Datorn iFokus

Datorn

Etikettinternet
Läst 929 ggr
johan
2006-09-29 12:08
0

Bakvänt?

Jag läser mycket bloggar på nätet. En blogg presenterar alla inlägg i kronologisk ordning och självklart behöver man kunna bläddra och komma åt äldre inlägg.

Många gånger så ligger det längst ned till vänster på sidan en länk för "Äldre inlägg". Personligen tycker jag det känns väldigt fel att bläddra till vänster för att läsa äldre inlägg.

Jag kan tänka mig att det blivit så för att man gör jämförelsen med en bok där man faktiskt bläddrar till vänster i dagboken för att komma till äldre inlägg. Men jag tycker inte det håller, därför att i boken så början man på det äldsta inlägget och bläddrar framåt. På bloggen börjar man med det nyaste och när jag byter sida går jag bakåt i tiden. Det vore därför mer logiskt med en länk längst ned till höger för att läsa äldre inlägg.

Mvh // Johan

Citron
2006-10-01 03:45
0

Det handlar nog om vad man relaterar bakåt och framåt till. Jag tänker på tiden när jag ser bakåt och framåt länkarna. Därför är det också lite snurrigt att trycka på framåt-länken här på iFokus för att titta på äldre inlägg. :-)

Vänliga hälsningar
- Jim Johansson