Firewall
Är det någon här som vet någon bra firewall,som inte kostar skjortan,eller rent av är gratis?
Jag tycker den som ingår i Windows XP SP2 är helt ok. En fördel med den till skillnad från många andra är att den startar innan du loggar in.
Den ger dig visserligen inte samma totala kontroll som du har på t ex ZoneAlarm, men det är något som jag personligen tycker är skönt, för då finns det inte så mycket jag kan göra fel på.
Personligen gillar jag att ha brandväggen i routern.
Mvh // Johan

Jag tycker varken om windows brandväggen eller den inbyggda i routern. De fungerar heller inte på samma sätt som en mjukvaru-brandvägg.
Med en brandvägg installerat på datorn har du mer kontroll och du kan även se vad och när saker händer och sker. Desutom kan du blockera både IP och portar HELT. En router tar alltid imot svar från en request till villken port som helst. Men den skickar bara inte vidare till din dator om inte porten är inställd dit. Med en mjukvara kan du blockera portar helt och hålet genom att välja att inga svar ska skickas tillbaka till den dator som frågar.
Det allra säkraste är dock att sitta bakom en proxy. Att ha en dator som står mellan din huvud-dator och bredbands-jacket. Det säkraste men mest avancerade som jag stött på är nog att använda IPTables på en *nix maskin. IPTables är ett program som sorterar, filtrerar och ignonerar paket-data. Det låter komplicerat. Men efter några timmars användning så är det inte så svårt längre. Detta kräver dock 2st nätverks-kort, men fungerar aldeles utmärkt på en gammal 486:a om man så vill. Kan inte kosta mer än 100 spänn. :-)
Det är dock inte att rekomendera om du varierar program som kräver att olika portar ska vara öppna. Det är jobbigt att lägga till, ta bort och rensa ordning konfigurations-filen varje gång. Om du desutom har en äldre dator och använder dig utav ett P2P program så kommer du att få problem då datorns prestanda inte hänger med i svängarna och gör ditt internet både ostabilt och slött. :-)
Vad mycket skit jag har skrivit nu igentligen. Jag ville ju bara tala om att en mjukvara är att rekomendera före windows brandväggen och en router's inbyggda brandvägg. :-)
Vänliga hälsningar
- Jim Johansson
En router-brandvägg kan du också ställa in att inte svara på t ex ping.
Jag hävdar ändå att en enkel brandvägg, t ex XP SP2, eller en routerbrandvägg är säkrare för "vanliga" människor än t ex en linuxbrandvägg på en separat dator. Ingen vill behöva tillbringa flera timmar för att försöka lära sig konfigurera en brandvägg.
Man vill stoppa in sladden och så ska allt vara tillräckligt säkert.
Min Netgear är inställd rätt out-of-the-box. Det enda du i princip ändrar är lösenordet för trådlös anslutning. Sedan är det givetvis lite jobb om jag vill öppna upp till webbserver eller liknande, men det är ju knappast något som svenson behöver göra.
Att ha en dator som fungerar som proxy/brandvägg är coolt för nördar som dig och mig, men knappast för normalanvändaren.
Mvh // Johan