Datorn iFokus

Datorn

Etikettnätverk-och-brandväggar
Läst 3907 ggr
Elyria
0

Hur får jag bort PC Tools?

Nu har jag laddat ner NOD32 på prov för en månad.

Jag tror att jag lyckades avinstallera vårt föråldrade Norton antivirus. Men nu har jag också hittat "PC tools spyware doctor" i datorn - antar att nån av ungarna laddat hem det. Men jag hittar inget sätt att få bort det. Nån som kan ge mig ett råd? Borde väl finnas ett avinstallationsprogram eller så?

Krycke
0

1. kontrolpanelen>lägg till ta bort program.

eller

2. Installera en ny version på den gamla och kolla om det nu finns en "uninstall"

Elyria
0

Jag använde kontrollpanelen och det gick jättebra, tack!

Jag skrev fel i 0. Det är Norman vi haft tidigare (förväxlar alltid Norman och Norton). Jag avinstallerade med ett program som jag haft i datorn tidigare. När jag kollade i kontrollpanelen fanns Norman kvar där men ett meddelande sa att det troligen var avinstallerat och att jag kunde ta bort det ur listan. Det gjorde jag. Men ikonen finns fortfarande kvar nere i högra hörnet. Fast det händer inget när jag klickar på den, så programmet bör väl vara borta. Nån som har nåt tips på hur jag ska göra?

Inkanyezi
0

Det enklaste är att använda en registerrensare, som Ccleaner eller EasyClean.

Dom hittar sånt som pekar på program som inte finns och plockar bort det ur registret.

Man kan också använda regedit, och söka manuellt efter nycklar, men det är vådligt att ändra i registret om man inte vet vad man ska göra, så låt bli det om du inte vet.

Om ikonen också finns kvar där nere i högra hörnet så har programmet inte tagits bort fullständigt, utan det finns en liten rest kvar, som man kanske måste ta bort för hand; alltså starta felsäkert och radera mappen som programmet låg i, eller den fil som lägger upp ikonen där. Så länge programmet är autostartat, och det behöver inte betyda att det finns i autostartmappen, så kan man inte radera det. Det är därför man måste starta felsäkert, så att programmet inte laddas innan man kan ta bort det.

Krycke
0

"Nere i högra hörnet", antar här att du menar på skrivbordet så det bör vara en genväg du syftar på. (Genvägar har en liten vit ruta med en pil på i nedre vänstra hörnet av ikonen). Såna kan man alltid ta bort utan att det påverkar programen även om de fortfarande är installerade.

Du kan kontrollera att det inte ligger kvar genom att gå in på C:\Program Files och där titta efter "PC tools spyware doctor". Om det bara är någon enstaka fil i mappen (eller helst tom) är den troligen avinstallerad och du kan ta bort mappen från datorn.

Elyria
0

Det där med felsäkert läge låter krångligt. Skit att min hyrperiod gått ut så jag inte har support längre…

Får väl leta efter en registerrensare då.

Krycke
0

tillägg till #3 som jag inte såg först efter jag postat mitt inlägg.

Om man installerar CCleaner kan man via den stänga av autostart program så de inte längre initieras vid windows start. Utan man kan stänga av programet där, starta om datorn, kontrollera att det inte startat sedan ta bort det precis som #3 sade. (Du slipper felsäkert läge då även om det eg inte är krångligt).

Inkanyezi
0

Jag tolkade det som "Aktivitetsfältet" (system tray), som ligger nertill till höger i Windows. Om den dyker upp där så är det något som har autostartat.

Annars om det är bara en genväg så kan man glatt radera den.

Om den ligger i Aktivitetsfältet kan det finnas möjlighet att stänga av den om man klickar på den, och om den är avstängd kan programmet som startar den utan problem raderas. Sedan kanske Windows klagar på att filen inte hittas, men en registerrensning löser det.

Elyria
0

Ja, den ligger i aktivitetsfältet. Vänsterklickar jag händer inget. Högerklickar jag kommer det bara upp sånt som man kan göra med programmet - till exempel Aktivitetsredigerare, Internet Update, Sök igenom hårddiskarna. För en stund sen hände ingenting när jag klickade rubrikerna men nu säger datorn att filen inte hittas.

Zpookey
0

Måste bara komma med en liten varning här. Registerrensningsprogram ska användas ytterst försiktigt.
En enda felaktig borttagning i registret kan göra så att datorn inte startar igen. Så stöter ni på något och inte vet vad ni ska göra så fortsätt inte utan låt någon som kan det göra det åt er.
Vet inte hur många gånger vi fått in datorer på jobbet där kunden kört registerrensningsprogram och bara klickat rundor i programmet och inte kunnat starta windows igen efteråt.

