Föra över dokument mm
Min gamla laptop har brutit samman, och jag har köpt en ny. Men allt jag hade på min gamla dator, från egna sparade dokument till program, vill jag föra över till min nya. Hur gör man sånt?
//Datoridiot, komplett
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.
Köp ett USB och ta det den vägen. Enkelt, smidigt och snabbt.

För att förtydliga; ett USB-kabinett för hårddisk. Man tar ur hårddisken ur den gamla datorn och stoppar in den i ett hårddiskkabinett så kan man ansluta den via USB.
Om din gamla laptop hade parallell IDE så är det den här.
Det är inte troligt att du kan föra över alla program, men du har förhoppningsvis installationsfiler/skivor. Om du behöver ett Office-program så finns det bra gratisvaranter, exempelvis OpenOffice.

Köp en korsad näverkskabel (50kr).
Koppla mellan datorerna.
Skapa ett hemmanätverk (guiden konfiguera nätverk).
Dela ut hela hårddisken på den gamla.
Leta upp din gamla dator genom utforskarens "mina nätverksplater" Kopiera över dina filer till den nya därifrån.
Om det inte är mycket du ska överföra så kan du ju använda ett usbminne eller cd/dvd-skiva.

Kanske ska förtydliga att #2 är om den gamla datorn inte fungerar.
#3 förutsätter att den gamla datorn fortfarande fungerar.
#4 Den gamla datorn kanske går att tjata igång? 
#5 Som jag tjatade… Men den ville inte, det var kalla handen. Det är slut helt enkelt. Jag kan komma åt min backup, men där finns inte ALLT, bara dokument.
Tack abbafu, Inkanyezi och AktieTrader, jag ska prova era förslag!

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.
Typiskt, alla fick tack utom jag… men som man bäddar får man ligga.
Kan vi inte ha en lista där man får rösta om iFokus otrevligaste medlem? Den omröstningen skulle jag vinna lätt.