HJÄLP MIG. SNÄLLA!
Jag har köpte en bärbar dator, hade redan en stationär sen innan.. så idag köpte jag en router som jag har kopplat in. Och allt funkar och så. :) MEN, jag har köpt en TRÅDLÖS router och det menas väl att man inte behöver ha den kopplad i datorn heller? Men där är problemet, jag MÅSTE ha en sladd i datorn annars funkar inte internet, antingen den jag fick med eller nätverkskabeln.. Jag menar det är ju en TRÅDLÖS router, jag ska väl kunna ha den var jag vill, och inte vid datorn? Men så vet jag inte om jag har trådlöst nätverk i denna stationära datorn, så hur gör jag nu då? Man ska väl kunna ersätta det med en USB adapter men jag har en vanlig USB som jag kopplade in och då stog de att jag skulle gå in på "guiden skapa trådlöst nätverk" och när jag trycker på den så kommer det upp: "Det går inte att skapa ett trådlöst nätverk eftersom det inte finns ngt trådlöst nätverkskort i datorn eller eftersom ingen programvara för det trådlösa nätverkskortet har installerats"..
Jag har hållt på med detta hela dagen, får spel. Snälla hjälp mig! haha Ha det bra.
kan svara på basic frågorna iaf.
trådlös router betyder att du kan "ha internet" från routern till datorn utan kabel.
MEN! Du måste ha ett nätverkskort i den dator du vill ansluta via trådlöst som stödjer trådlöst för att detta skall fungera.
Är du osäker på vad du har i burkarna så gör såhär.
för windows Xp….
start>högerklicka på my computer/min dator>properties/egenskaper>device manager/enhehetshanteraren>kolla under network adapters och skriv in infon där i ett inlägg.
Efter det kommer du antingen behöva skaffa ett nytt nätverkskort eller hjälp med router inställningar osv så därför överlåter jag nu tråden åt andra som kan mer om trådlöst än mig för jag avskyr trådlöst trassel =), lycka till.
haha okej, jätte snällt av dig. Tack så mkt.. nej jag har installerat vista för ett tag sen så har windows vista nu, hur kollar man om man har nätverkskort där då? :)
De flesta nya bärbara datorerna idag har inbyggt trådlöst näverkskort. Kolla på kartongen..det ska stå WIFI.
Sen är det absolut vanligaste felet som folk gör att de inte har aktiverat det trådlösa nätverkskortet. Det brukar finnas en knapp i kanten på framsidan eller på sidorn. Alternativt håller man in knappen FN och letar upp den blå markeringen på någon av sifferknapparna som aktiverar nätverkskortet…alternativt sitter där en egen knapp uppe vid startknappen. Det är lite olika på olika datorer. Men du fick väl en bruksanvisning med datorn? Eller så ringer du bara till stället där du köpte den.