OT: TV-frågor ; Galvanisk avskiljare
Finns än så länge ingen direkt "tekniksajt" här så ursäkta frågan…
Hur viktigt är det med en galvanisk avskiljare för överspänning till en platt-tv egentligen? Tänker väl främst på Hama's.
Har det någon skillnad om strömmen till tv'n går via en skarvsladd eller direkt från vägguttag?
Och jo, en fråga till i samma kategori ;
För att slippa nöta på tv'ns av/på-knappen (vill inte ha tv'n i standby) så vill jag stänga av den via skarvsladdens av/på istället, men har hört att det inte är bra för tv'n! Stämmer det verkligen? Kan väl inte göra någon skillnad på vilket sätt strömmen bryts, eller?

Litet luddigt ställd fråga; står det någonstans i bruksanvisningen något om att skilja apparaten galvaniskt från någonting. I så fall, från vad då? Från elnätet, från kabeluttaget eller från skyddsjord?
Gissar att skyddsjord kan vara kvar och att det kanske handlar om elnätet.
När apparaten drivs via en transformator är den galvaniskt skild från elnätet.
Om det krävs att apparaten ska vara galvaniskt skild från elnätet, så bör utrustningen man behöver finnas med. Som sagt, om det är en transformator (exempelvis elektronisk strömförsörjning) så skiljer den apparaten galvaniskt från elnätet. Att skilja galvaniskt specifikt för överspänning är möjligt med en s.k. mättnadstransformator, en tung och dyr historia som jag inte tror att du behöver. Den drar dessutom en massa ström i onödan om den är inkopplad.
De flesta elektroniska strömförsörjningsdonen är spänningsreglerade och släpper inte igenom någon överspänning. Om du använder ett grenuttag med tvåpolig brytare så blir apparaten galvaniskt skild när brytaren är avslagen. Men det kan vara olämpligt att bryta strömmen medan apparaten är på, det kan leda till skador på elektroniken i vissa fall, genom transienten som skapas i frånslaget. Alltså ska man först stänga av apparaten, sedan knäppa av skarvuttaget om man vill koppla bort den från elnätet.
Hoppas att jag inte virrar till det för mycket och att du kanske är lite hjälpt av mitt klotter…
Galvanisk avskiljare kan även användas om det är så att det uppstår brummljud/störningar i hemmabioanläggningen (eller annan ljudanläggning).
Det händer för att det är fler än en jord-kabel inkopplad, t.ex från Dator samt antenn-kabel. Det är ofta för att kablarna är korsade så man kan försöka vända kontakterna i uttagen rätt eller köpa en galvanisk avskiljare (sök på "galvanisk").

Och som du ser är det avskiljare för antennsladden; det har ingenting med överspänning att göra, utan skiljer bort antenningången från uttaget i väggen. Det är en liten transformator, där vardera lindningen är kopplad till vardera änden. Det är alltså ingen direkt elektrisk förbindning mellan ändarna på kabeln, men växelström med hög frekvens kan passera. Den kan behövas om man har flera saker som är kopplade till antennuttaget, och dessa saker sedan är kopplade till varandra, så att man får s.k. jordslingor. Exempelvis om man har kopplat både tv och video var för sig till antennuttaget, och de också är kopplade med varann. Bara den ena apparaten behöver i så fall avskiljare.
Tack för svar!
Stämmer, min fråga var lite luddig. Anledningen till huvudfrågan är att jag läst på flera tekniksidor att det är ytterst väsentligt med en sådan avskiljare för att undvika strömdippar, vilket i sin tur skulle slå ut kretsar i tv'n. Att platta tv var extremt känsliga för just strömdippar i elnätet.
Om avskiljaren har med antennuttaget att göra eller nätströmmen indirekt, har jag ingen aning om. Kanske är det vanligare med strömdippar om man bor i en stuga ute i skogen (?) mot inne i stan.
Så, kanske behöver man inte köpa en sån i alla fall då, menar jag?

Om det är strömdippar man är rädd för så är det en UPS man behöver, men jag tror att en teve bör överleva strömdippar. Kolla bruksanvisningen. En mättad transformator skyddar för spänningstoppar, men inte för dippar.