Datorn iFokus

Datorn

Etikettprogramvara
Läst 3909 ggr
Hjortronsylt
0

Tunneln stryper hastigheten

Har äntligen fått det att fungera så jag kan se full episodes på bl.a CBS.com och andra amerika-sajter. Tog bara några år att hitta lösningen, men till slut så…

MEN det verkar som att bandhastigheten stryps rejält när man går via vpn och bilden hackar och fryser. På vilket sätt kan man ändra det?

Även så verkar det som att Hotspot Shield gör så att vanliga URL-sökningen inte fungerar som den ska med webläsaren (IE eller FF), även när den är avstängd. Det blir ofta att den sökta sidan inte kan hittas, oavsett. Hittade ingen inställningssak för det heller.

Tacksam för tips! Glad

Inkanyezi
0

Vpn brukar dämpa farten lite genom att maskinvaran via ett program som laddas när man öppnar kanalen måste koda om paketen, men i regel stryps inte hastigheten över nätet. Det kan finnas andra proppar i systemet, som antivirusprogram och dylikt som ytterligare försämrar datorns prestanda, men om datorn hinner med omkodningen till och från vpn så ska det inte hacka.

När jag hade liknande problem för länge sedan berodde det på att jag hade kört en "kopieringsskyddad" musikskiva som hade installerat ett rootkit som hela tiden låg och bevakade cd-läsaren. Så det kan vara något annat som är flaskhalsen i ditt system. Undersök vilka program som laddas vid start och som du skulle kunna ladda bara när de behövs. Det kan vara ett fotoprogram som bevakar alla media som stoppas in eller dylikt, eller flera såna program; ibland vållar de konflikter sinsemellan, och det slöar också ner datorn.

Ett annat skäl till att det hackar är ju att Internet inte är en direktförbindelse utan att paketen ska hoppa ganska långt innan de kommer fram till dig, och de kanske helt enkelt inte hinner; det rör sig om en ganska stor datamängd. Din nedladdningshastighet från servern som du är ansluten till kan vara mycket högre än paketens framfart över nätet, och då är det ganska naturligt att det hackar. Så problemet kanske varken ligger i din dator eller vpn, utan i hur fort paketen kan komma fram mellan servern och dig.

Hjortronsylt
0

Tack så jättemycket Inkanyezi för ditt svar!

Om ett rootkit ligger och blockerar/bevakar, hur och vart kan jag kolla det i så fall?

Testade med bredbandskollen, som normalt brukar ligga på över 23 mbit/sek, men med vpn är nere i bara 0,97 mbit/sek (ta emot) och skicka med 0.67 mbit/sek). Cool

Så jag skulle gissa på det du skrev, att troligen är det är direktförbindelsen i sej som är boven i dramat.

[PeterWem]
0

Rootkit = virus/malware. Något man tar bort med bland annat superantispyware, malwarebytes antimalware, diverse antivirus osv.

Krycke
0

Jag tror att det är tunneln som helt enkelt begränsar din hastighet.

Här finns en annan tunnel som inte skall sega ner din lina men den kostar

Dold.se

"Pris 49 kr/mån eller 449 kr/år".

_"Kommer min nätverksprestanda att påverkas negativt när jag använder Dold.se?
_

Nej, du ska inte märka av några negativa effekter på hur snabbt det går att använda internet när du använder Dold.se. Våra system är konstruerade för att vara snabba och tillförlitliga"

_
"Internetcensur - Jag bor i ett land där jag inte tillåts besöka vissa sajter på internet. Kan Dold.se hjälpa mig att komma runt detta?
Ja, Dold.se gör så att du går runt de spärrar som finns i ditt land. Eftersom du surfar via Sverige så kan du därifrån ta dig ut var som helst i världen._

9) Spelsajter - Jag tillåts inte att använda spelsajter fritt från det land där jag bor. Kan jag spela fritt viaDold.se? Ja, genom att använda Dold.se så kringgår du eventuella sådana begränsingar"

Har kompisar som använder tjänsten och de är nöjda.

Hjortronsylt
0

Tack Kryke för Dold-tipset. Dock, syftet med Hotspot Shield är att ip-adressen är garanterat just från USA, och det är enda sättet att se på bl.a CBS.com / Survivors etc. Har du en ip adress utanför USAs gräns så är det tvärkört. Det är bara Full Episodes på CBS.com jag vill åt.  Glad

Zpookey
0

En VPN-tunnel blir aldrig snabbare än vad andra sidan har i anslutningshastighet. Sådana vpn-tjänster brukar aldrig vara helt bra eftersom att det är många som slåss om samma bandbredd. All traffik som du tankar går ju genom en server i USA…och då menar jag all trafik…även sådan trafik som inte har med CBS att göra. Så länge du är uppkopplad via VPN så är det servern du är ansluten mot som bestämmer hastigheten….och om du utför bankärenden eller handlar på VISA så tänk på att all trafik kan "spelas in" på servrarna du surfar genom.

Hjortronsylt
0

Zpookey tack för varningen!  Kör dock bara med Hotspot Shield när jag ska se på Cbs.com eller Nbc.com, det är bara där jag har behov av att använda det eftersom det inte fungerar på något annat vis att se deras web-tv.

Okey så den bandhastighet man får, är den som är, skrev du.

Bra! då behöver jag inte fortsätta söka en förklaring till "strypningen" utan bara acceptera det som det är. Tack!