Lill-Kisse
0

Eftersom det tydligen gick bra att avinstallera PC Tools via Kontrollpanelen, måste inte rensa mer. Det kan inte vara några stora filer kvar i alla fall och inget som stör (normalt sett).

Symbolen i Aktivitetsfältet tar man också bort eller döljer via Kontrollpanelens "Aktivitetsfält och startmeny". Tryck på knappen "Anpassa" och välj det som passar.

Dragonrebell
0

#9 Jag brukar använda Ccleaner…Det programmet bör väl vara tillräckligt säkert att använda…om du tar bort de nycklar och dyl som det föreslår. Jag brukar spara registerkopior..ifall att ngt skulle gå på tok, men det programmet som är så välkännt, borde väl inte plocka bort startfiler till Windows? Eller?

Lill-Kisse
0

#11  Ja hej, vad det kan gå! Det räcker att slinta lite med musen eller på en tangent, så har man prickat för mer än vad som var meningen. För övrigt är man väl rädd om mycket mer än startfilerna?

Fattar man verkligen alla instruktioner? Är de uttömmande? Är de tillräckliga för den som är ovan?

Vadå, "spara registerkopior… ifall att ngt skulle gå på tok"? Du litar visst inte heller på rensningsprogram.

Endera ska man vara spiksäker på vad man rensar bort eller så ska man låta bli, tills man vet. Så tycker jag i alla fall.

Dragonrebell
0

#12 Jag blev lärd när jag började använda detta program att jag skulle se till att spara en registerkopia så att det går att återställa nycklar och dyl. om ngt skulle gå på tok. Jag är nybörjare med detta. Men jag litar på folk på denna siten.

Men åter till min fråga…startfiler för Windows…kan det programmet plocka bort dessa med? Vad är det i så fall för idé att spara gamla register?

Lill-Kisse
0

#13 Jag använder inte Ccleaner och det beror på att jag inte tycker att instruktionerna är tillräckligt uttömmande och inte skrivna för mig, som är ovan med det. Därför håller jag mig till Microsofts program, eftersom jag har Windows och Office-paket och då är jag ju van med hur Microsofts produkter uppför sig. Lite lurad har jag blivit ändå.

Sedan har jag lärt mig var jag har allting och hittar filerna själv. När jag installerar något nytt, kollar jag upp var filerna lägger sig. På det sätter får man bra koll på det mesta och kan rensa en del onödigt manuellt.

Tänk bara på hur mycket som skickas med vid en installation som just jag inte behöver, t ex översättningar till tjugo olika språk, en stor uppsättning fjantiga fonter, glyttiga cliparts som jag aldrig skulle drömma om att använda. Då är det bra att hitta och plocka bort lite själv. Det blir plats över till nyttigheter.

Kanske inget andra här rekommenderar, men jag vill ha koll själv. Dessutom tar man ju backup och har kvar mycket som kan komma till användning senare.

Inkanyezi
0

Registerrensare ska inte föreslå borttagning av nycklar till startfiler, men det finns en avdelning där man kan plocka bort autostartade objekt, och där är det ju viktigt att man inte plockar bort sånt som kan ske är nödvändigt.

Det registerrensaren framför allt gör är att föreslå borttagning av nycklar som saknar målfiler; dessa brukar ofta leda till att man får felmeddelanden om at en viss fil inte kunde hittas när Windows startar. Alltså om filen som en viss nyckel pekar på har tagits bort, då är det ju lämpligt att också ta bort nyckeln ur registret.

De bättre registerrensarna har ett par olika märkningar på nycklarna de hittar som ser föräldralösa  ut, dels de som är klara och utan vidare spisning kan plockas bort, där man säkert ser att varken målfilen eller mappen där den skulle ligga finns i datorn. Sedan en annan märkning för tveksamma; de pekar på filer som inte finns för tillfället, men som möjligen kan skapas dynamiskt. Dessa kan man själv märka för att ta bort, och det kan bli fel, så att vissa program inte funkar som tänkt. Då finns mappen som filen ska ligga i, men inte själva filen vid scanningstillfället.

Jag har aldrig varit med om att en registerrensare har ställt till problem om man bara "kör på grönt". Däremot händer det ofta vid första körningen med en registerrensare, särskilt i datorer där många program har provats, att man får en betydande prestandaförbättring.

Det finns sätt att skjuta sig i foten med registerrensare, och det kan tänkas att någon av dem är direkt dålig, men i regel är förslagen som märks med grönt bara sånt som helt saknas i datorn, så att den går bättre om den slipper leta efter det.

