Datorn iFokus

Datorn

Etikettövrigt
Läst 1119 ggr
Herberta
0

Tillägg datahjälp !

Ursäkta, lite mera ! Ska jag blir utloggad efter
10 minuter ? Blir alltmer ofta nobbad mitt lösenord
trots att det är rätt. Det går som sagt bra om jag
startar om.

Krycke
0

kör dessa online virus scanners först.

ESET NOD 32

Trend Micro HouseCall

Ladda ner och kör dessa anti-spyware program.

SUPERAntiSpyware

Malwarebytes

När du kört dessa vet vi iaf att det inte orsakas av virus(iaf med så stor säkerhet man kan säga sådant).

Efter det bör du kontrollera att du har senaste versionerna av typ webbrowser, windows update, etc.

Om du inte reda använder någon annan browser än internet explorer så ladda ner och prova Firefox istället. (Det går att ha flera browsers installerade, du väljer själv vilken du vill använda helt enkelt).

Herberta
0

Hej Krycke ! Ett stort TACK för Din hjälp ! 2 dagar efter att jag
köpt datorn så fick jag en varningssignal och att jag skulle
reparera. Gjorde så och sedan så skulle det visst vara ok.
Fick sedan ett meddelande om att jag fått,,, ja, jag minns
tyvärr inte namnet, men för mig lät det som en form av virus.

Måste fråga,jag tycker att det är oerhört roligt med olika forum
och att komma i kontakt med trevliga personer via nätet.
Undrar nu om det är stor risk för virus ? Jag har vid köpet av
datorn köpt exta virusprogram och enligt försäljaren gjort
allt som går. Men jag undrar varför jag fick in något som
datorn skulle reparera redan efter 2 dagar.

Undrar som sagt hur stor risken är för virus när man skriver
i dessa Forum.

Ännu ett tack för hjälpen, Du verkar oerhört duktig !

/Anette

Herberta
0

Nu har jag läst igenom svaren ordentligt men, ursäkta, jag förstår
ingenting. Det är så oerhört pinsamt men så är det. Ni är ju unga
friska grabbar i er bästa ålder. Men nu, fattar det knappast själv,
det var som i går som man var ute och festade fredag och lördag
året om.Minns att jag stod vid busshållplatsen och undrade, jag
fattar inte varför alla människor som bor i alla dessa hus inte är
här ute och festar……Och nu sitter jag här, 54 år gammal och fattar
ingenting. Så ta till vara ungdomen och NJUT ! Ska inte gå in på
detaljer om detta med att bli äldre men det är ett h* om man
inombords är ungdom men skalet utanför är ålderdom.
Ursäkta,jag vet, detta tillhör INTE denna sida och jag hoppas att
det inte blir en massa arga  kommentarer.SKulle egentligen
skriva OT innan men det går visst inte.
Men NJUT av ungdomen. Livet går oerhört fort, jag lovar !
Fattar ingenting. Det blir ett avgrundsvrål varje gång jag går
framför spegeln, lovar !
Nu tar iFokus bort mitt inlägg och jag har full förståelse.
Men tack snälla för Din hjälp, jag har skrivit ned allt som står
i svaret. Ska ringa till min systers pojkar som är tonåringar
och så får de hjälpa mig. F" ålder,jag vill vara ung !

Ursäkta och ännu ett TACK ! Jag ska kämpa på med svaret !

Inkanyezi
0

Nåja, överdriv inte, åldern spelar verkligen mycket liten roll, och alla är inte purunga här inne…

Det är faktiskt väldigt svårt att förstå vad det är som händer eller inte händer i din dator, eftersom din beskrivning inte är riktigt heltäckande. Jag kan till exempel inte gissa mig till varifrån du loggas ut och vilket lösenord som inte godtas osv.

Vad är det för program du kör? Vad är det du försöker göra (och som du tydligen har gjort förut och det har fungerat)?

Om du tittar till vänster på ditt tangentbord så finns där en knapp som det står "Caps Löck" på, och i ett av dina inlägg ser det ut som om den är på; det typiska är att du på ett ställe börjar en mening med liten bokstav och sedan fortsätter med stora. Når Caps Lock är på brukar en liten lampa på tangentbordet lysa, den sitter vanligen ovanför siffertangentbordet; om det är ett separat tangentbord vill säga, på bärbara är det annorlunda.

Eller är det en bärbar dator du har? Det finns speciella förtretligheter med bärbara datorer, och de kan behöva egna lösningar.

När du är utloggad som du säger, hur ser din skärm ut då? Har du kommit till inloggningsskärmen för Windows?

Som synes massor med småsaker, men det är svårt att försöka gissa sig till vad som är fel om man inte kan tänka sig in i vad du försöker göra och vad som i stället händer. Så om du kan beskriva problemet tydligare, så finns det större chans att du kan få hjälp.

Om jag alls skulle gissa någonting så är det att ditt tangentbord inte funkar som det ska. Om det är en skrivbordsdator så är det kanske enklast fixat genom att byta till ett nytt. (Du kanske har råkat hälla kaffe i det?)

Om det är en bärbar dator och tangentbordet strular är det ganska enkelt att koppla in ett externt tangentbord i stället på en USB-port. Det är betydligt krångligare att fixa det inbyggda tangentbordet på en bärbar.

