Compaq cq70-110
Jag funderaar på att köpa ny bärbar. Har tittat på en Compaq CQ70-110 på Expert. Försäljaren var mycket bra på att tala för varan och jag erkänner att jag är sugen.
- 17" högupplöst widescreenskärm
- Intelprocessor DualCore T3200, 2GHz
- Arbetsminne 2GB DDR2.
- Hårddisk, 160GB SATA 5400rpm.
- Fullstort ergonomiskt tangentbord.
- Möjlighet att lätt montera in mer minne.
Den har kostat närmare 7 000 men kostar nu 5 899.
Jag använder datorn för surfarande och hantering av bilder. Det bör den ju räcka bra för. Den har mer minne än vår nuvarande dator så den bör ju också räcka till för de spel som körs här hemma.
Nån som har erfarenhet av denna dator eller av andra skäl har synpunkter på mitt eventuella köp?
Är det nödvändigt att ha en bärbar? Skall ni ha den på samma ställe i hemmet så föreslår jag en stationär = billigare, uppgraderingsbar, mer prestande för pengarna mm.
Alla försäljare talar varmt om deras egna produkter (de får ju provision) så tillåt dig själv vara kritisk och jämför med andra sidor på nätet t.ex. webhallen,netonnet,komplett mfl.
Om det är nödvändigt med en bärbar försvinner lite av poängen med en bärbar om man har stor skärm =stor laptop (enligt min egen åsikt iaf) då den förlorar själva syftet med bärbara = lätta att ha med sig.
Om den är tänkt att klara av nyare spel skulle jag nog aldrig våga satsa på en bärbar då grafikorten nästan alltid är undermåttliga och inte går att byta ut.
Om det handlar om simplare/äldre spel typ "peka och klicka etc" så fungerar det nog bra.
Även bildbehandling kan kräva en del av datorn om man inte vill sitta en stor del av tiden med armarna i kors i väntan på att något avancerat bildbehandlingsprogram ska behandla en bild med någon avancerad effekt. Vi köpte en stationär förra julen just för att vår laptop var för seg för avancerade effekter på högupplösta bilder, men inte heller den kändes så där blixtrande snabb, men den var i alla fall snabbare än vår laptop. Detta var ju ett år sedan ungefär, så den är nog ändå inte så mycket snabbare än den laptop du verkar fundera på.
Men människor är ju olika. En del dricker kaffe och det kan man kanske göra medan bilderna behandlas…
Vad är det för grafikkort i datorn?
Vad menar du med att hantera bilder? Redigerar du dom eller har du bara dom i album? Om du redigerar bilder…vilket program använder du då?
Vad är det för operativsystem är det i datorn? Är det Vista Home Basic? I så fall ska du inte välja den.
Helst av allt så ska du välja en dator där det följer med både XP och Vista så att du själv kan välja vilket operativsystem du vill ha i datorn. En dator är slöare om du har Vista i datorn än om du har XP.
2GB minne är bra för XP men lite mer skadar inte om det är vista man kör.
Om säljaren säger att datorer med XP inte säljs längre så ljuger han.
Och förr/nu-priser ska man ta med en gigantisk nypa salt.
Har inte satt mig in i Vista ännu eftersom jag är nöjd med XP och har det gratis så du får gärna förklara utförligare varför man inte skall köpa en dator med "Vista Home Basic".

Tack för era svar!
Det är en bärbar jag vill ha. Stationär tar för stor plats och jag vill kunna flytta den vid behov. Precis som jag gör med vår bärbara i dag. Den står oftast i dotterns rum, men jag flyttar den ibland till köket eller vardagsrummet.
Håller med om att lite av vitsen med en bärbar försvinner med stor skärm. Men jag ska bara flytta den i bostaden och inte släpa med mig den utomhus.
Vi ska inte i första hand ha en speldator, den behöver bara klara enklare spel. Som den bärbara vi har idag. Den har 1 GB arbetsminne.
För bildbehandling använder jag Photoshop Elements. Jag gör inga avancerade grejer med bilderna, mest bara beskär, fixar ljuset och suddar bort sånt som jag inte vill ha med på bilderna. Har inte haft några problem med seghet på datorn vi har i dag.
Vad det är för grafikkort i datorn vet jag inte. Tar för givet att operativsystemet är Vista, men det kanske jag inte ska göra…
Är det nån här som kan rekommendera en annan bärbar dator i prisklassen 4-6 000 kronor? Eller nån som har cq70-110 och kan säga nåt om hur den funkar?
Vista home basic är en totalt meningslös snik-variant.
Finnessen med Vista ska ju vara det grafiska gränssnittet och funktioner som flip-3D och aero. Detta finns inte på Vista home basic. Så du får egentligen bara allt det negativa med Vista och inte mycket av det positiva om du väljer home basic.
Tar du t ex home premium så får du föräldrakontroll och media center.
Tar du Vista business så får du bland annat en bra backupfunktion.
Och tar du Vista ultimate så får du allt.
Men med Vista home basic får du inget.

#4 - Får man med brandväggen då? Har för mig att jag läste nånstans att Vistas brandvägg är bättre än XPs.
#7 Sämre än XPs brandvägg kan den ju omöjligt vara i alla fall.
#5 Skall du bara flytta den inom bostaden så håller jag med om att storleken på den bärbara spelar mindre roll.
#6 tack för infon.
#7 Jag antar du menade att fråga Zpookey och inte mig eftersom jag sa att jag inte vet så mycket om Vista =). Men jag har också hört det och tror mig hört att flera kompisar nöjt sig med att köra Vista brandväggen.
Brandväggen finns med i Vista home basic också.

#9 - Ja, det blev fel siffra, det var inte dig jag skulle fråga.
#6 - "Detta finns inte på Vista home basic. Så du får egentligen bara allt det negativa med Vista och inte mycket av det positiva om du väljer home basic." Vad är det för negativt som man får? Finns det inte nåt bra med home basic?
Du får ett operativsystem som är "tyngre" än XP…dvs att det kräver mer minne, prestanda och hårddiskutrymme. En dator blir slöare med Vista än med XP. Det enda du får med Vista Home Basic är Vistas utseende. Du får inga av funktionerna som ska vara så speciellt med Vista.
Kolla jämförelselistan här….Home Basic har inte mycket att komma med. http://www.microsoft.com/sverige/windows/products/windowsvista/editions/choose.mspx
Det är lite lustigt att Home Basic inte ens är "Bästa valet för bärbara datorer" med tanke på att Siba, Onoff och de andra gärna lurar på kunderna just det.

Tack, då förstår jag.
Och betydligt roligare och ännu onödigare funktioner kan man få med andra operativsystem utan att betala ett jota.