Datorn iFokus

Datorn

Etikettwindows
Läst 1013 ggr
Alsterolle
2009-01-03 12:20
0

Installera om

Jag står i begrepp att byta moderkort och göra en ny fräsch installation av Windows.
Jag undrar om någon har tips på hur man lämpligen gör för att skapa backup på vissa data. Ex. Outlook, ftp-inlogg etc.

Jag har för mig att någon nämnde ett Microsoft-program som skapade en sådan backup …

Operativet är XP.

Krycke
2009-01-03 17:03
0

Flytta det du vill spara till antingen en USB-sticka, bränn på DVD, lagra på annan HDD.

Nåt program vet jag inte då jag inte litar på att den skulle få med allt som jag vill spara. Huvudsaken är ju att du flyttar de filer du vill behålla från windows hårddisken då det är den som försvinner, allt annat blir kvar.

[PeterWem]
2009-01-03 17:08
0

I Windows 7 fungerar det att från ena versionen till nästa enbart sätta in installationsskivan och uppgradera. Installationen tar längre tid men det är det värt då alla mina program fortfarande är installerade. Hur det är med XP vet jag ej.

guraknugen
2009-01-05 20:25
0

Själv gjorde jag ett eget skript för backup (som jag för övrigt tänkte vidareutveckla idag, men jag fastnade visst på ett sketet forum istället…). Då får man det ju exakt som man vill ha det, efter visst trasslande, men hur man gör sådant i Windows har jag ingen aning om, men det går säkert. Sedan skapar man bara en startare (ikon som startar skriptet) och lägger den på lämpligt ställe (på skrivbordet, kanske?) och ger den en ikon som man kanske knåpat ihop i sitt ritprogram, jag brukar göra png-filer, men svg är väl egentligen att föredra. Har man Windows tror jag man måste hålla sig till .ico-filer, men är inte säker.

Förr, när jag använde Windws, använde jag ett backup-program som heter Cobian Backup. Hjälpte förresten till att översätta programmet till svenska också, även om jag inte tror att så värst mycket av det jag översatte finns kvar i dagens version; det var ju länge sedan, detta. Jag tror att herr Cobian själv är ryss eller liknande, men det kanske spelar mindre roll. Tror programmet till och med finns på Esperanto…! Men det spelar ju kanske ännu mindre roll…

guraknugen
2009-01-05 20:27
0

Oops, dubbelkollade och såg att Luis Cobian tydligen är född på Cuba, men han har studerat i Ryssland, så jag var inte helt fel ute i alla fall.

Lill-Kisse
2009-01-05 20:36
0

Vill man ta hjälp av Windows, så gå in under Systemverktyg och använd Säkerhetskopiering.

Annars är det enkelt att köra över allt man vill spara på en extern hårddisc. På något konstigt sätt, litar jag mest på den metoden.

guraknugen
2009-01-06 01:12
0

#5 Jo, den metoden funkar ju alltid, men är ju inte särskilt flexibel eller snabb.

Skyfflar man över 50 GB till en USB-disk så tar det VÄLDIGT lång tid i regel. Gör man backup då och då, så drar man sig till sist för att göra det över huvud taget då det tar så lång tid.

Med ett riktigt backup-program, grafiskt eller inte, har man ofta fler möjligheter till smidigare kopiering. Man kan ofta ställa in lite allt möjligt, exempelvis vilka filer och mappar man INTE vill kopiera, man kanske vill utesluta vissa filtyper och framför allt (tycker jag), så kanske man inte vill ödsla tid med att kopiera filer som redan ligger på backup-disken, för det är ju ett totalt onödigt arbete som bara sliter på disken helt i onödan.

När jag gör en backup av mina filer första gången tar det åtskilliga timmar. Gör jag en ny backup dagen efter tar det någon minut. Detta för att programmet bara kopierar över de filer som ändrats sedan förra gången.

Så när känns det som roligast att göra backup? När det tar en minut eller när det tar 3 timmar?

