Hemsidor: Skärmanpassning
Hallå.
Förut så minns jag att man brukade göra hemsidor så dom passade
bra med 800x600 skärmupplösning.
Det var några år sedan jag höll på med sånt där och nu håller jag
på igen men jag är inte så "up to date" men inte kör väl folk
800x600 längre?
Vad är normalt att anpassa en sida efter idag?
Är det något problem att anpassa en sida efter 1024x768
eller får många problem då?
Häls häls,
Micke
Jag läste för någon månad sedan att flera större sajter i Sverige nu förutsätter att folk har högre upplösning än det man hållit sig inom under flera år.

Jo det är väl så jag har funderat också.
När jag var 13-14 år, det var väl 7-8 år sedan. Då var det ganska vanligt med 800x600 vad jag minns.
Har vi några hemside-experter här? 
Ni på iFokus-gänget kanske kan svara?
Ungefär 70% av webbläsarna har 1024x768 eller mer. De som har 800x600 har sällan det på grund av tekniska begränsningar, utan snarare av egen vilja, t ex för att man ser dåligt.
Det är en sak att optimera för en upplösning. Men man bör ändå tillåta att man kan använda sajten med annan upplösning.
På iFokus har vi gjort sajten så att den ser bäst ut 1024x768 px. Även om man har större upplösning så blir läsytan bra. Det man förlorar om man kör 800x600 är högerspalten. Det är dock inte något som gör att man inte kan använda iFokus.
Det jag egentligen gillar bäst är sajten som låter mig själv bestämma fönstrets storlek. iFokus är visserligen inte så, men det finns några goda själ till det.
Mvh // Johan

Tack Johan. 
Hade fel i statistiken. Det är ca 17% av surfarna som kör med 800x600px upplösning.
Mvh // Johan

Okej, ja det är ju inte så värst mycket ändå.
Då vågar man sig kanske på 1024x768 då.
En till fråga lite off topic,
måste man skatta på intäkter från AdSense?
Häls häls,
Micke

Är det skatteverket man vänder sig till med såna frågor eller?

Jag skulle tro att du nog måste skatta för det. Det är ju en intäkt som du har även som privatperson. Ja skatteverket skulle jag ta och kolla med.
Om du får ett svar därifrån så lägg gärna in det i startaeget siten här på iFokus http://startaeget.ifokus.se