Så för den som kan tänka sig att köra en registerrensare kan det väl vara bra att peka ut var de farliga momenten ligger, så att man slipper göra dumma saker?

Krycke
0

Tänker sticka ut hakan lite här då jag finner dina uttalande lite väl paranoida och nedlåtande.

Tycker din syn på det hela är lite galen, det du gör känns lite som att återgå till att använda hålkorts-programering bara för att själv ha kontrol på allt (Man matade för hand in plattor med hål som fungerade som kod för maskinen = stenålders för den som undrar). Är det inte lättare att använda en skrivmaskin om man måste ha sådan kontrol på saker och ting?

Om man skall följa det du säger bör man eg. göra allt själv t.ex själv leta upp installerade filer vid avinstallation för att vara säker på att avinstallationen inte tar bort en fil som ett annat program använder… det kan ju hända… Om ett verktyg uppfinns av personer som vet vad de sysslar med och har ett backup system så skulle nog jag hävda att det oftast är säkrare än personer som tror sig veta vad de kan ta bort är inne och grejar i datorn (min far är ett praktexempel på detta). Det är rejält mycket effektivare dessutom.

Sen är det väldigt motsägelsefullt att du hellre använder microsoft som enligt dig är ett säkrare val än andra märken och har mer uttömande information om programvaran. Kan nog säga att microsoft leder vad gäller antalet buggar i system och programvaran och man kan ju även om undra varför man får upp 3 090 000 träffar på google vid sökning efter "microsoft bug" och 12 400 000 träffar på "microsoft software problem" . =)

Sen att gå in och rensa bort programtillägg som språk, fonter mm.. för att skapa plats på datorn motsäger sig själv när du inte vill använda rensningsrogram som kan frilägga GB istället för KB eller som bäst ett par MB som det oftast handlar om vad gäller "fjantiga fonter, glyttiga cliparts". Jag tror att dagens datorer har plats för några MB extra.

that's my two cents.

Lill-Kisse
0

#16  Inga problem. Den hakan var väntad.

Vad jag ville ha sagt är att det har sina fördelar att veta var man har sina filer och vad de gör, i stora drag åtminstone. I och med det kan man göra en egen insats om det behövs.

Beträffande Microsoft har jag inte sagt ett pip om att deras produkter är bättre än andras i någon som helst mening, utan att när jag råkar ha ett antal av deras program så har ju det gett en viss kunskap om dem. Då är det enklare att fatta deras rensningsprogram också än att försöka sig på främmande program.

Krycke
0

Ja det håller jag med om att det är bra att ha koll själv, datorer/program gör ju inte alltid det man förväntar sig.

Ok då är jag mer med på vad du menar om microsoft. Men du går miste om många bra program och i många fall bättre och billigare.

Om just CCleaner har jag nog gjort hundratals register och skräp -rensningar och det är nog det stabilaste program jag provat för jag har aldrig fått något fel efter jag använt det. Men det verkar vara som Inkanyezi sade att det enbart handlar om "gröna" saker den tar bort. Har provat andra mindre bra program för samma sak och då har jag fått flera mindre trevliga överraskningar efteråt.

Elyria
0

#10 - Norman är väldigt envis. Jag har klickat i "Dölj" i Kontrollpanelen men ikonen ligger ändå kvar där ner till höger. Och när jag startar datorn kommer en Norman-skylt upp - och sedan kommer NOD32-skylten.

Registerrensare avvaktar jag nog med…

Inkanyezi
0

Det kanske inte räcker med en registerrensare för att ta bort det som ligger kvar av Norman. Det är många som har samma problem som du, eftersom Norman verkar vara en envis historia som inte avinstalleras helt med avinstallationsprogrammet. Det är naturligtvis ett mycket fult beteende för ett program, och jag utgår ifrån att de inte har gjort det avsiktligt, men Norman har många vårtor och misfeatures. Det finns säkert flera nycklar i registret som pekar på de här filerna, en av dem startar det lilla programmet som lägger upp ikonen i aktivitetsfältet.

Det kanske inte är skadlig kod, men det är irriterande. Med SuperAntiSpyware kan du troligen lokalisera problemet så att du vet vilka filer som ska raderas, och sedan kan du med en registerrensare hitta nycklarna som också ska tas bort.

Och det är faktiskt helt ogörligt för en vanlig dödlig att "veta vad man gör" när man rotar i registret. Det är därför det finns registerrensningsverktyg. Jag är uppriktigt förvånad över att Microsoft inte har en egen registerrensare som gör den hushållningen mer eller mindre automatiskt. Föräldralösa nycklar har helt enkelt inget att göra i registret och ska inte finnas där.