Spionprogram
Hur vet man/får man reda på om någon "satt in" spionprogram på ens hemdator?
Kan man radera dessa och i så fall hur?
Sara
Genom att scanna med ett antispionprogram. Rekommenderar Malwarebytes antimalware och superantispyware.
Hjälper inte mot e-blaster eller Spector eftersom att det inte är spyware utan legitima program. De spionerar visserligen men är inte spyware.
Har du någon länk?
Betyder malware spion eller nått liknande?
Sara
# 1 Men vem får spionera med dessa program legitimt?
Sara

Malware betyder program som har skadlig kod och program som är oönskade men som ändå nästlar sig in. Malwäre gör många olika saker, som visar reklam eller kapar musklick eller tangenttryckningar eller ställer till med allmän oreda i datorn, raderar filer eller dylikt. En del malware sätter upp ett eget postkontor i datorn och skickar ut spam. Det finns hur många sorters malware som helst; vissa av dom är inte ens avsedda att vara malware, som "kopieringsskydd" för musik- och filmskivor och dylikt.
Legitimt spionage kan vara exempelvis inom familjen, föräldrar som håller koll på vad barnen gör, frun på mannen etc. eller inom företag, där ledningen håller koll på vad de anställda gör under arbetstid. (Om man spionerar i sin egen dator så är det ju legitimt.) Också när polisen spanar på misstänkta brottslingar kan legitimt spionage förekomma.
Den som äger datorn.
#2 Då kanske en hijackthislogg skulle sitta fint. Där har man alla sökmotorer att dra nytta av.
Angående länkar kan du testa att googla på orden. Du lär få upp rätt sida direkt.
Ska du lägga ut en hijackthislogg är denna sida bra att läsa på.
Misstänker du att datorn är smittad med något?
Jag är ganska säker på att hijackthis inte hittar e-blaster eller spector heller. Har testat e-blaster och det är ett riktigt "nasty" program….helt osynligt och går att avinstaller genom att bara skicka mail till den som sitter vid datorn…helt utan spår.
Både malwarebytes och windows defender upptäcker e-blaster enligt denna om de inte kommit med någon ny version nyligen.
Edit: Lade upp den på en onlinescan och inget antivirus finner installationsfilen.
Men frågan återstår varför hon tror sig vara smittad?
Jag tror mig inte vara smittad men hörde nått om det på tv och blev fundersam över hur lätt det verkar vara att komma åt andras datorer.
Även om jag inte gör nått olagligt så vill jag inte ha folk spionerande på mig.
Såå, vilken är den bästa/lättaste sidan för en inte så kunnig? Gärna länk..
# 5 Ok, tack! Jag är ensam ägare till datorn och ingen annan har tillgång så där finns ingen chans att någon kollar.
Sara
Kör en scan med malwarebytes antimalware om du är orolig.
Så då laddar jag ner det och kör i gång det?
Har hört att det finns nån hemsida man kan be scanna datorn utan att behöva ladda ner nått. Finns det?
Sara