Asså vad ska jag göra!?
Jag jorde en tråd för ett tag sen om hur jag skulle rengöra mitt tangentbord på den bärbara för jag hade spillt läsk på den.
Jag fick hjälp om hur jag skullefå loss tangentbordet så ja kunde rengöra och jag har äntligen lyckats. JAg rengjorde med t-sprit. tog bort alla knappar och tvättade dom och under. och på där tangentbordet ligger. Det var inte rinnade eller så. Men efter det provade jag om det funkade. men sååklart inte.. :/
3 knappar funkar inte överhuvud taget, precis som innan. Och alla andra knapparna fnkar i ca 7 minuter efter att jag startat datorn och sen händer det nått och så slutar alla knappar att funka, vissa byter typ plats oså :s precis som innan..
Vad är det som är fel ? snälla jag behöver hjälp!

För att göra rent ordentligt behöver du öppna själva den elektriska delen av tangentbordet. Det är två skivor, ofta är den övre av gummi och den undre som ett kretskort på en klar plastskiva. Det är den där klara plastskivan med mönster på som har blivit lite elektriskt ledande lite här och var. Den måste göras ordentligt ren innan tangentbordet kan funka igen.
De här delarna är inte gjorda för att tas isär, så man kan behöva bända upp några små hakar för att skilja dem åt. Plastskivan som jag nämner ligger ovanpå plåttråget som håller ihop det hela. På plastskivan är det ett mönster som ofta ser ut som en massa gafflar som är riktade mot varann, ett par för varje tangent. När man trycker ner tangenten kommer det ner en gummipigg från den övre delen, och den är elektriskt ledande och sluter en strömkrets mellan de två gafflarna för den tangenten. Det hela sorteras av ett litet chip som håller reda på vilken tangent som är tryckt. Det är noga när man gör rent de här grejerna att man inte utsätter dem för onödigt hård behandling, och när de är rengjorda måste de torka ordentligt innan man sätter ihop dem igen.
Misslyckas du med det här, så behöver du ett nytt tangentbord. Du bör också kolla om det har runnit ner något på själva moderkortet eller i kontakten där tangentbordet sitter. Det är vanligen en liten plastkontakt med en yttre hylsa som funkar som en kil och som måste lyftas ett par millimeter för att frigöra filmkabeln.
Ett sätt att få datorn att funka är att använda externt tangentbord.
Okej, tack så mkt, ska försöka men det låter väldigt kompliserat. :)
själva tangentbordet är ju så himla tunnt, kunde inte tänka mig att den var två delar. Men jag är så rädd att jag ska ta sönder hela tangentbordet…
Sen är det ju den där styrplattan eller vad man säger, den som man flyttar pilen med oså. Den funkar inte så jag använder en mus nu ist, men för det var på den det mesta av läsken hamnade , hur kan jag rengöra den då? tack!

Om styrplattan inte alls fungerar kan det ha kommit smuts där du inte kommer åt att göra rent, men i allmänhet brukar det räcka att torka av med en mikrofiberduk. Det är en hel del mer pillande för att plocka ur styrplattan.
Och om det har runnit ner läsk längre ner i datorn kan den behöva en mer grundlig rengöring…
Det är faktiskt inte lätt att göra ren en dator som det har kommit läsk i; jag har bara gjort något liknande en gång, och det var kaffe. Jag var tvungen att tvätta hela moderkortet och tangentbordet.
Jag tror det enklaste är att köpa ett separat tangentbord och koppla in det på en USB-port istället. Visserligen inte lika bärbart då, men men. Eller köp en ny bärbar. Det är ju snart jul…