IE update till "svart" dator
IE är väl gratis att använda. Men vart hittar man uppdateringar som är enbart till IE.
Så att man kan få tag i dom säkerhetsuppdateringar som släppts till den även om man inte har licens till sin dator.
Har försökt hitta det men hamnar alltid i slutänden på vanliga microsoft update.
Mej veterligen så måste man väl validera sitt windows för att kunna intallera IE 7.0, men kan ha fel.
Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek
Någon nackdel ska det väl vara med att åka snålskjuss?

Det går att få det att funka även om man åker snålskjuss i mörkert.
#2 Flerdelat svar.
Det är inte mig själv det gäller för det finns vissa saker jag ser till att ha lagligt, utan en fattigpensionär som fått en dator från en annan pensionär och h*n har inte råd att köpa sig en ny dator, inte ens en licens. Och jag vill bara att h*n ska kunna surfa så säkert som möjligt.
Det med nackdel att vara utan licens. Det är det ju i alla fall för utan licens så får man ju inga uppdateringar till sitt system. Så är det nåt fel så får man inga korrigerinsupdate och inte heller några säkerhetsuppdateringar så nog "kostar" det i alla fall.
Sista delen gäller IE. När man ser nåt om IE så brukar det alltid stå att det är graits och det brukar finnas med på skivor som medföljer datatidningar. Och om det nu är gratis som det sägs så borde det rimligen finnas nåt ställe på nätet där vem som helst kan uppdatera det, annars är det ju inte gratis.

Visst kan du instalera IE på en icke licenserad Windows version och sedan få uppdteringar. Det går antagligen inte via Windows update eftersom den kräver en licenserad Windows för att identifiera vilka patchar som skall på.
Men du kan alltid hämta hem patcharna manuellt och lägga på dem genon att köra dess exe filer.
Varje månad släpper Microsoft patcharna (andra tisdagen i månaden). Dessa annonseras på följande sida
http://www.microsoft.com/technet/security/bulletin/ms08-dec.mspx
Länken ovan går till alla patchar för dec-08. När januari patcharna kommer byt bara ut ms08-dec.mspx till ms09-jan.mspx i länken så ser du den månadens patchar.
på sidan finns beskrivning om respektive patch och vilka produkter de löser problem i. Identifiera de patchar som rör just din version av IE respektive ditt OS. Det ser du under länken Affected Software and download Location. Ladda sedan ner patcharna (välj rätt språk t ex svenska ifall du har en svensk IE) en och en och kör deras respektive exe fil så bör din IE bli patchad.
Vad gäller Windows patcharna från samma länk är jag dock inte säker på att de går att köra manuellt. Det kan vara så att de kräver en legal licensnyckel men du kan ju pröva med en och se om den går på. Gör den det så funkar det alltså att även lägga på Windows patchar på detta sätt.
Om en patch har gått på korrekt kan du se via Lägg till ta bort program från kontrollpanelen (glöm ej att bocka i rutan för Visa uppdateringar, annars syns inte patcharna).
Tack kaj för länk och utförlig info. Dyker upp några följdfrågor dock. Varit in och kikat på länken och hittat under affected.
Hur långt tillbaka bör jag gå och leta reda på patchar och ladda hem i turordning. Jag vet inte hur mycket som är uppdaterat på den datorn utan får utgå från att den inte har nå uppdateringar alls.
Du skrev att man ev kan ladda hem även till OS. Om det inte funkar, vad händer (om nåt) då. Kan det göra att datorn slutar funkar eller kommer det bara upp ett meddelande att det inte gick att ladda hem.
-
Förresten en annan fråga. Om man köper bara en licens går det då att göra datorn "vit" bara genom att skriva in licensnr nånstans. Och vilken lickens ska man som privatperson ha. OEM eller retail. Såg på pricerunner (tror jag det var) att priset är från 900 och uppåt.

