Datorn iFokus

Datorn

Etikettmicrosoft-office
Läst 3417 ggr
konichiwa
0

Textruta i word

Jag gör en hel del etiketter i word. Dvs jag klickar på textruta och drar upp en lagom ruta som jag sen skriver i och mångfaldigar den sen (omständligt sätt jag vet, men jag kan inget annat).

När jag klickat på textruteknappen så kommer en stor skuggad ram upp med texten 'skapa din teckning här'.

(Nu börjar jag snabbandas av ilska direkt :-) Hur fan får jag bort den rutan? Har kollat i hjälp men hittar inget där och ingen jag känner använder den funktionen, ingen vet.

Det här stör mig så otroligt i mitt arbete!

benkebonk
0

Når du ska infoga textruta kommer ramen upp som du inte vill ha, klicka utanför ramen så försvinner den. Textrutan ska vara kvar då.

konichiwa
0

Nix, det är just det den jäveln (ursäkta) inte gör, har försökt allt i ett år nu, därav den hopsamlade ilskan. Allt stannar kvar och jag kan inte jobba där rutan är och den går inte att få bort.

Lill-Kisse
0

Du har kanske klickat på symbolen för att infoga en teckning, eftersom det är en text om det du får. Prova att välja "Textruta" under "Infoga" i rullgardinsmenyn, så bör du få upp rätt ruta.

Annars kan jag tipsa dig om att göra tabeller i Word eller använda Excel som mera lämpligt att göra adressetiketter i, när man inte vill använda Words funktion för att skapa etiketter (inom "Brev och utskick "under Verktyg).

johan
0

Det är under Verktyg, Alternativ någonstans. Har själv Office 2007 så det ser annorlunda ut nu. Gissar på fliken Redigering eller liknande.

Men ska du göra etiketter är det bättre att använda words funktion för det.

Mvh // Johan

Inkanyezi
0

Jag brukar ta upp textrutan och dra själva textrutan utanför den där rutan med grå kant. Sedan klickar jag i rutan med grå kant och raderar den.

Textrutan blir kvar. Sedan brukar jag använda kommandot "Formatera textruta" för att ta bort bakgrund och kanter från textrutan när jag har lagt in bilder och text i den.

För att slippa göra det varje gång, så brukar jag oftast kopiera en textruta från någon annanstans i stället för att göra hela regndansen. En textruta som man har tagit någon annanstans hamnar på samma ställe på den nya sidan som på den gamla när man kopierar in den; sedan är det bara att flytta den dit man vill ha den. När textrutan ska kopieras ska man först klicka i rutans kant så att den blir finrastrad.

Om jag ska göra ett etikettark så lägger jag först en ruta i övre vänstra hörnet, ankrad vid första stycket på sidan. Sedan kopierar jag den med Ctrl-C efter att ha lagt in texten. Så flyttar jag den ursprungliga rutan till en annan plats och trycker Ctrl-V så dyker den upp igen på sin ursprungliga plats och jag upprepar det tills jag har täckt arket med etiketter.

konichiwa
0

Tack alla för svar!

#3 nej det är faktiskt textruta jag klickar på. #3 o #4 Och det är inte adressetiketter jag gör utan mycket mer komplicerade saker som egentligen borde göras i paintshop pro, men jag kan inte det(ännu).

#5 Jag börjar bli rätt säker på att det är nåt fel i just den här versionen av word. Den borde ju gå att klicka bort! Ska testa ditt sätt att kopiera hela textrutor. Word är väldigt 'olydigt' när det blir för mycket av vissa saker och det går åt mycket tid till att överlista det.

Jag ska byta version av office. Tycker annars att det är skönt att behålla samma gamla version så att jag slipper lära om varje gång det kommer en ny.

Inkanyezi
0

Jag har gjort så i både Word 97 och i Word 2003, så det funkar nog om du inte har en väldigt gammal version. Och det där med att klicka bort… Jag har också retat mig på den där grå rutan, men jag hittade ganska kvickt att jag kunde ta bort den bara själva textrutan låg utanför den.

Om man lägger in andra grafiska objekt i textrutan kan det vara idé i att gruppera objekten om de ska följa med när man flyttar eller kopierar.

Jag har använt det för etiketter på det här sättet (typskylt till elektriska apparater), och det blir ibland en del strul när det är många objekt i rutan eller jag har kört många kopieringar. Vet inte vad det beror på men Word kopplar ibland ihop olika textrutor till synes planlöst, så att det händer grejer med en helt annan textruta när man är inne och redigerar i en.

Det finns andra bra vägar att få till etiketter också, om man vill länka texter och objekt ur en databas kan man göra det i Excel, och det förenklas mycket av att sätta namn på cellerna. Excel funkar bra när man vill göra en nummerserie etiketter, exempelvis typskylt med serienummer.