Rekommendation av bra, billigt grafikkort ?
Jo, ska troligen köpa ett nytt grafikkort, eftersom det jag har inte klarar av spel med avancerad grafik. Jag tror iallafall det är så.
Mitt nya spel, Horsez Ranch Rescue.. när man går med sin karaktär, så först ser allt helt vabligt ut fin grafik och så. Men sedan när man tar några steg på blir det bara olika färger på hela skärmen för varje steg man tar med gubben, så ändras färgerna.. kan det vara något annat ? Har provat att installera om om trixa med Alternativverktygen.
Har ni någon rekommendation av bra grafikkort ?
Not your mom, not your milk.
Är det AGP eller PCI-express du är ute efter?
Vad har du för grafikkort idag så vi har något att jämföra med?
Vad definierar du billigt? något maxpris?
Har du provat att ladda hem nyare drivrutiner till ditt grafikkort?
DirectX är installerat som det ska?
#1 - Sorry, inte så jättehaj på datorer, men vad betyder AGP & PCI-express ? *pinsamt* Asså.. ännu mer pinsamt men jag vet inte vikket grafikkort.. Ska iaf kolla om jag ens har DirectX installerat. ^^
Finns väl olika DirectX, vilket ska jag hämta ?
Skicka länk ?
Är det Windows XP du har så hittar du DirectX 9.0c här
http://www.softwarepatch.com/windows/directx.html
Om du högerklickar på "Den här datorn" och väljer egenskaper så borde det stå lite vad du har för dator. Kan det tänkas stå intel eller AMD där och RAM?
Skriv av vad som står där så kan vi se på ett ungefär hur gamal dator du har. PCI-express är ett ganska nytt påfund.
Nästa steg för att kolla ditt nuvarande grafikkort är att du högerklickar på skrivbordet och väljer egenskaper. Välj fliken längst till höger där man ändrar bildskärmsupplösning.
Kan det tänkas stå Plugg and Play Monitor on ….. i ett vitt fält där? Skriv av vad som står i det vita fältet
Annars kan du trycka på knappen avancerat och välja fliken adapter. Vad står det bredvid det lilla gröna kretskortet?
Hoppas det kan vara till någon hjälp. Jag har engelsk XP på jobbet så jag har inte riktigt koll på vad de svenska menyerna heter.
Datorn var Intel(R)… iaf.
Det stod inget mer än intel? pentium, celeron m.m.. Några siffror? 2,0GHz 512MB RAM m.m…
#6 - Joo Intel(R) Prentinum(R) 4 CPU 2.80GHz 2.79 GHz, 2,00 GB RAM. ^^

Du måste ta reda på om det är AGP eller PCI Express, det framgår inte av processortypen eller minnesmängden.
Enklaste sättet kan vara att ta reda på vad ditt moderkort heter.
Det brukar stå tryckt på själva moderkortet, ibland mellan två PCI-kontakter, ibland på annat ställe, exempelvis intill minnesmodulerna.
Det kan också stå i enhetshanteraren som du kan hitta via kontrollpanelen på System: om man tittar på egenskaper för grafikkortet.
#8 - Sorry, har ignen an ing om vad moderkort & det du sa är. xD
Ladda ner detta lilla program
http://www.gtopala.net/download/siw.exe
Det är inget som installeras på datorn utan bara en liten fil man kör.
I listan till vänster i programmet står det motherboard. Tryck på den och skriv av Manufacturer och Model
Finns något som heter System Slots i listan till vänster också.
Står det något om PCI-express och AGP där?
Fick fram följande på min burk:
GFX: Bus/Dev./Func. Type Class Type Manufacturer Device Name Sub System Device Vendor Sub System Device Name
01 / 00 / 00 AGP VGA Controller ATI Technologies Inc Radeon 9550 Connect Components Ltd
Programmet påminner lite om Everest
Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek
En liten sak angående att ladda ner directX…
Man bör aldrig under några omständigheter ladda ner program och drivrutiner från någon annan sida än tillverkarens egna hemsida….så länge det inte rör sig om specialversioner till grafikkort eller bärbara datorer.
Detta på grund av att filerna kan vara manipulerade och ställa till problem.
Blir förvånad när folk t ex hämtar messenger på fildelningssidor när det finns helt gratis på messenger.msn.com
Hur som helst så finns DirectX att ladda ner direkt ifrån Microsofts hemsida på denna länken
Drivrutiner till GeForce-kort (nvidia) hämtas här
Drivrutiner till ATI-kort hämtas här
Enklaste sättet att kolla vad man har för grafikkort är helt enkelt att högerklicka på skrivbordet och välja "egenskaper"…klicka sedan på "inställningar" så ska det stå vad du har för ett kort.
Eller så klickar du på Start->Kör och skriv "msinfo32" (utan fnuttar"") och klicka på OK
Dubbelklicka på "Komponenter"
Klicka på "Bildskärm" och läs vad som står vid "Korttyp" på högersidan.

Det framgår inte alltid vad man har för kort när man klickar där. Om kortet är inbyggt kan det heta lite vadsomhelst, AGP eller PCI beroende på hur det adresseras, men det man är intresserad av är kanske snarare om kontakten på moderkortet ska ha AGP eller PCI Express.
Enklaste sättet att se om man har inbyggt grafikkort är att titta på baksidan av datorn. Om kontakten för bildskärm sitter tillsammans med USB, nätkort, tangentbord, skrivarport och serieport och eventuellt ljudkontakter genom en rektangulär plåt, då är det ett inbyggt kort, som tar sitt minne från datorns arbetsminne.
Om man kör SIW.EXE får man oftast veta vilken kontakt moderkortet har.
Jag hade visst NIVIDA GeForce FX 5200, ska jag ladda ner drivrutiner till det?

Nvidia fx5200 finns bara som AGP vad jag vet…