Websidan kan inte visas
Kan någon hjälpa mig med detta underliga problem? När jag försöker gå in på en websida får jag meddelandet 'Websidan kan inte visas' detta gäller för alla sidor (adresserna är OK, jag har kollat flera olika) Outlook fungerar som vanligt, kan både skicka och ta emot, så anslutningen från dator till modem verkar vara OK. När jag använde Internet på förmiddagen fungerade allt som vanligt. Vi har ytterligare en dator ansluten till samma modem och där fungerar både Internet och e-posten.

Det mest sannolika, om datorn får sin IP av en DHCP-server och du ändå inte kan komma ut på webben, är att datorn inte ansluts till en fungerande namnserver.
Någonstans i inställningarna finns en inställning för namnservrar, man kan ha flera stycken. Om det inte står en IP till en fungerande namnserver där så kommer man inte ut med URL:er, bara med IP-adresser.
Det brukar stå i pappren man får med abonnemanget vilken namnserver man ska använda. Dessutom finns en del andra namnservrar som vem som helst kan ansluta till; du kan googla efter "name servers".
Formatet på en IP är fyra siffergrupper avdelade med punkt. Varje grupp är ett decimalt nummer från 0 till 255. Så här:
205.234.170.215
205.234.170.217
De här två kan eventuellt funka som namnservrar åt dig.