MUP.sys-filen trasig
Jag har lovat mig själv att aldrig i livet köpa en PC igen. Allt - och då menar jag ALLT - går verkligen fel med den..
Satt vid min HP-laptop här om dagen och hade iTunes, Safari samt MSN igång när jag plötsligt loggades ut från MSN utan anledning. Sedan hängde sig hela datorn så jag fick stänga av den genom att hålla in start-knappen.
Mm, sedan när jag skulle starta den igen så kommer jag fram till texten som säger någonting i stil med att dum-datorn har stött på något fel men jag kan välja att starta på:
- Felsäkert läge
- Felsäkert läge med nätverk
- Felsäkert läge med ………-tolk
- _Kommer inte ihåg vad det var
_- Starta Windows som vanligt
Men ja, ni kanske förstår vad jag menar?
Hur som helst så testade jag att starta på alla desa sätt. Alla ledde tillbaka till samma ruta. Igen och igen.
Ringde pappa och frågade om hjälp men det gick inget vidare.. Han sade åt mig att testa det här och det där men allt ledde tillbaka till samma ruta - igen.
Ringde till min systers man som arbetar som datatekniker och ja, han lyckades ju konstatera att det var min mup.sys-fil som har gått sönder genom att den alltid stannade på den filen innan den startade om om jag valde "Felsäkert läge".
Okej, jag packade ned min dator och begav mig till databutiken. Fick någon slags grej som jag ska sätta in min hårddisk i för att kunna föra över mina viktiga filer och dokument till en annan dator. Sedan skulle jag hålla in F11 nästa gång jag startade datorn sade han. Men det innebär väl att man omformaterar hela datorn?!
Jag har massa skolarbeten och program som jag inte har här nu.. Jag är i akut behov av en fungerade dator nu när jag studerar på universitetet men det går ju inte med min PC som har lagt av..
Den har ju krånglat ett antal gånger innan också.. En period var jag tvungen att ominstallera både iTunes och Safari varje gång jag startade datorn och andra gånger har datorn bara valt att stänga av sig..
Nä, jag är så anti-PC så det finns inte, sitter och tittar på macar och drömmer mig bort, men en fattig student får väl dras med en hemsk PC som bara får mig att bli ledsen.. ;)
Inte är min PC gammal heller.. Har bara varit igång sedan augusti i år och redan allt detta..
Nä, men det jag vill komma fram till är i alla fall:
Har ni varit med om samma sak? Hur löste ni det? Var ni tvugna att omformatera hela datorn?
Killen på databutiken verkar inte riktigt förstå problemet känns det som och tyvärr så bor min familj 20 mil i från mig, även så min systers man..
Ni kan ju gissa vad som står högst upp på önskelistan i år..
Testat att sätta i XP-skivan och reparera?
http://www.pcreview.co.uk/forums/showpost.php?p=8331786&postcount=4
Ska även gå att:
Eller så startar du upp i felsäkert läge, för över alla dina dokument till en extern hårddisk och blåser datorn med en formatering utan HP:s egna program så du slipper alla tusen onödiga saker de prackar på en.
Tack, problemet är att jag (dumt nog) har kvar alla skivor i Uppsala hos mamma och pappa..
Har tänkt och tänkt och tror faktiskt att jag skulle klara av att starta om hela datorn från 0 igen, blir i och för sig av med alla mina program, men de får jag väl lägga in igen när jag får tag på dem. Jaa, skulle det gå om man håller ned F11 under hela starten? Är ju som sagt nybörjare på PC..
