu. Hur gick det?
Har själv uppgraderat nyligen och det tuffar väl på ungefär som vanligt, även om det mesta av programvaran jag har är av senare datum nu. Använder ju inte 3G själv så jag vet ju inte om det fungerar.
Har inte uppgraderat min Eee ännu, utan kör fortfarande Ubuntu Eee 8.04 i den. Funderar nämligen på att testa Fedora eller Mandriva på den. Någon skrev i något forum att den ena av dem skulle vara nästan lika snabb på Eee som Xandros (vilket man verkligen inte kan säga om Ubuntu Eee), men jag hittar inte det inlägget så jag kommer inte ihåg vilken det var han syftade på.
Vill ju att det ska gå snabbt, men vill absolut inte ha Xandros med sina råkorkade enhetsbokstäver och annat trams (jag lyckades inte ens skapa en ny användare då den finessen verkade bortplockad, vilket är anmärkningsvärt med tanke på att Linux är gjort som fleranvändarsystem i grunden). Har testat Pupeee och det var toksnabbt, men det kändes lite väl ”light” och fattigt. Vill ha rejäla förråd med färsk programvara som standard utan att behöva fippla över huvud taget, så det lär ju bli en av de stora distarna i så fall.

Nja, hade ju hoppats att man skulle kunna köra 3G-modemet utan någon särskild regndans, men jag har inte lagt ner mödan på att få det att funka ännu. Det dyker fortfarande upp som en diskenhet och syns inte som modem, och jag har inte letat rätt på hur man gör för att få det att funka.
Annars är det lika funktionellt som vanligt, men bilden på skärmen är ful; lätt att byta, ja, men hägern är ju rätt elegant, så jag har 8.04 kvar så länge…
Själv har jag ju en egen bild som hag haft där sedan jag började med Ubuntu: 7.04. Den brukar hänga med genom uppgraderingarna, så jag har ingen större koll på hur skrivbordet ”egentligen” ser ut i de olika versionerna…
En av de få saker jag saknar i Gnome förresten, som jag sett att man kan i KDE: Ha olika bilder på de oliika skrivborden! Det vill jag ha… fast det är ju synnerligen oviktigt i och för sig.