Datorn iFokus

Datorn

Etikettmicrosoft-office
Läst 3447 ggr
Jona-than
2008-12-03 13:16
0

sammanfogade celler, datumformat

Hej! 

Jag hämtar information från en databas till ett excelblad. Där sammanfogas tre celler till en för att passa in i den fortsatta processen.. Det fungerar bra så när som på ett bekymmer. En av cellerna innehåller ett datum, i originalcellen som importerats har det formatet 19.11.2008. Den cellen har formatet "Datum". Men sedan när jag sammanfogar den cellen med två andra, innehållande text, så ändras också datumsiffrorna till excels egna datumtal (39771 i aktuellt fall). 

Den cell som de sammanfogade cellerna visas i kan jag ju inte ändra till datumformat eftersom den innehåller text också.. Det jag vill är att datumet fortsättningsvist skall visas i formatet 19.11.2008.. 

Har inte hittat något sätt att göra detta på, så jag vänder mig till er och hoppas att det finns en lösning! Excel 2007 är det vi använder…

Tack på förhand!

johan
2008-12-03 13:31
0

Om du har text i A1 och B1 och datumet i C1 kan du göra så här:

=A1 & " " & B1 & " " & TEXT(C1; "DD.MM.ÅÅÅÅ")

" " är för att få mellanslag mellan cellerna. Om du inte vill ha det kan du göra så här istället:

=A1 & B1 & TEXT(C1; "DD.MM.ÅÅÅÅ")

Mvh // Johan

Jona-than
2008-12-03 15:20
0

Tack för hjälpen, men det fungerar inte riktigt.. Det som kommer fram enligt denna metod är Min text 1 Min text 2 DD.00.ÅÅÅÅ.

Varför står datumet så? har jag bort något tecken någonstans..?

johan
2008-12-03 16:15
0

Vilket språk har du Excel på?

Om det är engelska får du ange år som YYYY istället.

Kan du zippa och ladda upp ett exempel på din arbetsbok så jag får se?

Mvh // Johan

Jona-than
2008-12-08 13:35
0

Har excel på svenska. Min arbetsbok hämtar all data från en databas som inte är tillgänglig utanför firman, så den arbetsboken blir inte så snygg att skicka.. men jag skickar här en arbetsbok som ser likadan ut, men med testdata.. har ännu inte kommit på vad som är fel när datumet visas så konstigt…

Tack för bra hjälp såhär långt..!

Kaj
2008-12-08 14:29
0

Skriv datumformatet med stora bokstäver DD.MM.ÅÅÅÅ

Det är framför allt månadens format som är känslig för stora bokstäver. Både dag och år funkar med små bokstäver men månad blir fel om man inte skriver med stora bokstäver. Antagligen någon Microsoft bugg.

Jona-than
2008-12-08 16:04
0

Ingen skillnad fast jag skrev stora bokstäver.. Testade du det i filen jag skickade? Blir ännu DD.00.ÅÅÅÅ…

Kaj
2008-12-08 16:28
0

Jodå jag testade i din fil. har visserligen b ara Office 2003 här på jobbet men öppnade den och lät Office 2003 konvertera den.

Jag fick gå in i sjlva adressfältet för cellen och tryckte ENTER - då blev datumet rätt.

Bifogar din fil där jag ändrat till stora bokstäver som funkar för mig. Pröva den

Lillensr
2008-12-08 18:26
0

Av någon konstig anledning så måste månaden skrivas med MM,

det funkade inte med små bokstäver där, och sedan var det som Kaj skrev oxså Flört

johan
2008-12-08 22:09
0

MM = månad

mm = minut.

Mvh // Johan

Jona-than
2008-12-09 10:34
0

Nu förstår jag ingenting, jag provade filen med stora bokstäver som kaj bifogat, jag har provat på tre olika sätt få det att fungera, men inget har funkat..! i filen jag fick stod det som förut; DD.00.ÅÅÅÅ… Kan det vara något speciellt i 2007 versionen som ingen ännu tänkt på? för hur jag än vänder det så står det endera det femsiffriga talet som representerar datum i excel, tex 37719 eller så står det DD.00.ÅÅÅÅ

Men tack för att ni hjälper mig testa.

Kaj
2008-12-09 10:46
0

Jag skall kolla på min Office 2007 hemma senare.

