hjälp med externhårddisk
Jag har en exernhårddisk som har funkat perfekt hitils då datorn inte reagerar när jag stoppar i usb kabeln och jag då inte kan komma åt den, jag har testat att byta sladd, dra i och ur sladdar, testat andra uttag.. är det någon som vet vad det är för fel som kan hjälpa ?

Det kan vara den externa skivans gränssnitt mot USB som har lagt av; sådant har hänt förr.
Naturligtvis är det garanti på såna här saker, och du har kanske garanti kvar; i så fall bör du vända dig till den du köpte den av.
Men, den viktiga biten, att se till att du har backupp på allt som ligger på den där härddisken, det har ju blivit lite knepigare nu…
Man kan ta ur hårddisken ur kabinettet och ansluta den inne i datorn, och på så sätt kan man kopiera filerna som ligger på den om det inte är något fel på själva hårddisken, och det är osannolikt. Du bör ta kontakt med säljaren innan du öppnar skalet om du ska åberopa garanti, så att det står klart att prylen inte funkar och att felet inte beror på att den är öppnad.
Troligen kan gränssnittet bytas ut, dvs reparera den externa, men jag skulle ha svårt att lämna ifrån mig en hårddisk med en massa data på utan att veta vart den tar vägen. Jag skulle definitivt backa upp innehållet om det går och eventuellt ta bort alla data innan jag lämnar in den.
Det vanligaste gränssnittet på externa skivor är parallell IDE, men det förekommer även SATA. Inne i datorn har man nästan alltid IDE, men jag har sett några nyare moderkort som saknar det. Det kan bli ett problem om man ska ansluta skivan inne i datorn.
För att förvissa dig om att det inte är datorn som strular kan du ju prova att USB-uttaget funkar med en minnespinne eller mp3-spelare eller kamera etc.

har du testa den i nån annan dator?
#2 japp, men funkar inte ändå… är nog som #1 säger