Och jo, jag försöker ta tillvara min ungdom och njuta varje dag, för nu kanske den inte längre är så varaktig; kan kanske hoppas på omkring tjugo år till, men jag ska verkligen försöka göra det bästa av dem.

Herberta
0

Hej ! När jag skrev mitt förrförra svar så försvann allt när jag läste
igenom (jag hade inga händer på tangentbordet). Nästa svar
försvann efter 2 rader och det var samma sak. Skitkul !

Jag har en bärbar och programmet är vista.

Nu så har datorn rullat upp och ned 3 gånger.
Och inget kaffe, är oerhört noga med att  rensa runtom innan jag startar.

När jag varit inloggad ungefär 10 min kommer meddelande om att
jag är utloggad. Lika kul det. Bara att gå ur programmet, logga in
på nytt och skriva om alltihopa. Ska det vara så ?

Och att överdriva….vi äldre går nog mer på djupet och ungdomar
kör nog mer "raka race" än vad vi gör.

Tack för Ditt svar och Dina sista rader var bra !  /Anette

Herberta
0

PS; Nämnde kanske inte att datorn 2 dagar efter inköp
visade att det var problem och att den skulle repareras
vilket den gjorde i c:a 10 minuter. Sedan så stod det något
om trojaner (heter det så ?). Ska det göra det så pass tidigt
om jag inte ens skickat ett mail utan då bara läste från en
kvällstidning ? Tycker att det var konstigt.

Lill-Kisse
0

Nej, du ska inte bli utloggad efter några minuter. Men visst kan iFokus vara svajigt ibland - för det är väl härifrån du blir utloggad. Jag har upplevt totalstopp (dock inte avloggning) och fått gå in på nytt, men lite besvär får man tåla.

Kan du ge lite bakgrundsfakta som typ av dator, operativsystem, programpaket (MS Office eller vad?), uppkoppling, internet, brandvägg, antivirusprogram etc? Sedan får du bättre hjälp.

Se inte din ålder som något handikapp. Vi "tanter" kan mycket som ungdomarna verkar helt oförstående inför; erfarenheter de aldrig har haft och kanske aldrig får. Jag tror vi kompletterar varandra bra med olika kunskaper, arbetsmetoder, synsätt etc. Vi har ju olika yrken också som bidrar till att vi använder datorerna för mycket olika ändamål.

Inkanyezi
0

Fortfarande kan jag inte säkert gissa mig till varifrån du är utloggad, eller vilket program du startar om. Vista innehåller visserligen en massa program, men man brukar inte kalla Vista ett program, det är operativsystemet i datorn, det som lånar ut den till andra program som kan köras där.

När du skriver här på iFokus använder du en webbläsare. Den som följer med Vista heter Internet Explorer, och man kan välja mellan ett otal andra om man hellre vill ha en annan webbläsare. Det var vad Krycke menade när han tipsade om Firefox. Jag använder Firefox, och här funkar allt bra.

Om du blir utloggad från iFokus, så behöver du ju inte starta om något program; det är bara att logga in igen, men så brukar inte iFokus bete sig. Inte heller brukar det man skriver försvinna, inte heller i Internet Explorer.

Men det är en sak i bärbara datorer som ofta ställer till förtret, och det är den eländiga pekplattan. Inte nog med att den är ett inte överdrivet bra pekdon, den kan få markören eller insättningspunkten att hoppa vart som helst bara för att man till exempel snuddar den med tummen medan man skriver. En bekant till mig blev så trött på eländet att han tejpade ett gammalt telefonkort över plattan; inte i alla fyra kanterna, utan bara i en kant, som ett gångjärn, så att han kan fälla undan kortet och använda plattan. Sedan uppförde sig åtminstone den datorn som man förväntar sig att en dator ska. Andra lösningar på problemet kan vara att stänga av plattan; det finns ofta åtminstone två sätt att stänga av den, antingen i datorns setup eller i drivrutinen/styrprogrammet till pekplattan. Jag har en bärbar med både pekplatta och "vårta" (en liten gummigrej mellan G och H på tangentbordet). Där har jag stängt av plattan men använder vårtan.

Om du råkar snudda plattan medan du skriver kan du till exempel plötsligt bli utloggad, om det flyttar markören upp till övre högra hörnet när du skriver i iFokus.

Om man verkligen ska kunna veta vad dina problem med datorn beror på så behövs i alla fall en bättre beskrivning av dels precis vad som händer och också vilket eller vilka program som drabbas.

guraknugen
0

Detta är lite (men inte helt, tror jag) utanför ämnet, så läs inte detta av andra skäl än en önskan att intaga lite kuriosa:

#4: Det där med CAPS LOCK är ju onekligen en klassiker. Själv kan jag inte råka ut för det numera, då min CAPS LOCK-tangent numera fungerar som Compose istället. Använde ändå aldrig CAPS LOCK till något vettigt, så jag kunde inte tänka mig en lämpligare tangent för Compose. Och det var busenkelt att ändra också. Kan dock ej säga hur, eftersom jag inte har en aning om var man hittar motsvarande inställning i Windows, som jag förmodar att alla andra här har.