Jona-than
2008-12-09 15:21
0

Hahaa, Jag kom på svaret.. Av någon konstig anledning hade jag finskt office, fast alla menyer och funktioner är på svenska.. så när jag skrev "PP.KK.VVVV" fungerade allt… (Päivä.Kuukausi.Vuosi). Ojoj, microsoft skulle ha besparat mig mycket grublande genom att ha alla funktioner på engelska…

Nu förstår jag att filen kanske har fungerat hemma hos er men inte här..:) Tack för alla svar!

Kaj
2008-12-09 15:46
0

Språkinställningarna kan du göra via Office 2007 ikonen och välja språk under inställningarna där.

har sjäv upptäckt att det kan bli problem med vissa specialfunktioner (t ex pluginen för veckonummer) om man alternerar mellan språk.
Jag har då först ställt in språket för engelska - sparat filen - öppnat den igen och ändrat språk till svenska. Därefter har det fungerat.

Jona-than
2008-12-16 10:57
0

Hm.. Började fundera på en sak här, det är ganska många människor som kommer att använda min fil, och jag vet inte vad de har före språk på sina office, så ifall de inte har samma som jag har så kommer datumet att visas fel för dem. Har jag förstått rätt? Finns det något "internationellt" sätt att skriva på så att flera språk kan förstå min text? De språk som det kan vara frågan om i mitt fall är engelska, svenska och finska..

johan
2008-12-16 11:42
0

#14: Det ändras automatiskt. Det är bara du som gör formeln som måste göra rätt från början.

Mvh // Johan

Jona-than
2008-12-16 12:56
0

Aha..! mycket bra! Tackar!

guraknugen
2008-12-18 00:00
0

En fråga bara av ren nyfikenhet och helt utanför ämnet:

Varför vill man visa datum i formatet 19.11.2008?

För det första: Varför punkter?

För det andra: Varför omvänd ordning på talen?

För det tredje: Vad är det för fel på ISO 8601 (som för övrigt sammanfaller med svensk standard just när det gäller datum, men inte när det gäller klockslag)?

johan
2008-12-18 00:10
0

#17: Det är finsk standard.

Mvh // Johan

guraknugen
2008-12-20 16:04
0

#18: Oj, du har rätt. Det visste jag inte, ska jag erkänna, men det verkar stämma, för det är det och liknande format som dyker upp bland datumformatsalternativen i OpenOffice.org när man väljer Swedish (Finland) för en markerad cell. Kul att veta, fast tråkigt att det är så få som anammat ISO-8601.

Vi har ju samma datumformat som ISO-8601 i Sverige, men tyvärr skriver vi klockslag med punkt istället för ISO-8601-formatets kolon. Personligen kör jag dock alltid ISO-8601. Hade ju varit enkelt om alla hade gjort allt på samma sätt i hela världen, men dit kommer vi nog aldrig. Se bara på amerikanerna, som fortfarande envisas med tum, idiotiskt korkat datumformat (med mycket märklig ordningsföljd och fula snedstreck), miles (ja, jag tycker vi ska slopa våra svenska mil också; km duger alldeles utmärkt), gallons och så vidare. Till och med de konservativa engelsmännen har ju mer eller mindre övergivit tum (och övriga skitenheter) numera. I alla fall i TV, vad jag sett…

johan
2008-12-20 18:26
0

#19: Ja, programutveckling skulle i alla fall bli ohyggligt mycket enklare om alla använda samma datumformat, talformat och enheter. Om vi kunde dumpa åäö skulle förenkla mycket också.

Mvh // Johan

guraknugen
2008-12-21 00:03
0

#20: Vad bra. Då skulle man kunna återgå till sjubitars teckenkod också…

Fast allvarligt, på vilket sätt skulle det underlätta om man inte använde åäö?

Kommer ihåg gamla Excel 4, tror jag det var, där man hade översatt makrospråket till svenska… Än idag är väl fortfarande cellformler översatta (även i OpenOffice.org, förmodligen enbart för kompatibilitet med Excel), men då var alltså även makrospråket översatt. Det var väl någon form av Basic har jag för mig. Man skrev ”för” istället för ”for” och så vidare… Och de flesta fördefinierade funktioner och liknande hade samma namn som menyer och liknande som man skulle klicka på för att få samma funktionalitet manuellt, också det på svenska.