Dela av bildskärm
Jag har en widescreenskärm vilket gör att det är fullständigt onödigt att ha browserfönster som sträcker sig över hela breddan på skärmen. Däremot skulle jag vilja att det sträckte sig över hela höjden… som ett helskärmsläge fast bara åt ett håll.
Går det att på något sättt dedikera t.ex. 2/3 av skärmbredden till just browsern och i den avgränsningen köra helskärmsläge? Konstig fråga kanske… :)
Vad menar du med helskärmsläge? Menar du att fönstret är maximerat eller att alla knapprader är borta (dvs. som att trycka F11)?
Det finns ju ganska många program som kan ändra storleken på fönstret till fördefinierade storlekar. Detta använda av webbutvecklare ofta. Det brukar finnas med i Web Developer Toolbars som finns både till IE och Firefox. Dessutom brukar det finnas speciellt addins just för att ändra fönsterstorleken.
En superenkel variant kan även vara att göra ett bokmärke av denna kod:
javascript:void%20window.resizeTo(1024,1280);window.moveTo(1,1)
Den ändra fönsterstorleken till 1024px bredd, 1280px höjd och flyttar fönster till x = 1 och y = 1.
Mvh // Johan

Du kan ju även ställa skärmen på höjden. Då får du en mindre yta horisontellt och en större yta vertikalt.
Snurra skärmen och gå sedan in i inställningar för bildskärm och välj inställningar och ställ om den till att vara i horisontellt läge.
Med helskärmsläge menar jag så att knappraderna försvinner, så jag får mer utrymme på höjden. Alltså inte bara ha fönstret i en viss storlek… skulle på nåt sätt vilja göra min skärm till två skärmar, en jag kan surfa på o en jag kan ha allt annat på.
#2 Det hade varit bra, men min skärm e inte roterbar, tyvärr. Bra lösning annars.
#3: Det blir ju lite motsägelsefullt. Fullskärm är ju liksom just fullskärm där chrome, aktivitetsfält och rubbet försvinner.
Mvh // Johan
Precis! Jag vill ha en browser utan en massa menyer o adressfält. Men jag vill inte att den ska sträcka ut sig på bredden, vill kunna köra andra program o se dem bredvid browserfönstret. Hade iofs kanske inte räknat med att det skulle gå o lösa, men man vet aldrig. :)

om du kör FF så kan du högerklicka var som helsti den övre listen och avmarkera "navigationsfältet". borde funka på IE med
har provat det med men menyn och titlelisten går inte o få bort vad jag vet, den enda jag sett som klarar det än så länge är Opera.
Hur byter du sajt om du inte har adressfältet?
Du vet att du kan lägga alla knapprader på en rad va?
Mvh // Johan
I Opera trycker man F2 och får då upp ett separat litet inmatningsfönster där man skriver in adressen, funkar klockrent.
Knappraderna, vilka menar du då?
#9: Bakåt, framåt, home, links-fältet, eventuella andra toolbars du har, typ Google Toolbar eller liknande.
Mvh // Johan
ja de ligger redan på en rad.
Hur läggar man alla knappar på en rad (FF)?
Och hur kan jan få tex iFokus på hela breden på skärmen?
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Om du tittar på Microsofts sida för verktyg som deras tekniker utvecklat (http://technet.microsoft.com/en-us/sysinternals/default.aspx) så finns ett verktyg som heter Desktops V1. Där kan du dela upp skärmen i upp till fyra olika delar.
På sysinternals finns en massa annat smått och gott oåxå
På min nya Eizo-skärm finns en funktion för just det jag menade! :) Jag kan dela in skärmen i två fält och köra fullskärm i det ena och ändå se skrivbord med mera i fältet bredvid. Perfekt!