dator hjälp :)
Funkar denna datorn om man vill ha den till att kolla på film, lyssna på musik, msn och spela ?
Processor
Typ
Intel Pentium Dual-Core Mobile
Nummer
T3200
Hastighet (GHz)
2,00
CPU Cache
1MB L2
Chipset
Intel GL40
Minne
RAM Typ
DDR2
RAM (MB)
2 048
RAM Hastighet (MHz)
667
RAM Portar (total)
2
RAM Portar (tillgängliga)
0,00
RAM Max. uppgradering (MB)
4 096
Hårddisk
Typ
SATA
Hårddiskhastighet (RPM)
5 400
Kapacitet (GB)
250
Ljud & Grafik
Ljudkort typ
Intel HD sound, integrated
Integrerade högtalare
![]()
Integrerad subwoofer
![]()
Grafikprocessor typ
Intel GMA 4500M
Dedikerat videominne (MB)
0
Delat videominne (MB)
1 340
Skärm
Storlek (tum)
17,00
Standard
WXGA
Maximal upplösning
1440 x 900
Integrerad Webkamera
![]()
Upplösning
0.3 MP
Anslutningar
ExpressCard ingång
![]()
Analogt modem
![]()
LAN Kort typ
10/100
Trådlöst gränssnitt
![]()
TV Tuner
![]()
DVB-T
![]()
USB 2.0
3
FireWire (IEEE 1394)
0
Bluetooth
![]()
Minneskortläsare
![]()
HSDPA
![]()
Esata
![]()
Övrigt
VGA
CD/DVD
Optisk drift
CD/DVD +/- RW DL
Pekdon
Pekplatta
Operativsystem
Microsoft Windows Vista Home Premium
Höjd (cm)
4,31
Bredd (cm)
39,80
Djup (cm)
29,20
Vikt (kg)
3,20
Övrigt
Batterityp
Lithium-ion
Cell
6
Pekdon
Pekplatta
Avlägsen
![]()
Operativsystem
Microsoft Windows Vista Home Premium
Höjd (cm)
4,31
Bredd (cm)
39,80
Djup (cm)
29,20
Vikt (kg)
3,20
I all välmening, köp för det första en dator hos ett företag som kan ge BRA support och garantihjälp om olyckan är framme….
Rent generellt krävs det en hel del av en bärbar dator för att kunna spela avancerade grafikspel, då är man uppe i rätt mycket pengar. Då bör du nog hellre köpa en stationär. Eller kika här.
Men ja, ska du bara spela enklare onlinespel så duger datorn bra, som du gav förslaget på ovan. Så klart då också för musik och internet.
En Acer Extensa 7620G då? är den bättre? :)
Nja, nej den skulle jag inte satsa på, om du frågar mej. Jag skulle förslagsvis hellre köpa den här då! Den har dessutom HDMI.
Det är nog ytterst få (nya) datorer som INTE duger till det. Jag skulle nog hellre fundera på vilken kringutrustning jag ville ha, när det gäller filmtittande och musiklyssnande. Man vill ju inte titta på film via en fjuttig niotumsskärm, kanske… och inte lyssna på musik med högtalare av skokartongtyp eller rmed hörlurar av Clas Ohslon-typ. Men att visa film klarade min gamla Dell från 1998 alldeles utmärkt (P2, 450 MHz, 256 MB, Blåskärms-Windows 98) med en stort och tungt sjuttontums katodstrålerör (CRT).
Ha ha ha… missade att du skrev ”spela” också, så glöm allt jag skrev. Vet inget om spel, så allt jag skulle kunna kläcka ur mig om det skulle nog garanterat bli fel, men rent spontant känns burken du nämner i så fall relativt klen. Men som sagt, lyssna inte på mig, jag är lyckligt ovetande om allt vad spel heter. Jag har kul istället.
nu har jag hittat en dator på expert som jag ska köpa snart, det var han i butiken som rekomenderade den om jag ville spela,lyssna på musik och titta på film m.m :)
Undrar hur stor sannolikheten är att en säljare i en butik rekommenderar någon att köpa sin dator någon annanstans…
Kollade upp grafik-kortet(HD 3200) och det verkar jämnföras med ett GF 6600, jag har ett 6600GT (vassare variant) och nya spel fallout 3, oblivion, etc brukar jag får köra på low/medium-grafik nivå utan/minimalt med skuggor. Laptopen har dock lite vassade processor än min dator så det kanske inte laggar lika mycket när det blir mycket på skärmen. men räkna inte med att kunna köra nyaste spelen på någon högre grafik nivå då lär du tyvärr bli besviken.
En liten fråga…. När du skriver att datorn ska spelas på….vad är det då för spel du tänker på? Harpan? MS-röj? Senaste tomb-raider?
För är det så att du ska spela ms-röj och the sims så behöver inte grafikkortet vara speciellt avancerat och du kan komma undan med en billig dator. Ska du däremot spela de absolut senaste spelen med de största grafikkraven så räcker oftast inte en bärbar dator….och billigt blir det inte.
Men oavsett skulle jag satsa på en dator med XP istället för Vista. Alla tillverkare har modeller där det ingår både XP och Vista i paketet så att du själv får välja vad du vill ha installerat. Men frågan är om elektronikkedjorna tar in dom…de tjänar inte lika mycket på dom.
Men det finns på Dustinhome om du vill ha XP.