Datorn iFokus

Datorn

Etikettprogramvara
Läst 2452 ggr
radera
0

Nero Cover Designer

Har börjat lite med nero cover designer och vill nu göra omslag till mina fotoskivor.

Hur sparar man omslagen i .gif format eller liknande? (om de ska skrivas ut på annan dator som ej har nero) eller hur konverterar jag .ncd formatet till annat format?

Stämmer måtten sen i så fall?

Inkanyezi
0

Om du till exempel använder Pdf995 så får du dem som pdf och kan använda på vilken dator som helst. Det ska gå att göra måttriktiga utskrifter med pdf.

Pdf995 installeras som en skrivare på datorn, och man väljer att göra utskriften till Pdf995.

radera
0

okej, tack för hjälpen. men det finns alltså inget sätt som gör att jag kan spara det som .gif eller liknande för att sen lägga in det på usb och skriva ut det på en annan dator?

Inkanyezi
0

Jo, precis det som jag nämnde, spar som PDF, spar på vad du vill, och skriv ut var som helst.

radera
0

aha, då missuppfattade jag dig från början! men tack ditt tips fungerade utmärkt. men kom även på att jag kunde skriva ut det direkt till Office OneNote och sen spara som .gif och/eller .jpeg så problemet är löst.

guraknugen
0

Varför installerar du inte Nero på alla datorer, så är det bara att flytta ncd-filen och köra på…

Nu var det länge sedan jag hade Nero (det var ju när jag hade Windows, för just Coverdesignern ingår inte i Linuxversionen, vilket gjorde att jag letade och hittade bättre alternativ), men själv använde jag en gång i tiden FinePrint för att göra jpeg, bmp, pdf mm av ncd-filer och andra filer. Även FinePrint beter sig som en skrivare, men man kan då välja att spara i olika filformat, exempelvis jpeg, gif, pdf och några till.

Tyvärr fanns där en bugg som gjorde att på ett av mina omslag så försvann låtlistan under själva bilden jag hade, trots att låtlistan skulle ligga ovanpå bilden. Skrev till FinePrint-gänget och fick till svar att de hade hittat vad de berodde på och att de skulle återkomma med en buggfix. Efter ett tag, utan att ha hört något, hörde jag av mig igen och fick jag svaret att de inte tänkte fixa buggen… Men detta var länge sedan, kanske är nyare versioner inte behäftade med denna intressanta bugg?

Även FinePrint är väl, tror jag, ett Windows-only-program.

radera
0

det är tyvärr inte min dator eller skrivare som jag använder för att skriva ut och min mormor ich morfar tyckte inte att de behövde det programet. sen är det ju så smidigt att bara lägga över på usb och printa ut.

dock så felade utskriften med ett par mm nör jag gjorde som jag beskrev ovan så blir till att använda sig av ovanstående alternativ.

guraknugen
0

Nero Cover Designer kan man kalibrera så att allt hamnar exakt (nåja, nästan i alla fall) där det ska. Detta borde också påverka det som hamnar i en pdf eller liknande vid användandet av de program som nämnts ovan. Men det blir ju en hel del pillande och experimenterande innan man får det att stämma, så det är upp till var och en att avgöra om det är värt det eller inte.

I och för sig är det ju bara att skriva ut, mäta hur fel det blev och sedan ändra parametrarna i kalibreringen i Cover designern så att det blir rätt nästa gång.

Inkanyezi
0

Innan man skriver ut en pdf kan man också i de flesta fall anpassa storleken.

Men generellt gäller att PDF är ett utskriftsformat, och filen har precis den storlek som man bestämmer när man skapar den. Så om man gör sin pdf i storlek A4 så är det bara att skriva ut på A4-papper (eller lura skrivaren att papperet är A4) så blir den måttriktig.

guraknugen
0

Tror inte att det är storleken som blir fel (rätta mig om jag har fel, dock), utan att det hela kanske är förskjutet åt endera hållet en aning. Skriver man då ut på förperforerade papper så blir det ju inte så snyggt, trots att storleken är rätt.

Men givetvis bör man ju ta en extra titt när man skriver ut pdf (om det nu var pdf som gällde i detta fallet), att storleken inte är satt till något annat än 100%.