problem med utgående mejl...
Smyger mig in på datorsidan för att kolla ifall det är någon här som har nån idé om vad som kan vara problemet hos oss.
Vi har Telias ADSL och trådlösa routern vi fick med i paketet. Det sitter nån brandvägg i där också.
Sen vi installerade detta så har vi problem med att skicka utgående e-post via vår egen mailserver (som är fysiskt lokaliserad på annan ort). Det går alltså inte att skicka iväg mejl alls via den, om vi använder Outlook, inte ens om man stänger av brandväggen. Och varken från min eller makens dator.
Kopplar vi upp oss med GSM-anslutningen så går det bra, så det borde ju inte bero på ngn inställning i outlook.
Maken är "datanisse", men ser ut som ett levande frågetecken, vet inte längre vad han ska testa.
Någon som varit med om nåt liknande, som kan ge oss nåt tips?
Ni kan inte använda er egen SMTP-server. Ni måste använda Telias SMTP-server.
Anledningen är att i stort sett alla bredbandsoperarörer har spärrat möjligheten att använda någon annan SMTP-server än deras egen. Anledningen till det är att varannan dator stod och pumpade iväg tusentals spam-mail per dygn då de flesta datorer är infiltrerade av främmande program.
Så knappa in Telias SMTP-adress så är allt löst.
Sedan är det klart störande för oss som har lap top och tar med oss datorn. För när man lämnar sin Telia-uppkoppling så kan man inte använda Telias SMTP-server. Väntar på att någon skriver ett smart program så att man kan byta SMTP-server med ett klick.

Standardporten för utgående post är 25. Kan funka om du använder dig utav port 26 istället.
Vänliga hälsningar
Alexander Isaksson

# 1 Inga problem att ta med datorn.
Man löser problemet med enklast med G-mail.
Den har Pop/Smtp som kan användas direkt från Outlook.
// kari
tack för era svar!
#1 Telias SMTP? Menar du att man då skickar utgående mejl via Telias mejlserver på nåt vis? (min make begriper säkert, men jag vill också veta….) Var/hur hittar man den SMTP adressen?
#2 Det står 25 på utgående
#3 G-mail är vaddå?

#4: Om du har en e-postadress som inte slutar på ...@telia.com ska du använda smtprelay1.telia.com som SMTP-server i Telias nät (och den använder också port 25, som är standard för SMTP).
tack! det ska jag prova!
JAAAAAAAAAAAA! Det funkade!!!!
TACK igen!!!

jag har ochså telia. massa problem med meilen. ligger nu i stertgroarna för leverantörbyte.. telia svamlar när man ringer till dem om det, för mig funkar inte era tips sorry

Ett stort problem brukar vara antivirus och brandväggsprogrammen. Har man dessa på så funkar inte alltid mejlen hos vissa leverantörer (typ Telia). Det beror på vilket program man har för Antivirus och brandvägg men har för mig att det ibland strular med Symantechs och ZoneAlarm.

lailas: Vad är det som inte fungerar med e-posten? Är det problem att skicka e-posteller att ta emot? Kommer det några felmeddelanden och vad säger isåfall dessa?
Kaj: Utveckla gärna teorin om att funktionen hos ditt antivirus, som rasslar runt i din egen dator, påverkas av "vissa leverantörer (typ Telia)"
Anna.Lundin G-mail är suveränt! Jag har den visserligen bara via webben, men den är såååå bra!
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Knuffar upp min gamla frågeställning, för nu har jag bytt dator och därmed lagt över ínloggningsuppgifterna i Outlook på nya datorn på samma sätt som i den gamla. Men jag kan ändå inte skicka någon utgående mejl. Det fungerar fortfarande utmärkt på gamla datorn.
#8 skrev att det kunde ha med antivirusprogrammet att göra, jag har ett tidsbegränsat McAfee just nu - kan det vara problemet? Är det någon inställningsfråga, något man kan åtgärda?
#10 mfl - angående G-mail så finns liksom ingen anledning att ha någon annan mailtjänst eftersom vi har en egen mailserver och våra egna domännamn kopplade till den. Det fungerar ju bra i normalfall men uppenbarligen inte just nu.

Ja. Det är troligt att McAffe är orsak till problemet. Telia godtar inte andra brandväggar och antivirusprogram, utan menar att det är deras som ska gälla. Ta bort alla andra och acceptera Telias. Det fungerar faktiskt alldeles utmärkt och annan mail-leverantör går jättebra att använda.
Var beredd på att McAfee är besvärligt att bli av med. Det har kilat in filer lite överallt på datorn och gör sig påmint lång tid efter avinstallationen. Var ihärdig. Det går.
Jag har Telia och NOD 32. Jag har inga som helst problem med e-posten. Jag har inte aktiverat Telias "säkerhetspaket" what so ever. Enda gången det kan strula är om Telias server har överbelastning eller nåt…men då brukar det fungera efter en liten stund igen oftast. Sedan har du ju alltid möjligheten att gå in på din e-post via Telias hemsida och "Din sida". Har för mig a jag har en annan SMTP-"adress"? än vad #5 anger…och jag har telia.com i slutet. JAg har XP nu men har haft Vista…inga problem där heller och då hade jag Norton.
Var har du hört att inte Telia skulle acceptera antivirusprogram som inte är deras "egna" (som inte är deras egna eftersom att det är f-secure som gör det och inte telia)
Telia har ingen som helst spärr för vilket antivirusprogram eller vilken brandvägg du vill använda.
Utgående mailserver för Telia är mailout.telia.com och inte smtprelay1.telia.com
Smtprelay1.telia.com använder man om man vill skicka mail via telia även om man inte är i telias nät. T ex om man har med sig sin dator och vill skicka mail men inte har någon info om vad den andra operatörern har för smtp-server. Om man då normalt är teliakund när det gäller internet så kan man använda sig av smtprelay1.

