Hjälp! Vad är detta?
Jag har tydligen fått ner nån skit i min dator, men jag vet inte vad.
Så här beter det sig: Klockan börjar gå fel, mer och mer för varje dag. Eftersom jag fotar mycket så flyttar jag över vissa foton i olika mappar. När jag flyttar fotona så helt plötsligt är den mappen jag flyttar till borta och fotona med den, oerhört irriterande. När detta hade upprepat sig 2ggr så började jag scanna igenom datorn manuellt och då har antivirusprogrammet hittat något som den kallar för "övriga risker" och åtgärdat det.
Men ändå upprepar sig samma sak varje dag Det har jag konstaterat efter att scannat datorn flera dagar i rad.
Jag scannade senast igår kväll och som vanligt hittade antivirusprogrammet en övrig risk som åtgärdades. När jag nu idag har haft på datorn mindre än en timma så scannade jag igen och åter igen upptäcktes en övrig risk som årgärdades.
Men vad är detta?? och hur blir jag av med det. Kan tillägga att jag har Norton 360 och det är live update varje dag och den scannar ganska ofta själv, men då upptäcks ingenting, bara när jag scannar manuellt. Varför upptäcker inte Norton problemet själv? Problemet upptäcks ju bara när jag scannnar manuellt.
Ligger den övriga risken kvar i datorn hela tiden och aktiveras av något jag gör? För jag bör väl knappast få ner samma elände varje dag?
Tacksam för svar!
Ge oss en print screen över hur dessa risker ser ut.

Jag hoppas att du har backupp på dina filer så att de inte verkligen försvinner…
Det är möjligt att du har ett mycket elakartat virus i datorn.
Det går att göra backupp på det som finns kvar om man startar på exempelvis en CD-ROM med Exton Puppy. Då kan man kopiera ut alla sina filer och lägga på exempelvis en extern hårddisk, ett USB-minne eller på CD/DVD. Det förutsätter så klart att själva filsystemet fortrfarande är intakt.
När man startar med ett Linux-system kommer inga virus som finns på hårddisken att aktiveras. Däremot finns det virus som skadar själva filsystemet, och då får man inte tillgång till filerna som ligger där. Har man tur kan det dock vara så att filsystemet inte är skadat, och då kan man kopiera ut allt som ligger på hårddisken till ett annat medium.
När du har säkrat filerna som du vill spara är det dags att göra något åt problemet.
Som jag trodde, tracking cookies. Ofarligt. Du kan stänga av en hel del av dem i din webbläsare. Verktyg, internetalternativ, sekretess, avancerat, åsidosätt automatisk cookiehantering och blockera tredjepartscookies.
Vill du veta mer vad tracking cookies är har google en hel del svar.
Tack såå jättemycket! Nu har jag gjort det du beskrev här ovan. Får hoppas att det blir bra nu.
Tack än en gång!
Du kommer fortfarande få tracking cookies eftersom du tillåter cookies från första part, men blockerar man det kommer du inte kunna logga in på iFokus. Det är inte heller tracking cookies fel att din dator fuckar sig. Att klockan går fel kan bero på bios. Går att ändra klockan där.

Om klockan drar sig beror det oftast på att batteriet är slut. Det brukar vara ett CR2032, stort som en enkrona, som sitter i en hållare på moderkortet. Man måste vara mycket försiktig när man plockar ur det gamla, eftersom man inte får slinta med något verktyg när man petar upp haken som håller fast det. Bättre om man har bra naglar att pilla upp haken med en nagel.
När man öppnar en dator och plockar med saker på moderkortet måste man se till att man inte leder in statisk elektricitet i datorn. Man ska inte ha syntetskjorta med lång ärm, bättre en t-shirt av bomull, och man håller i datorchassiet med ena handen, så är det OK. Det spelar inte någon roll om sladden sitter i eller är ur.