grafikortet?
plötsligt ibland när jag håller på med något så stängs allting av och upp kommer en blå ruta upp med massor av text där det t. ex stårIRQL NOT LESS OR EQUAL m.m. När jag senare sökte på Google var det något om grafik kortet typ. vad ska man göra? byta det.. och om man inte gör det vad händer?
vet inte om jag lade detta inlägg i rätt grupp..

felmeddelandet tyder på att det är en drivrutin som är fel. Prova att installera alla senaste drivrutiner.
Annars så är det mest troligt att det är ramminnet som det är fel på, för att kolla det så laddar du hem tex en ubuntu Live-cd där minnestest (memtest x86) finns och kör det i minnst 8h
ok tack ^^!
men vad är drivrutin & ramminnet :S ?

RAM = Random Access Memory, de minnesmoduler som datorn har som arbetsminne; i moderna datorer är det ofta två moduler med 1 GB minne i varje. Om någon del av ett sånt minne är korrupt så får man såna här felmeddelanden eller datorn "kraschar" helt enkelt, dvs slutar fungera.
Drivrutin är ett program som ansluter operativsystemet på datorn till en hårdvaruenhet av något slag, som grafikkort eller diskkontroller. Drivrutiner behöver ibland graderas upp till en senare version eftersom det finns fel i den tidigare som ger sig tillkänna genom att enheten uppför sig konstigt eller slutar fungera i vissa lägen.
En drivrutin till grafikkortet kan till exempel funka dåligt vid vissa skärmupplösningar eller med vissa skärmar, och en senare drivrutin kan ha dessa fel fixade. Drivrutiner arbetar mycket nära operativsystemet, så att systemet inte är skyddat på samma sätt som gentemot andra program när det gäller fel.
Om det står IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL så är det ett minne som är trasigt.