#14 Det var precis under installationen av paketet med Telias bredband, som jag uppmanades att ta bort andra antivirusprogram. Eftersom det var ett par år sedan, minns jag inte ordalydelserna exakt, men det framgick att brandvägg och antivirus ingick och att andra antivirusprogram kunde medföra störningar - någon slags krock tolkade jag det som.
Jag läste noga igenom all text som visades och följde instruktionerna till punkt och pricka, men avstod från Telias mail. Telias skydd uppdateras ständigt och har fungerat perfekt.
Ja krock kan förekomma om man installerar Telias paket när man redan har ett annat installerat. Men det är inget som säger att man måste använda Telias program.
Jag personligen gillar inte F-secure som Telia använder då det tynger ner datorn ganska rejält samt att jag varit med om ett antal kunder som trott att de var skyddade av telias program trots att datorn hade virus i sig. Gratis är inte alltid bäst. ;)

#16 Tja, nu levererar ju inte Telia någonting gratis precis. Hur som helst, så gjorde jag valet att installera ett paket i hopp om att prylarna passar ihop då. Jag var redan missnöjd med McAfee och det är inte gratis annat än under en provperiod. Det andra (Symantech eller vad det var jag haft innan) hade också gjort bort sig, så då fick Telia chansen med sin paketlösning. Det har faktiskt fungerat, stoppat virus och är lätt att hantera, så jag kan inte säga något illa om det.
Problemet som AnnaLundin har, verkar bero på att hon försöker fixa ihop grejer som inte passar med varandra. Då gäller det att komma på vilken del som stör. Jag tro att McAfee kan orsaka problem.
Grejen i detta fallet är att man måste använda telias utgående servrar och inte deras egen domän. Sitter man i telias nät så ska man använda telias servrar för att det ska fungera smidigt.
Jag har INTE installerat något paket från telia, vi använder enbart uppkopplingen från dem och i övrigt våra egna program och vår server.
Jag har inte heller någon teliamejl, utan vi har en egen mejlserver med egna domännamn, som sagt. Och ja, jag kan kolla mejlen via webben, men jag VILL liksom ha den till min datorn.
#14 - jag ska testa att ändra det, men den andra datorn har funkat utmärkt med smtprelay
Även om man inte har någon telia-mail så har telia stoppat vissa portar för att köra utgående mail genom någon annan än telia för att till viss del stoppa spridningen av spam. Det betyder att om man surfar med telia som internetleverantös så är det enklast att använda telias servrar för utgående mail.
smtprelay1.telia.com kommer att tas bort inom snar framtid så det är bättre att använda mailout.telia.com
#20 - smtprelay funkar som sagt på den gamla datorn, fortfarande. Men inte på den nya, DET stör mig.
Jag provade att byta till mailout och nu får jag i stället upp rutan om användarnamn och lösen men den kommer liksom aldrig vidare därifrån, den accepterar inte de uppgifter jag skriver in där - som är exakt samma som jag loggar in med på webmailen.
Jag misstänker att det är någon inställning jag har missat, för mitt gamla outlook express ser ju inte likadant ut som nya outlook.
Det gjorde ingen skillnad att stänga av antivirusprogrammet.
Ändrade en inställning på vinst och förlust och nu funkade det…
#11 Angående GMail (och andra liknande, konkurrerande tjänster) så är det kanske en smaksak. Själv gillar jag att slippa ha en massa epost på min egen hårddisk. I GMail har man ca 7,3 GB (ökar för varje sekund) tillgängligt utrymme och sjäkv har jag inte behövt slänga någonting, så är det något jag behöver kolla är det bara att enkelt söka upp skiten. För att slippa he en proppfull inkorg, kan man enkelt ”arkivera” sin post. Då försvinner de ur inkorgen, men finns fortfarande kvar och kan kommas åt via ett musklick.
Själv använder jag ibland en epostklient för att skiva epost, men aldrig för att ta emot (stänger av den funktionen för alla konton). När jag skrivit ett meddelande och skickat iväg det med någon av mina epostklienter, Opera M2 eller Evolution, hamnar de i utkorgen så att jag kan se dem när jag loggar in på gmail.com.
Som om jag då vänder på frågan: Om man har exempelvis GMail (eller som sagt någon av konkurrenterna, kanske Yahoo eller något annat), vad har man då för anledning att fixa upp en egen eposterver?
Kanske fel tråd att ställa en sådan fråga i, men det skulle ändå vara intressant att veta vad man missar i dagsläget.
I och för sig kan jag se en sak: I dagsläget kan jag inte vara inne på mina olika GMailkonton samtidigt. Eller jo, förresten, men då måste jag använda olika webbläsare.