Se DVD på datorn........
För ett par dagar sedan när jag skulle titta på en DVD på datorn, så fick jag upp en varning……. Att det var ökad strömstyrka på en port !!! Jag har ett mobilt modem, det finns inget ADSL här. Jag plockade ur DVD´n, men vad var detta? Jag är väldigt dålig på såna här fel-saker, är självlärd på datorn, så det är lite jobbigt när problemen dyker upp och man inte riktigt fattar. Förut när jag hade ett uppringt modem, då kunde jag se på filmer?? Har det något med det mobila att göra? Att det inte orkar på något sätt? Har någon av er en förklaring? 
Jag tror inte någon svarat för det är ett udda problem du beskriver. DVD-romen och din bredbands uppkoppling är skilda delar (såvitt jag vet bör de inte reagera på detta sätt men jag använder inte mobilt bredband så jag kanske inte har hundra koll). så några följd frågor.
Blir det alltid så? Även med andra DVD-skivor? Har du testat med och utan mobila bredbandet inkopplat? Blir det samma om du använder ett annat program för att spela upp?
ps. Du är i gott sällskap tror jag för nästan alla här är väl självlärda =). Om man inte räknar kursen i skolan som gick ut på
"detta är en dator, för att starta datorn trycker du på strömknappen -se bild." =)
Ja, nu har jag provat en annan skiva, även att koppla från internet…… Varningen blir den samma. En USB-port har överskridit gränsen för sin strömstyrka…… Fattar inget. Men jag har kunnat se DVD på denna datorn förr, mysko. Annars funkar det som det ska med allt annat…. Tack snälla du för att du ville svara, även om vi inte löste problemet. 
När det gäller CD/DVD har jag själv fått mystiska felmeddelanden en gång i tiden. Använde visserligen Windows 98 på den tiden och det var Nero som gav mig felmeddelanden (kanske för att det var det enda program jag använde för att bränna skivor). Dock var detta vid bränning som sagt, men poängen (som kanske är relevant eller kanske inte) kommer strax.
Mitt felmeddelande löd nämligen i stil med att det var något med någon kalibrering som inte funkade (ledsen att jag inte kommer ihåg meddelandet exakt, det var ju några år sedan). Jag flyttade spelaren till en extern inspelningsgrunka (Roland VS-2480, men det spelar ingen roll) och där brände den utan problem, så jag skaffade en ny till min PC och sedan fungerade det.
Dock skrev jag till Nero-folket och frågade vad meddelandet betydde, och då menade de att det kunde ha med själva skivan att göra, vilket verkade mysko, för felmeddelandet antydde inget sådant över huvud taget.
Min poäng är i alla fall att det inte är säkert att felmeddelandet är korrekt… eller i alla fall att man inte blint ska lita på vad som sägs i felmeddelandet.
Hade det varit min dator hade jag provat med ett flertal olika skivor och sedan en annan spelare. Kanske man kan låna en av någon kompis i några timmar om man inte har en som ligger och skräpar någonstans.
Lånar du av en kompis, så sätt in din i hans dator. Får han plötsligt felmeddelanden, är ju DVD-spelaren boven i dramat. Dock får du vara beredd att ta på dig skulden om något skulle gå sönder i hans dator, så det kan vara en tveksam test… Är felet så allvarligt att det drar med sig andra komponenter, så lär det inte hjälpa att byta spelare heller, eftersom du då har två fel. Hoppas jag inte rörde till det för mycket nu.
Innan man provar det sista kanske man kan prova med annan mjukvara och se om man får samma fel. Det beror kanske litepå om felmedelandet kommer från operativsystmet eller programvaran i sig.
Kommer det från operativsystemet KAN man prova med ett annat operativsystem, i felsökningssyfte. Är lite osäker på om det skulle ge något i och för sig.
När det gäller felsökning gäller det att vara kreativ och veta vad man gör samt komma ihåg vad man gjort och vad det ledde till. Att kunna dra slutsatser, helst inte alltför förhastade, är också en bra egenskap… Man kan ju skriva upp vad man gör och vad som hände och försöka hålla det strukturerat, så ökar möjligheten att hitta felet.
Ju märkligare felet är desto mer gäller att inte utesluta orsaker som det ”inte kan vara”. Har man testat allt som det borde kunna vara och man fortfarande inte hittat felet, får man börja dra lite i andra trådar.
Om man vill testa och se vad som händer om man använder ett annat operativsystem, så finns det så kallade Live-skivor att ladda ner och bränna, och jag antar att någon annan får bränna en skiva åt dig i så fall, som innehåller ett mer eller mindre komplett operativsystem som man kan köra direkt från skivan, vilket går långsamt i och med att man kör från en skiva som sagt, men det påverkar inte innehållet på din dators hårddiskar över huvud taget, så det är ett ganska säkert tillvägagångssätt.
