Hopkoppling av datorer
Jag vill koppla ihop mina två datorer för att t ex köra backup från den ena till den andra. Jag har ingen router. Går det att koppla ihop med en vanlig nätverkskabel? Skall den i så fall vara korsad? Jag kör Windows XP.
OlleW
Japp…du ska använda en korskopplad kabel och så ska du sätta fasta IP-adresser på datorerna. Tänk också på att båda datorerna ska vara i samma arbetsgrupp.

Och om du brukar koppla upp trådlöst eller på en trådlös router, byt namn på arbetsgruppen din dator tillhör och kalla den inte "WORKGROUP".
Jag har varken trådlöst eller router utan kör nu dom båda datorerna var för sig. För backup mellan datorerna har jag använt en USB-stick men det är lite jobbigt att hålla på så.
Jag trodde att XP hade ett inbyggt program för enkel hopkoppling av två datorer via en nätverkskabel. Har jag fel?
För många många år sedan, på Windows 95-tiden, gjorde jag en liknande hopkoppling och använde då en programvara som hette LanLink. Tyvärr minns jag inte hur jag kopplade samman datorerna då, det var kanske via den 9-poliga D-subkontakten på den tiden.
OlleW
Läste du inte mitt inlägg? Du behöver inte en router om du bara ska koppla ihop 2 datorer. Du behöver en korskopplad nätverkskabel och sedan sätter du fasta IP-adresser på båda datorerna och ser till att båda datorerna tillhör samma arbetsgrupp. Sen delar du bara ut mappar på datorerna.
XP har inget "inbyggt" program för delning eftersom att det inte behövs ett speciellt program för att dela ut filer. Aktivera bara fil- och skrivardelning på datorerna.
Sorry Zpookey! Läst men inte förstått terminologin till 100%. "Sätta fast IP-adresser"? Skall dock införskaffa en korsad kabel och göra som du skriver. Det går säkert bra bara jag väl kommer igång. Tack för hjälpen!
OlleW
Hur du sätter fast IP på XP
1. Gå in i kontrollpanelen.
2. Dubbelklicka på "Nätverksanslutningar"
3. Dubbleklicka på "Anslutning till lokalt nätverk"
4. Klicka på "Egenskaper"
5. Dubbelklicka på "Internet protocol (TCP/IP)"
6. Markera "Använd följande IP-adress"
Fyll i följande…
Dator A:
IP-adress: 192.168.0.10
Nätmask: 255.255.255.0
**Dator B:
**IP-adress: 192.168.0,11
Nätmask: 255.255.255.0
Inget annat behövs fyllas i om du ska använda korskopplad kabel mellan två datorer.
Kontrollera att båda dina datorer tillhör samma arbetsgrupp genom att…
1. Högerklicka på "Den här datorn" och välj "Egenskaper"
2. Klicka på fliken "Datornamn"
3. Kontrollera att namnet på arbetsgruppen är samma på båda datorerna.
om det inte är det så klicka på "Ändra" på en av datorerna och ändra namnet på arbetsgruppen så att det stämmer med den andra datorn.
Kan ju hända att han trodde man skulle ”sätta fast” någonting, inte att ordet ”fast” hörde till ”IP-adress”. Att ”set” ibland översätts till ”sätta” kan man kanske lätt förstå, med tanke på hur orden låter. Kanske skulle blivit en aning tydligare dock med en fras som ”ställa in fast IP-adress”. Dock står det i #1 ”så ska du sätta fasta IP-adresser”, så där faller kanske min teori en aning.
Zpookey!
Det var precis vad jag behövde för att förstå!
Tack tack!
OlleW

Och om du undrar om dina fasta IP-adresser skulle kunna krocka med en IP som finns på Internet, så har Zpookey angivit IP-adresser som är reserverade för interna nät, 192.168.nnn.nnn
De IP-adresserna finns alltså inte ute på www.
Alltid när du gör ett eget nätverk ska du använda adresser i serien 192.168 så kommer de inte att kollidera med externa adresser. När du kopplar upp på Internet tilldelas du vanligen dynamiskt en IP av en DHCP-server, och då lär du få en helt annan adress.

Fast använd häldre 192.168.1.xxx istället för 192.168.0.xxx. Anledningen är att man ibland får problem i vissa nätverk eller att datorerna inte hittar varandra alls.
Jag har varit med om detta både hemma, på större lan och läst om folk med samma problem. Byter man ut nollan mot en etta så funkar det helt utmärkt.
Bara ett tips för att förebygga problem…
Det är 2 datorer som ska kopplas ihop med korskopplad kabel 
Spelar inte så stor roll då om man använder 192.168.0.x eller 192.168.1.x eller 192.168.200.x Huvudsaken är att de 3 första oktetterna är likadana om man använder nätmask 255.255.255.0
Sätter man dock nätmask 255.0.0.0 så kan ena datorn ha IP-adress 10.0.0.x och den andra datorn kan ha 192.168.100.x…