finns program som gör ditt windows helt "vitt". går att hitta via lite sökningar varstans.
Annars om du vill köpa en riktig licens så kan du installera genuine advantage så "hjälper" microsoft dig att skaffa en licens och lägga in den.
Om du skaffar en licens på annat vis så måste du troligtvis installera om windows.
skillnaden mellan en oem och en retail-licens är att en oem låser sig till den datorn den installeras och måste aktiveras igen om du installerar viss hårdvara.
en retail-licens kan du installera på vilken dator du vill och är lite dyrare…
pentisum Ska den göras "vit" så bäst är att göra den helt laglig för då är det ju mycket enklare om/när man behöver hjälp.
Och det är ju mycket enklare för pensionären att inte behöva tänka på nånting utan kan bara klicka på uppdateringar och få dom. Även enklare för mig dom gånger när jag ska hjälpa h*n med nåt problem. Önskar bara att jag hade råd att köpa en licens åt h*n då vore problemet löst.

Oh, det finns ju ett mycket enklare sätt om man bara behöver använda nätet och e-post och sånt där man inte är låst till Windows. Man kan ju byta operativsystem, men det kanske ses som att svära i kyrkan? Det är otroligt lätt att installera de flesta Linux-distributionerna, varav en hel del kan hämtas från http://linux.exton.net/
En fördel med Exton-distributionerna är att de är på svenska direkt.
Annars är mitt stalltips Ubuntu, som har mycket bra stöd på svenska.
För att se om det finns hårdvarustöd kan man köra det på prov i datorn utan att installera. Då ser man om bildskärmskort, modem och annat funkar, innan man bestämmer sig för installation.
Om man behöver Windows för något speciellt ändamål, då ska man så klart se till att skaffa en licens på ett eller annat sätt.
Var heller inte alltför säker på att det inte finns någon licens; de flesta datorer där Windows är installerat från början har en etikett med licensen på; på bärbara brukar den klistras på undersidan.
Inkanyezi jag är till 99% säker på att den är "svart" men jag ska ta reda på det så jag vet helt säkert.
När det gäller annat system. Hade det varit min egen dator det gällt så hade jag väl kunnat tänka mig att prova. Men nu är det inte det och vill inte installera nåt hos nån annan som jag själv inte kan klara av då det verkar som det är jag som kommer få hjälpa h*n när dom som lovat hjälp inte håller ord.
En annan sak som gör mig tveksam till att prova. Jag kollade snabbt in på dina länkar och det verkar som det mesta är på engelska. Visst kan jag engelska, men när det kommer till data och/eller teknisk engelska då kör jag fast.
Om det vore min egen dator så vore det ju bara till att köra trial and error, men när jag hjälper nån annan så vill jag veta vad jag gör.

