Datorn iFokus

Datorn

Etikettwindows
Läst 4223 ggr
rumpino
0

Klockan i Vista?

min klocka 'drar sig' hela tiden, finner ej om man kan synka den mot nån internetgrej som det går i xp, finns den funktionen i vista?

pentsium
0

värkar som att ditt BIOS-batteri behövs bytas ut

charlie
0

Hehe.. jag satt faktist och tittade pa detta idag. Det finns men det ar allt annat an enkelt. Och rentutsagt lojligt att man ska behova pilla pa alla dessa registry nycklar for nagot sa enkelt:

Configuring the Windows Time service to use an external time source

To configure an internal time server to synchronize with an external time source, follow these steps:

1. Change the server type to NTP. To do this, follow these steps:

1. Click Start, click Run, type regedit, and then click OK.

2. Locate and then click the following registry subkey:

HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\W32Time\Parameters\Type

3. In the right pane, right-click Type, and then click Modify.

4. In Edit Value, type NTP in the Value data box, and then click OK.

2. Set AnnounceFlags to 5. To do this, follow these steps:

1. Locate and then click the following registry subkey:

HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\W32Time\Config\AnnounceFlags

2. In the right pane, right-click AnnounceFlags, and then click Modify.

3. In Edit DWORD Value, type 5 in the Value data box, and then click OK.

3. Enable NTPServer. To do this, follow these steps:

HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\W32Time\TimeProviders\NtpServer

2. In the right pane, right-click Enabled, and then click Modify.

3. In Edit DWORD Value, type 1 in the Value data box, and then click OK.

4. Specify the time sources. To do this, follow these steps:

HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\W32Time\Parameters

2. In the right pane, right-click NtpServer, and then click Modify.

3. In Edit Value, type Peers in the Value data box, and then click OK.

Note Peers is a placeholder for a space-delimited list of peers from which your computer obtains time stamps. Each DNS name that is listed must be unique. You must append ,0x1 to the end of each DNS name. If you do not append ,0x1 to the end of each DNS name, the changes made in step 5 will not take effect.

5. Select the poll interval. To do this, follow these steps:

HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\W32Time\TimeProviders\NtpClient\SpecialPollInterval

2. In the right pane, right-click SpecialPollInterval, and then click Modify.

3. In Edit DWORD Value, type TimeInSeconds in the Value data box, and then click OK

Note TimeInSeconds is a placeholder for the number of seconds that you want between each poll. A recommended value is 900 Decimal. This value configures the Time Server to poll every 15 minutes.

6. Configure the time correction settings. To do this, follow these steps:

HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\W32Time\Config\MaxPosPhaseCorrection

2. In the right pane, right-click MaxPosPhaseCorrection, and then click Modify.

3. In Edit DWORD Value, click to select Decimal in the Base box.

4. In Edit DWORD Value, type TimeInSeconds in the Value data box, and then click OK

Note TimeInSeconds is a placeholder for a reasonable value, such as 1 hour (3600) or 30 minutes (1800). The value that you select will depend upon the poll interval, network condition, and external time source.

5. Locate and then click the following registry subkey:HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\W32Time\Config\MaxNegPhaseCorrection

6. In the right pane, right-click MaxNegPhaseCorrection, and then click Modify.

7. In Edit DWORD Value, click to select Decimal in the Base box.

8. In Edit DWORD Value, type TimeInSeconds in the Value data box, and then click OK

Note TimeInSeconds is a placeholder for a reasonable value, such as 1 hour (3600) or 30 minutes (1800). The value that you select will depend upon the poll interval, network condition, and external time source.

7. Quit Registry Editor.

8. At the command prompt, type the following command to restart the Windows Time service, and then press ENTER:

net stop w32time && net start w32time

---

rumpino
0

#1 det är en i princip helt ny dator, kan det vara så?

#2 det där lät enkelt, gör så   :)

Kaj
0

Finns inte detta som en inställning under kontrollpanelen där man kan tala om vilken server som klockan skall synkas mot. Det tror jag faktiskt.

guraknugen
0

#2 I Linux är det MYCKET krångligare än så!

Nej, skojar bara. Tungan ute

Kaj
0

För att ändra vilken server som Vista använder sig av då klockan synkas en gång per natt

1. Gå till kontrollpnelen.
  2. Välj Klocka språk och nationella inställningar.
  3. Välj Datum och tid
  4. Välj fliken Internet tid
  5. Välj ändra inställningar
  6. Bocka i synkronisera från en internet server
  7. Välj en av servrarna från listan

Om klockan fortfarande inte går bra pröva med en annan av servrarna från listan osv.

rumpino
0

tack kaj!

guraknugen
0

#6: Menar du att du bara kan bocka för EN server i Windows? Annars är det väl bara att bocka för allihop, eller i alla fall tre fyra stycken. Själv har jag bockat för ett gäng av de 60 som fanns i listan. Alltid är det någon som fungerar… Men inte vet jag, jag har ju inte Windows, som väl alla vet vid det här laget.

rumpino
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

noterar nu att jag ej har de möjligheterna (fliken internet tid saknas)

har vista business 64bitars

Kaj
0

Gick du via kontrollpanelen och valde Ändra datum och tid med valet för UAC dvs du måste ange ett administratörs id för att komma åt funktionen?

