Datorn iFokus

Datorn

Etikettinternet
Läst 506 ggr
parsley
0

Virus via MSN?

Mina barn är flitiga MSn-användare. Vi har kommit överens om att de inte ska bry sig om kedjebrev typ "om du inte skickar det här meddelandet vidare till 10 personer inom tio minuter kommer du att ha evig otur" och att de inte ska skicka sådana vidare.

Hur är det med virusvarningar som också kommer i kedjebrevsform? T ex "Adda inte xxxx0777 hotmail com eftersom det är ett virus som kommer läsa alla information i din dator och se allt vad du gör och spridas via din adressbok".

Kan virus och trojaner spridas via MSN genom att man addar en viss användare?

Använder iofs MAC, så risken kanske inte är så stor, men jag vill ändå veta, så jag och barnen vet hur vi ska förhålla oss till dem.

[PeterWem]
0

Ignorera. Får att få in en trojan i ett windowssystem via msn måste du mottaga en fil att installera eller en länk som skickar dig vidare till en sida som kan smitta ner din dator under förutsättning att din (förenklat) webbläsare, adobe flash eller javascript är sårbar.

Sitter du på OSX på din Mac kan du vara lugn. Finns inte alltför många trojaner ute. Quicktime är det program som är vägen in i hjärtat hos OSX om man ska kapa en Mac. Min rekommendation är att man slänger ut det och installerar någon annan mediaspelare.