Oh, när man installerar Ubuntu så ställer man in att det ska vara svenskt, till och med installationsprogrammet körs på svenska, så det är inget problem. Exton har gjort det enklare ändå, eftersom det redan är förinställt på svenska i hans distros.
Så det är långt långt ifrån att vara "mest på engelska". (Mitt eget system är spanskt för en användare och svenskt för en annan.) Du kan installera på ett otal språk, fler än Windows, så vill du ha katalanska, baskiska, hebreiska eller xhosa så går det lika bra.
Det är i själva verket mycket enkelt att sköta även för en som är obekant med datorer, jag har satt in det hos min mamma, snart 85 år, och hon sköter det själv med mindre assistans än hon behövde när hon hade Windows. Jag har också installerat det hos flera som aldrig har haft dator förr, också folk som kommer från u-länder, och hittills har jag bara en enda gång behövt hjälpa till med att ställa in något i systemet efteråt. Det är helt enkelt väldigt lättskött.
Ubuntu har med nyttoprogram och en del leksaker, och det finns stöd för det mesta i hårdvara. Det går också att köra msn, men man använder så klart ett annat program än Microsofts, och som jag sa: Man behöver inte installera för att prova hur det är och om det funkar. Man får ett fullt fungerande system att köra från en CD-ROM. Det går långsammare att starta än när man har det på hårddisken, men man kan se hur det är att använda, och om man vill ha det så är det enkelt att installera och det mesta sköter sig självt.
Det är också ett elegant sätt att komma ifrån hela licensproblematiken. Man får en licens och man får tillgång till källkoden (om man vill) och man kan kopiera det till hur många vänner man vill, och det har säkerhetsuppdateringar som funkar etc. Så om det är ett fulwindows vännen har så är det klart renhårigare att tanka hem Ubuntu än att försöka fuska till Windows.
Att prova kostar inget mer än att bränna en cdrom och tiden som man lägger ner.
Inkanyezi Den första länken såg ut som rena grekiskan för mig, förstod ingenting av den. Visste inte ens vart jag skulle börja kolla nånstans. Och den andra till ubuntu var ju på engelska så jag antog att det mest var på engelska, eftersom jag bara tog snabbtittar på länkarna.
Hittar jag ingen bra varaktig lösning så ska jag läsa igenom länkarna mer. Men först ska jag försöka ta reda på om det verkligen är "svart", vilket är mest troligt. Och om det finns nån möjlighet för den person att skaffa en licens för det är nog den bästa lösningen för h*n. Så får väl se vad det blir.
Microsoft har ett auto-key-updater program om man vill byta licensnyckel utan att installera om windows. Använde den själv när jag bytte från pirat nyckel till laglig nyckel (dock var det gratis via skolan =). Fick programet direkt av microsoft när jag ringde dem och sa att jag tänkte byta från pirat till legalt och undrade hur =P. Har länken någonstans.
IE7 krävde WGA från början, men nu ses det som en kritisk säkerhetsuppdatering och är tillgänglig för alla.
Windows Update låter dig få alla kritiska uppdateringar även om du har en ful-licens, men däremot får du inte valfri eller rekommenderade uppdateringar.
Mvh // Johan
Tack för svaren.
Jag ska kontakta microsoft och höra med dom vad det blir att kosta att skaffa en laglig licens. Om det inte blir för dyrt så får det bli sån, så h*n får alla sorters uppdateringar både till XP och IE. Annars så får jag försöka fixa dit åtminstone dom kritiska.
Tur i oturen. Jag var dit förra helgen och passade då på att installera opera av helt andra skäl. Så det är ju ingen panik med att uppdatera IE. Även om det bör göras snart nog även det.
#15 Har för mig att en licens ligger på runt 1300-1400 kr.
Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek
AndreasS Jag var precis in på prisjakt.nu och kikade och dina siffor är rätt så rätt. Jag får hålla tummarna att microsoft har lite julanda och kan sälja lite billigare än så eftersom det gäller en fattigpensionär och när det nu är så att man vill göra den laglig.
#17 Vi får hoppas på det.

Aktivera bara automatiska uppdateringar så får du hem alla viktiga uppdateringar. Du behöver inte köra via windows update.
SP2 och SP3 är nerladdningsbar för alla. Efter SP3 är det inte så mycket uppdateringar. (bara 80-90 st) ;-)
Önskar jag visste mer hur det ska se ut under skalet. När det är rätt och när det är fel, för jag blir lite snurrig på det hela.
Jag har ringt och pratat med pensionären idag så han fick kika i sin dator vad som stå där och fått fram att det verkar som att det finns en licens men det är inte hans licens som står i datorn.
Står ett namn vet inte vems namn (fråga inte), men antar att det är förra ägaren, sen direkt under står det företagsnamn.
Vet inte ens om det företaget existerar för jag hittar det i alla fall inte. Så vet inte om det bara är nåt namn och företagsnamn som bara är ditskrivet för att nåt ska stå. Sen står det en hel radda med siffror. Och det är bara siffror.
I mina egna licenser står bara mitt namn sen finns OEM inne bland siffrorna.
Kan jag trots dom uppgifterna som står ladda hem uppdateringar till den datorn.