Hade man haft en mac hade det varit lättare, men livet är allt bra orättvist! ;)
#2 ”Hade man haft en mac hade det varit lättare, men livet är allt bra orättvist! ;)”
Eller en PC med nästan vilket operativsystem som helst utom Windows. Då är det bara att ladda ner operativsystemet på en fungerande dator (har man ingen kanske man kan låna av någon), bränna en skiva (eller ännu hellre, om den trasiga datorn inte är för gammal, göra en bootbar USB-sticka), dunka in skiten i den trasiga datorn och installera om alltihop. Inga nycklar och konstiga koder, bara att tuta och köra… och ja visst ja, man behöver inte betala för skiten heller, i många fall, vilket kan vara skönt om det skulle gå åt skogen…
Att tro att andra operativsystem är felfria är att vara naiv:
https://www.flashback.info/showthread.php?t=790191
https://www.flashback.info/showthread.php?t=794437
https://www.flashback.info/showthread.php?t=789668
https://www.flashback.info/showthread.php?t=789469
Jag har aldrig använt F11 vid uppstart av bios så jag vet inte vad det är riktigt. Fick fram från google att det rörde sig om en systemåterställning till HP-datorer, och i så fall är det väl bara rätt knapp. Någon som vet kan ju uttala sig. Jag skulle testat!

Naturligtvis är inget operativsystem fritt från fel, men ofta är enklaste lösningen när man har ett kraschat Windows att installera ett nytt operativsystem, och det kan mycket väl vara Linux. Man slipper mycket trassel, och alla program som de flesta behöver är redan förinstallerade,
Haken kanske är det som man har i datorn och som man vill ha ut därifrån innan man blåser ren den…
Och även det är lätt att göra med Linux; det är bara att starta på en sticka eller med en live-skiva och kopiera över sina viktiga filer till ett annat medium, eller så kan man, om man är mindre paranoid än jag, låta sitt arbete ligga kvar på hårddisken och låta Linux ta mindre plats på den och plocka ut filerna från Windows-partitionen senare… (rekommenderar jag inte!).
Och självklart kan alla filer som har skapats med Microsoft Office i Windows användas I OpenOffice under Linux. Det finns också förinstallerat program som kan kopplas upp på msn. Hur det är med Itunes vet jag inte, men det finns hur mycket musik som helst på nätet utan att man behöver Itunes.
Så det är inte frågan om operativsystemet är felfritt eller inte, utan det är mer en fråga om hur mycket strul man vill ha för att få ordning på datorn.
Så visst, FMH och installera Windows på nytt, eller kopiera ut allt som är viktigt att spara från hårddisken och installera valfritt operativsystem sedan; att "laga" Windows eller installera om det är ett av alternativen. Men det allra viktigaste är att se till att det finns en backupp på allt arbete man har lagt ner.
#4: Vad var nu det där för pajas-inlägg? Det är väl ingen som sagt något om felfritt? Själv påpekade jag bara fördelen med att kunna prova olika operativsystem utan att man måste köpa en CD/DVD… Nämnde inget om huruvida alla andra operativsystem var felfria eller inte. Så länge det är människor som programmerar lär det inte bli felfritt, och vem skulle annars programmera? Det är ju självklarheter som man inte ens behöver nämna (och därför nämnde jag det inte heller, förutom nu då, förstås).
Och i #2 stod det heller inget om felfritt. Bara att det hade varit lättare, vilket ingen kan säga emot, eftersom det är en fråga om tyckande. Det som är lätt för mig är svårt för någon annan och tvärt om.
#5: Installerade nyligen Mandriva 2009.0 (med Gnome) på min Eee PC 900, som jag tidigare hade Ubuntu Eee på. Jag gör ju alltid backup till USB-hårddisk, minst en gång varje dag (om jag använt datorn), men i detta fallet hade jag inte behövt det. Eftersom jag hade /home på en egen partition, behövde jag bara installera Mandriva på den andra partitionen och när jag startade upp Mandriva första gången såg allt ut som det gjorde i Ubuntu Eee innan. Bokmärken, ikoner på de fyra skrivborden, alla inställningar intakta. Så om man inte har otur så behöver man inte ens göra backup när man byter Linuxdistribution, vilket jag tycker är kanon. Men givetvis gör man ändå backup, för den där enda gången när olyckan är framme vill man inte stå där med skägget i brevlådan.
Och ja, Mandriva var snabbare än Ubuntu, precis som utlovat. Fast å andra sidan är väl i stort sett ALLA distributioner snabbare än Ubuntu, i alla fall de jag provat. Utom möjligen Mint.