Om du gjorde så och ändå inte får upp valet är nog det problemet för då verkar din PC inte synka mot någon tidsserver på internet.

johan
0

Eller ännu enklare:

1. Högerklicka på klockan och välj Justera datum/tid

2. Gå till fliken Internettid

3. Tryck på ändra inställningar och godkänn UAC-prompten

4. Kryssa i kryssrutan Synkronisera…

Mvh // Johan

rumpino
0

alternativet internet tid finns inte på min klocka =(

Kaj
0

microsofts egna verktygs sida www.sysinternals.com har en utility som heter ClockRes v1.0  http://technet.microsoft.com/en-us/sysinternals/bb897568.aspx

pröva om den kan hjälpa dig

guraknugen
0

Ha ha… det verkar vara lite jobbigt att ha Windows… Tungan ute

rumpino
0

tack igen kaj! körde exefilen men inget hände!?

ja - berätta hur bra mac, linux är, det har jag aldrig läst tidigare  Förvånad

guraknugen
0

#15: ”ja - berätta hur bra mac, linux är,” + lite trams

Varför det? Som jag ser det är det inte Linux (vet inte så mycket om Mac) som är bra, utan bara Windows som är dåligt. Sedan kan man alltid fundera på hur man mäter det. Jag mäter det i antal svordomar per sekund som trillar ur min fåntrattsmun:

• De Windowsversioner jag haft (98, 2000Pro, XP Pro, XP MCE): Många svordomer per timme.
  • De Linuxversioner jag haft (Ubuntu 7.04-8.10, Mandriva 2009.0, Xandros för Eee PC, Ubuntu Eee 8.04-8.10, Suse 11.0 och säkert ytterligare någon): svordomar per timme, (bortsett från Xandros för Eee PC samt Pupeee som var någonstans mittemellan) dock ibland fler än noll.

Detta gäller givetvis bara mig, men det är ju lyckligtvis också jag som väljer vad jag installerar…

rumpino
0

tack - kan du nu hjälpa mig med mitt problem som tråden handlar om?

guraknugen
0

#17 Inte utan att upprepa det andra redan skrivit.

AktieTrader
0

Alternativet internettid försvinner om man är inloggad på den domän. Då synkas klockan mot servern man är inloggad på.

Det kan vara därför du inte har det rumpino.

rumpino
0

tack AT, det var nått "centralt" problem tydligen.

johan
0

#19: Jag är medlem i domän men ser den ändå. Fast det är lite skumt, fliken dyker upp först efter någon sekund.

Mvh // Johan

AktieTrader
0

Jag fick inte fram den på jobbet. Domäniloggad och 64Bit Vista

AktieTrader
0

Nu har jag kollat. På jobbet har varken Vista eller XP "internettid" när de är domäninloggade. Det beror på hur domänservern och inloggningen är konfiguerad. Vi synkar användarens datortid mot servertiden vid inloggning.

Jag har använt ett program som synkar klockan mot tidsservrar. NetTime Vet inte om det funkar till Vista.

nudisten
0

Guraknugen kan du ej berätta allt en gång till fattar ej ditt budskap i det vart är din råda tråd?

Zpookey
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

För att få klockan att synka med vilken tidsserver som helst oavsett om man är i en domän eller inte…

1. Klicka på start->kör
2. Skriv gpedit.msc och tryck enter
3. Gå till "Princip för lokal dator"
->"Datorkonfiguration"
->"Administrativa mallar"
->"System"
->"Windows tidstjänst"
->"Tidsproviders"
Dubbelklicka på "Aktivera windows NTP-klient" och klicka i "Aktivera"
Dubbelklicka på "Konfigurera windows NTP-klient" och klicka i "Aktivera"
Radera allt som står i NTP-Server och fyll i ntp1.uu.se istället
Ändra TYP till NTP och ändra inget **annat.
**Tryck på ok och stäng sedan gpedit.msc…..klart

guraknugen
0

#24 Hade jag vetat vad ”råda tråd” betyder hade jag säkert utvecklat vad jag nu kan ha skrivit här. Det var ju två veckor sedan nu. Det kanske skulle vara nyttigt för dig att fokusera på något annat än just mina inlägg, då de är ganska gamla. I alla fall i denna tråden.

Så vila upp dig nu innan det nya året börjar, för det kommer troligen att bli ännu värre än detta, om du inte tar dig tid ibland till några djupa andetag, om inte annat för att få avundsjukan att släppa en aning.