#20 Det vanligaste när datorer rangeras ut är att den som dumpar den gamla inte graderar upp systemet som satt i den till nästa dator. Det betyder att den utrangerade i de allra flesta fall fortfarande har en giltig licens.
Skillnad är det om man när man byter dator har kvar samma system som man hade i den gamla, det förekommer också, i synnerhet när det inte är OEM-licens.
Så det beror på om licensen som finns i den här datorn också finns i en annan dator; då är det inte en giltig licens. Däremot, om den rangerades ut utan att systemet flyttades till en annan dator (vilket är det vanligaste), då ska det gå bra att använda licensen som datorn har.
Microsofts valideringssystem ska hålla koll på om någon föfrsöker använda samma licens på mer än en dator, så i regel är det inte värre än att man kan prova att validera. Funkar det så funkar det.
Inkanyezi jag har ingen aning om den förra ägaren installerade XP på sin nya dator tror inte heller att nuvarande ägare vet det. Jag vet inte ens hur länge han haft datorn. Är det nåt (ett par) år så borde det ju vara så att förra ägaren installera XP igen på sin nya för vista har ju inte funnits så länge.

Jo, men de allra flesta datorer säljs med OEM-licens, så det sitter vanligen ett system i när man köper en dator, och därför brukar den gamla ha sitt kvar och den nya ha en annan licens. Du kan gott bara prova att validera systemet som sitter i. Det kan funka.
Inkanyezi det är inte en OEM licens i den datorn för då brukar väl just dom bokstäverna finnas med i sifferkombinationen, åtminstone är det så i mina båda datorer. I den datorn är det enbart siffror.
Jag kan ju prova validera, men då infinner sig andra frågor. Vart gör man det. Kan man göra det på microsoft update. Vad händer om den inte valideras. Kommer det bara upp ett meddelande att den inte kan valideras och man kan fortsätta använda datorn eller blir det så att det kommer upp att man måste installera en giltig licens inom 30 dar för att kunna fortsätta använda datorn.

Det enda som händer är att man får ett felmeddelande om att det inte kunde valideras som äkta Windows, och så får man inte det man vill ha. Datorn går fortfarande lika bra att köra, men den kan bli mer osäker eftersom den kanske inte kommer att få alla patchar.
Sedan finns ju ändå alla andra öppningar kvar. Vill man, så kan man installera ett 'äkta' Windows; kanske inte det smartaste om burken är gammal. Har den haft XP tidigare och funkat bra med det gäller ju då att man får tag på ett XP; Vista kan man glömma när det gäller äldre burkar.
Linux lär gå rätt mycket snabbare om man har en gammal dator, och det har man ju alltid möjlighet att installera, i femtielva olika smaker, varav Ubuntu hör till de mest lättskötta. Om man vill ha en riktigt snabb dator kan man använda Puppy, företrädesvis Exton Puppy, eftersom den är på svenska rätt av; det finns en variant med OpenOffice förinstallerat.
Så det finns ingen orsak att förtvivla. Bara prova. Datorn blir i alla fall inte sämre av det.
Och om man inte är helnöjd med Internet Explorer i den kan man ju alltid installera en annan webläsare, Firefox, Opera eller Chrome till exempel. Ingen av dem kommer att fråga efter validering.
Jag vet inte så mycket om den datorn. Utan bara vad h*n berättat för mig och det lilla jag såg häromdan. (plus samtal). Så jag vet inte om det varit ogiltig licens hela tiden eller om förra ägaren installerat sin licens i sin nya dator, antar då endera via skiva eller samtal med microsoft så att dom fått tillåtelse att sätta in licensen i en annan dator.
Enda jag vet är att det verkar vara en ogiltig licens. Och när h*n fick överta datorn så sas det att h*n inte kunde ta hem updates varken till XP eller IE, men det skulle dom hjälpa h*n uppdatera med jämna mellanrum, men det har dom inte gjort.
Och vad jag förstått så fick pensionären överta hela burken (inkl visst innehåll), men hur gammal den är vet jag inte. Att h*n fick överta den kan jag gissa mig till för den har ett ganska högt ljud.
Jag har redan installerat opera på den burken, men av andra anledningar. Men h*n vill helst ha IE (vet inte varför) så därför jag vill uppdatera det åt h*n, men tillsvidare så kan h*n ju surfa relativt riskfritt tills jag fått en chans att hämta hem dom säkerhetsuppdateringar som behövs. Och med tanke på att det inte verkar blivit några uppdateringar gjorda på ett bra tag så är det ju en fördel om jag även kan ta hem uppdateringar till XP:n.

