Datorn iFokus

Datorn

Etiketthårdvara
Läst 4147 ggr
[michaelalundgren]
0

Ram-minne på bärbar dator

Går det att byta/uppgradera ram-minnet på en bärbar dator?

/Michaela

[kobbeuffe]
0

För det mesta ja. Jag ska själv byta upp mig lite i dagarna från 2 gig till 4 gig. kolla bara efter vad din dator har och hur mycket den klarar och hur många platser den har, att du inte byter i onödan.

[michaelalundgren]
0

Och då till nästa dumma fråga.

Hur gör jag detta?

[cocuyo]
0

Om du har datorns bruksanvisning kvar kan det stå där, både vilken typ av minne den tar och hur mycket man kan stoppa i och var det sitter. Om du gör en websökning på din datormodell kan du antagligen hitta anvisningar på nätet.

Annars är det ganska enkelt på de flesta bärbara; det vanligaste är att minnet sitter innanför en lucka på undersidan, men det förekommer att det sitter på ovansidan under tangentbordet. 

Minnesmodulen har en kant med förgyllda kontakter och ett litet styrspår som sitter olika beroende på vilken typ av minne det är. Den sitter fast med två små fjädrar på sidorna som man bänder utåt så att den lossnar och poppar upp. 

Om det inte sitter något extraminne på minnesplatsen så stoppar man ner det med kanten först och spåret på rätt ställe, det går bara i på ett sätt. Sedan fäller man ner minnet så att det snäpper in i fjädrarna som håller fast det.

När det nya minnet sitter i kommer datorn att känna av det automatiskt och lägga det nya värdet i BIOS.

rumpino
0

min klarar bara 2gb :(  varför är det så? är det moderkortet som stoppar?

[michaelalundgren]
0

Jag har 765MB ram-minne i min dator. Dags att byta upp sig kanske :P

[cocuyo]
0

#4 Ja, det är moderkortet.

#5 Många datorer har ett fast minne på moderkortet på 256M och en minnesplats där man kan sätta i mer. Om datorn har två minnesplatser så sitter det en 256 och en 512 där =768. Du bör kontrollera både vilken typ av minne datorn tar och hur mycket som kan sättas i. Om du till exempel vill sätta i 2GB betyder det att du får ta bort båda och stoppa i två på 1GB var.

AktieTrader
0

rumpino, oftast är där bara två platser för minnet på bärbara. Det kan vara så att ditt moderkort inte är testat för 2GB-minnen. Det kan fungera men det är inte säkert. Googla, det är säkert någon som testat. Tänk på att vanliga winXP inte kan använda mer än 3GB.

edit: Du kan ka upp till 4GB i din dator. Slö länk men du kanske har båda platserna upptagna. Då får du plocka bort en och stoppa in en 2GB.

rumpino
0

oj, tackar! vilken klippa du är  =)

rumpino
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

max modul size = max minneskort?

AktieTrader
0

ja, det är max per minnesplats. Eftersom du har två minnseplatser så kan du ha 2x2GB=4GB.

Har du ett eller två GB idag? Om du har 2GB nu så är båda minnesplaterna upptagna för ditt ena minne är på 1GB. Då får du plocka ut den ena och sätta in en 2GB)

Tänk på att WinXP bara kan använda upp till 3GB, så det är inte lönt att stoppa in 4GB

rumpino
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

jag tror jag har två st 1gb? se bild.

om jag vill köpa ett till 2gb är det som jag strukit under jag ska söka efter fast 2gb?

tack för dina svar!! 

förresten, har jag gjort rätt urval här?

Kaj
0

Med ett 2GB minne till kommer du totalt att få 3 GB eftersom du måste ta ur och använda ett slott av de 1gb minnena för ditt 2gb minne

rumpino
0

Yes! dock 50% mer  :-)

jag är lite osäker på vilken typ jag ska köpa, det finns så mkt förkortningar o grejjer jag iinte hajar.

AktieTrader
0

Minnenatypen i bärbara heter So-DIMM

som detta SO-DIMM 2GB DDR2 PC2-5300 667MHZ KINGSTON

Kaj
0

På rumpinos bild står det att det är ett 333MHz han har nu. betyder det att han måste köpa ett med denna hastighet eller kan han välja ett 667 Mhz som du anger?

Jag är inte så hemma på detta men har för mig att det kan vara problem med speeden på minnena. Antingen att moderbordet inte stödjer t ex 667Mhz utan bara 333Mhz eller att det inte går(är bra) att blanda två olika hastigheter.

Inkanyezi
0

Ofta kan man blanda olika hastigheter, men moderkortet väljer då den lägsta eller en hastighet under som det klarar. Alltså, sitter det ett 333 MHz och ett 667 MHz i datorn så blir farten 333 MHz eller lägre. Det kan också hända att det inte går alls att blanda. Jag har varit med om att datorn helt enkelt inte registrerar ett minne som inte stämmer, utan bara använder det som har rätt egenskaper.

AktieTrader
0

#15 Det är 333MHz eller 667MHz är samma sak enligt wikipedia. 333 är själva busshastigheten och 667 är datatransferhastigheten (2xbusshastigheten). Beteckningen är PC2-5300.

Jag håller med om att det lätt blir förvirring med de olika MHz, men tittar man på beteckningen så blir det rätt.

rumpino
0

tack AT!!

nu är den beställd, dock från dustin home.

blir intressant o se om jag klarar av att byta den stickan  =)

rumpino
0

klarar,  Vista® Home Premium med Service Pack 1 (64-bitars) - 8gb internminne?

AktieTrader
0

Ja det ska det göra.

Vad är det du har som är så minneshungrigt?

rumpino
0

ville bara maxa en burk   :-)