Håller som bäst på att utveckla mitt eget backup-skript för tillfället. Nu behöver jag inte ens koppla inUSB-disken innan jag drar igång backup-skriptet. Det kommer då upp en ruta som säger att jag ska koppla in min lagringsenhet och att jag har en minut på mig (man vill ju inte att skiten står och går i bakgrunden i evigheter om man skulle glömma bort det). Då kopplar jag in disken och så fort den hittar den så påbörjas kopieringen. När den är klar får jag veta det också.

Nästa steg blir kanske att slopa alla informationsrutor, för de kan vara lite irriterande när man håller på i ett annat fönster. Funderar på om man ska låta den spela en ljudfil istället som säger det som annars hade stått i informationsrutorna… Ganska enkelt att göra om inte annat.

guraknugen
2009-01-06 01:16
0

#5 Tror jag läste ditt inlägg fel. Trodde du menade att det enklaste är att bara dra över filerna från den ena disken til den andra med dra och släpp, men nu när jag läste det igen fick jag för mig att du bara menade att det var bättre att kopiera över filerna till en extern hårddisk än till exempelvis DVD, vilekt jag glatt håller med om.

Nåja, då lyckades jag än en gång förvirra situationen lite…

Lill-Kisse
2009-01-06 02:54
0

#7  Jag tänkte ungefär som så, att om frågeställaren Alsterolle inte har haft för vana att ta backup, utan just precis nu kommer på att det behövs, så är väl det bästa att tanka över allt av värde på en extern hårddisk.

Men tar man backup med korta intervall, behöver man ju bara kopiera ändringar och tillägg sedan föregående backup. Håller helt med dig om effektiviteten i det.

Inkanyezi
2009-01-06 11:31
0

För den som vill göra ett eget backupskript till Windows finns ett mycket bra kommandoskal, Take Command från JP Software. Take Command liknar bash på många sätt och kan betydligt mer än cmd som finns i Windows. Programmet är inte gratis, men det är enligt min mening värt varenda öre om man behöver det.

Naturligtvis kan man göra ett skript för cmd också och lägga i en bat-fil, men Take Command är mycket mer flexibelt, och har framför allt betydligt fler interna kommandon och växlar till dem för olika filoperationer. Innan Windows 95 kom använde jag Take Command för backupp i företaget där jag jobbade, och det fungerade mycket smidigt, till och med när backuppen behövde mer än en MO-skiva. Allt det där är historia nu, men det funkade hur som helst mycket bättre än Windows backuprutin.

Take Command kan laddas ner på prov, och det finns också en lättviktsversion med färre funktioner som man kan använda fritt.

guraknugen
2009-01-06 13:46
0

#8 Jag tycker inte att det är direkt fel att informera om saker som ligger lite utöver själva frågan. Frågeställaren kommer förmodligen ändå att bara ta till sig bitar av det man svarat, det som passar henne eller honom bäst, eller som vederbörande TROR passar bäst.

Man bör alltid ta backup regelbundet, en gång per dag är inte fel, tycker jag. Gör man det är det också extra viktigt att det går fort och lätt, annars orkar man inte fortsätta med det i längden.

Man ser ibland folk på forum som ställer frågor av typen ”jag råkade rensa hela min hårddisk” eller ”hårddisken kraschade” följt av ”hur får jag tillbaka mina filer?”. Mitt enkla svar blir då alltid att, efter att ha årgärdat eventuella hårdvaruproblem, exempelvis bytt hårddisk om den har gått sönder, helt enkelt tanka tillbaka den senaste säkerhetskopian man tagit. Har man inte någon sådan är det oftast inte så mycket annat att göra än att skylla sig själv och acceptera att alla fantastiska filer man skapat genom åren nu är borta för alltid. Eller betala tusentals kronor till något företag som specialicerat sig på att rädda trasiga hårddiskar, men då gäller det ju att man inte har känsligt material i datorn, för man vet ju aldrig om folk tittar på saker som inte angår dem…

Så gör alltid säkerhetskopior. Ju oftare och fler, desto bättre, men det beror också på hur viktigt man tycker att innehållet på dem är.