Datorn iFokus

Datorn

Etikett: övrigt
Läst 999 ggr
chanelffs
0

rengöra tangentbordet, hjälp!

har spillt läsk på min bärbara dator, och jag måste antaglien rengöra tangentbordet för knpparna glappar och byter plats o skit, men det funkar inte med att bara ta bort knapparna och rengöra, har redan provat tusen ggr, så måste ta bort tangentbordet o rengöra , men jag vet inte hur man gör?  ni är bäst om ni kan hjälp mig!

Inkanyezi
0

Det är lite olika hur man plockar ur tangentbordet ur bärbara, men i regel ska man ta bort plastbiten mellan tangentbordet och skärmen först. Det finns några som har små fjädrande bleck som man kan peta undan utan att ta bort den där plastbiten, annars sitter de vanligen med några skruvar i överkanten.

Det är olika hur man får bort plastbiten; på Dell är det en liten spärr innanför ett litet hål på höger sida, och sedan skjuter man den (den med alla knapparna och lysdioderna) åt sidan en liten bit och den är loss.

När man har lossat tangentbordet sitter det med en filmkabel till moderkortet, och filmkabeln är klämd i en kontaktklämma som man öppnar genom att dra upp hylsan runt omkring den. Ganska liten sak, och man måste vara försiktig.

När tangenbordet är helt löst kan man ta isär det och göra rent det och torka det. Det brukar funka om man är händig och försiktig så att man inte skadar någon ledarbana.

Om man misslyckas får man skaffa ett nytt…

chanelffs
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Okej tack så för hjälpen, men jag provade det och det är den stora plastgrejjen med påsättnings knappen och det på du menar va ?
Jag fick bort nästan hela, bara att den sitter fast precis vid touch screen knapparna för ljudet sitter. som du beskrev som lysdioderna (?). jag provade att skjuta den åt sidan men det gick inte, vågar inte ta i ifall jag tog sönder ngt så hela datan pajjar. Vad gör jag för fel eller hur ska jag göra?

Bifogr en bilddär jag markerat plastbiten jag försökte ta bort, och markerade en svart prick där det ditter fast. Har jag gjort rätt först och främst? Och hur ska jag göra för at få bort den?

Tack!

Inkanyezi
0

Just den modellen har jag inte öppnat, men det brukar vara den plastbiten.

På de Dell som jag har pysslat med är det ett litet hål på höger sida i den där plastbiten, och under är en liten spärr (också av plast). Man får inte ta i hårt, då går hakarna sönder. Allt man gör är att trycka ner den lilla spärren och föra plastbiten någon millimeter åt sidan, så kan man lyfta den rakt upp.

Om dom har ändrat på det får du hitta något annat sätt, men tangentbordet får man loss genom att ta sig in där, om man inte kan bara pilla undan några små hakar i överkant på tangentbordet, men det brukar vara skruvar på Dell.

chanelffs
0

åh, det funkar inte :/ men aa tack iaf inkanyezi, verkligen :)

chanelffs
0

det går lixom inte att dra den åt sidan, och jag hittar ingen spärr heller ..:/

pentsium
0

kolla också på undersidan för både plastbiten och tangentbordet kan sitta med ett par skruvar var som måste bort. Skruvar till tangentbordet brukar vara uppmärkta medans om det sitter skruv i plastblecket så kan de vara dolda under batteriet eller om du har något annat precis under.

Det kan vara lite pillrigt men det ska gå.

Kaj
0

Pröva Dells support. De brukar vara bra och hjälpsamma. De kan säkert hjälpa dig hur du tar bort tangenbordet för att rengöra det.
Du behöver din ID tag (brukar stå på baksidan av datorn.

AktieTrader
0

Så här kanske ;-)

Få väck gojset i knapparna