Uppdateringarna till xp brukar sköta sig automagiskt, också på fulwindows, åtminstone på min; det är nya grejer jag inte får ladda hem, som IE7 som nobbade.
Å andra sidan kan jag säkert fixa det där med licensen, min validerade OK med det gamla moderkortet, men när jag bytte moderkort så vill den inte längre. Allt funkar, så det stör inte, och jag använder den inte på nätet, men jag har gjort uppdateringar, och det funkar; det var IE som inte tyckte att mitt Windows var "äkta". Å andra sidan valideras linuxburken som "äkta" Windows med wine, så det är säkert mycket bra det där valideringsprogrammet.
Det finns fortfarande ett litet antal sajter på nätet som inte funkar om man inte har Iexplore, ticklern i Software995 är en, men man kan lägga explorer i karantän efter att installera det, så får man bara ett felmeddelande att den inte kan hämta sin tickler, men programmen funkar i alla fall till 100%.
Nåväl, den som ber om FMH ska väl få det också; det finns xp att få tag på i andra hand. Man bör i så fall kolla att licensen inte är använd på en annan dator, för det tycker inte valideringen om.
Pratat med microsoft. (tyvärr ingen julanda) så jag får höra med pensionären om han vill/kan betala (om det behövs) och priset du gav andreas var rätt. 1300.
Men andra frågor. Jag antar att när jag går in på microsoft update att det kommer fram just dom uppdateringar som behövs till just den datorn. Men i vilken turordning är det bäst att installera dom.
Ska jag uppdatera XP först för sig och sen IE Eller bara ta dom i turordning som dom står. Nedrifrån och upp för jag antar att äldsta står längst ner på listan.
När det gäller XP räcker det med att ta hem servicepack 2 och 3 och dom uppdateringar som är efter 3. Eller måste alla små uppdateringar också tas hem. För packar innehåller väl alla små föregående plus lite annat.
Medveten om att det kommer ta tid. Vet också (eller antar i alla fall) att ta service pack2 för sig själv sen starta om innan jag sen tar sp3. Finns det några updates till IE som bör tas för sig. Och antar att jag får ta några uppdateringar i taget.

Sista servicepacken brukar inkludera dom andra också, jag tror inte att Microsoft har ändrat där. När det gäller de större så lär du få ett meddelande om att ta hem den tidigare om den måste installeras före.
Det brukar stå i informationen på websidan om servicepacken vad den inkluderar. Exempelvis behövde man inte installera servicepack 1 utan kunde börja direkt med 2. Det finns en readme-fil också med paketet man tankar hem.
Jag tror att det är lämpligt att installera systemets servicepack först och sedan IE, så att systemet är helt klart innan man lägger in den om den skulle råka vara känslig för eventuella serviceuppgraderingar.

Tack för svaren. Jo jag kommer validera datorn först, sen får jag ju utgå därifrån beroende på vad den säger.
Första (totala) uppdateringen kommer jag göra manuellt för jag räknar med att det kommer finnas flera uppdateringar än vad som normalt brukar ramla hem. Så ta dom lite i taget för vill inte riskera att få göra om alltihop ifall datorn hänger sig eller nåt, ifall det blir för mycket för den att ta hem på en gång.
När jag är färdig så kommer jag ju ställa in inställningarna så att det framöver kommer hem automatiskt.