Operativsystemet på live-skivan bör då givetvis stödja DVD-uppspelning, vilket utesluter exempelvis Ubuntu, då man måste installera sådant i efterhand av juridiska skäl, men det finns ett antal alternativ. Linux Mint tror jag innehåller kommersiella kodekar från start, och jag tror att de har en Live-CD tillgänglig för nerladdning. Kan vara värt ett försök om inget av det ovanstående fungerar. Mandriva Linux One är ett annat alternativ som jag tror skulle fungera, men se till att du inte väljer Mandriva Linux Free, för den saknar garanterat det du behöver för DVD-uppspelning.
Skulle JAG gissa redan nu på orsaken, skulle jag otvivelaktigt säga att det är ett hårdvarufel. Antingen spelaren eller något annat i datorn. Har du otur så är det flera fel. Kanske det har blivit kortslutning i spelaren som dragit med sig något annat i datorn, det är inte omöjligt om än kanske inte så värst sannolikt. Beror ju i och för sig på var kortslutningen är någonstans. Spänningsmatningen kan man säkert kortsluta utan problem, den är säkert strömbegränsad och därmed kortslutningssäker.
Men utan att ha tillgång till maskinen blir det nog mest bara vilda gissningar, så det är nog bara att börja felsöka. Var systematisk och noggrann och känner du någon som kan mer om det hela får du väl bjuda honom på fika i utbyte mot hjälp i felsökningen. Själv har jag ofta upplevt att om man är två som felsöker så kan det gå tio gånger så fort att hitta felet. Den ena får ett uppslag och den andra kommer att tänka på något helt annat och hoppsan, där var felet… Det har hänt mig mer än en gång att jag suttit i timmar och felsökt och sedan tagit hjälp av någon annan som resulterat i att jag själv hittat felet efter bara någon minut, tack vare att den andre sagt något…
Tack för jättebra svar, även om jag kanske inte begriper riktigt…. Men, i alla fall… Nu kollade jag igen, och vet ni ?? Detta meddelande kommer direkt när jag öppnar luckan där skivan ska sitta !!!! Så det är väl säkert något fel på min dator, någonstans. Typiskt !!! Ja, jag måste nog leta rätt på någon duktig människa, eller lämna in den. ( Dyrt bara ) Men men…..
Kanske billgare att köpa en ny DVD-spelare…
Men som sagt, du kan inte låna en DVD-spelare av någon? Funkar någon annans spelare så är det ju din DVD-spelare det är fel på och då är det kanske enklast att köpa en ny… Och om inte andra spelare heller funkar så vet du att det inte hjälper att köpa en ny.
Mja men det är den som sitter i själva burken… Där man stoppar in skivorna. Ingen lös DVD-spelare, och så fort jag trycker på knappen för att öppna luckan och lägga i skivan, så kommer meddelandet. 
Fick för mig att du hade en stationär dator. På en bärbar är det väl lite värre att plocka ut spelaren…
Antar att du inte har garanti kvar på den, annars är det ju bara att lämna in den.
Vad som behöver klargöras är nog om du har en bärbar/laptop eller en stationär dator =)?.
I en stationär är det relativt lätt att själv byta DVD-spelare då de går att plocka ur chassit (skalet) även om de sitter "i" datorn.
I en bärbar vet jag inte hur det fungerar.

På vissa bärbara så är det jättelätt att plocka ut den optiska enheten genom att lossa en skruv eller en "flärp" (som när man lossar batteriet) På andra bärbara så sitter läsaten fast med en skruv längs in under tangentbordet och då blir det lite mer komplicerat.
Aha !! Det går att plocka ur spelaren ur datorn ?? (Trodde den satt fast ) För visst är det en stationär dator jag har. Jaha, då gäller det att hitta någon som kan det där. 
Det brukar inte vara så svårt. Det är väl olika på olika burkar, men oftast kan man ta av ena sidan på datorn. Då ser man oftast hur man ska göra. Brukar sitta lite skruvar och sådant och så måste man förstås dra ur kablarna också…
Men är man osäker så är det ju alltid bättre att ta hjälp av någon som kan, så kan man passa på att lära sig så att man kan själv nästa gång. Om man vill, alltså.
För en ny vanlig enkel DVD-Rom behöver du inte ge mer än ca 200-300kr. (Bulk variant- dvs utan massa onödiga saker du inte använder).
Jaha, inte mer, det låter ju bra. Ska se ifall jag hittar nån som kan hjälpa mig med detta. Kanon-bra svar har jag fått av er, det är jag jätte-tacksam för.