Datorn iFokus

Datorn

Etikettövrigt
Läst 901 ggr
Alexaandraa
0

Vad för skiva till bilder?

Vad ska man ha för skivor om man har bilder på datorn som man vill bränna till skiva ifall det skulle hända nåt med datorn och bilderna försvinner?

Inkanyezi
0

Säkraste lagringen kan man tvista om, men det lutar åt hårddisk. Men man ska inte bara ha en; ett bra alternativ kan vara en NAS med RAID1, då har man två speglade hårddiskar utan trassel.

Generellt gäller annars att om du vill vara säker på att kunna läsa DVD-ROM eller CD-ROM, ska du bränna med en brännare som är avsedd för den skivtypen. Alltför många har blivit besvikna över att CD-ROM brända i en DVD-brännare inte går att läsa sen. Det kan funka, men i regel inte med återskrivbara. Jag ser det som för osäkert att använda DVD-brännaren till annat än DVD.

Så en NAS med två skivor och RAID1, eller två externa skivor för backupp där man använder båda likadant och förvarar på olika ställen om man vill vara lite tryggare ändå är mitt förslag.

Härddisk är snabbare och i längden billigare än en massa skivor och det tar mindre plats och är lättare att hålla ordning på.

Zpookey
0

Jag skulle vilja förtydliga Inkanyesis inlägg lite…

För att inte förvirra så är det bättre att skriva en NAS med 2 hårddiskar….inte skivor. En skiva i detta fallet är en komponent i en hårddisk.
Sen skulle jag inte enbart förlita mig på en Raid 1 när det gäller backup av bilder….det är inte bara hårddiskarna som kan gå sönder…själva hårdvaran i NASen kan gå sönder också. Så en kombination av NAS med raid 1 samt bränna ner på skivor. Och vill man inte investera i en NAS så skulle jag göra 1 kopia på DVD eller CD som jag skulle låst in i ett bankfack och 1 kopia som man kan ha hos sig själv. Men man ska INTE snåla när man köper skivor…det ska vara av bra kvalitet och vara arkivbeständiga.
Det är bättre att köpa skivor för 10-15kr styck än att köpa billiga på biltema. Verbatim är riktigt bra.
Om bilderna är viktiga så är dumt att snåla eftersom att det kan kosta minst 15000:- att återskapa en kraschad hårddisk. Och sen hade jag även skrivit ut bilderna i pappersformat och satt in i album. Gärna hos en fotoaffär eller om man har en riktig fotoskrivare med sublimeringsteknik.

Inkanyezi
0

Aj, min gamla sjuka att kalla hårddisken för skiva… ;-)